بان کي مون دبيرکل سازمان ملل از اوضاع جاري در مصر ابراز نگراني کرد و خواستار پايان اعتراضات خشونت‌بار و استفاده بي‌حدوحصر از زور شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، سخنگوي بان کي مون در بيانيه‌اي گفت: "وي قويا حمله به کليساها، بيمارستان‌ها، و ساير مراکز عمومي را محکوم کرد و آن را غيرقابل‌پذيرش دانست."

وي گفت: "هر مصيبتي هم رخ داده باشد، نابود کردن زيرساخت‌ها و اموال عمومي که براي آينده مصر مهم است هيچ توجيهي ندارد."

اين بيانيه به نقل از بان کي مون گفت پيشگيري از کشته‌شدن ساير افراد بايد "اولويت نخست مصري‌ها در اين موقعيت خطرناک باشد."

بان کي مون از افرادي که در خيابان‌ها هستند و نيز مقامات مصر خواست حداکثر خويشتن‌داري را به خرج دهند و فورا به سمت کاستن از دامنه تنش‌ها بروند.

اين بيانيه افزود: "بان کي مون از مقامات و رهبران سياسي خواهش مي کند برنامه‌اي قابل اجرا براي کنترل خشونت و احياي فرايند سياسي که خشونت‌ها آن را مصادره کرده است اتخاذ کنند."

ويليام هيگ وزير خارجه انگليس روز شنبه گفت انگليس همه گونه اقدام خشونت‌بار در مصر را محکوم مي کند چه نيروهاي امنيتي مرتکب آن شوند چه تظاهرکنندگان. هيگ همچنين حمله به مساجد و کليساها را غير قابل پذيرش خواند.

وزارت خارجه انگليس گفت هيگ اين اظهارات را در تماسي تلفني با همتاي مصري خود نبيل فهمي عنوان کرد. يک سخنگوي اين وزارت‌خانه در بيانيه‌اي گفت: "وزير خارجه انگليس و همتاي مصري‌اش درباره خشونت فاجعه‌بار و جان‌هاي از دست رفته در چند روز اخير گفتگو کردند."

اين بيانيه افزود: "وزير خارجه انگليس تاکيد کرد انگليس همه گونه اقدام خشونت‌بار را، چه استفاده نامتناسب نيروهاي امنيتي از زور باشد و چه اقدامات خشن برخي تظاهرکنندگان محکوم مي کند."

اين بيانيه گفت طرفين همچنين حملات اخير به پرستش‌گاه‌ها را بررسي کردند و وزير خارجه انگليس تاکيد کرد حمله به مساجد و کليساها غيرقابل قبول است و بايد از مراکز پرستش محافظت شود.

اين سخنگو گفت: "وزير خارجه انگليس تعهد اعلام‌شده دولت مصر به نقشه راه سياسي را که روز چهارم ژوئيه منتشر شد و مبناي آن گفتگو ميان همه طرف‌هايي بود که فرايند سياسي صلح‌آميز را پذيرفته اند يادآور شد."

وي افزود: "هيگ بر ضرورت اقدامات فوري همه طرف‌ها براي پايان دادن به خشونت و بازگشت به گفتگو تاکيد کرد. وي همچنين بر اراده جمعي اتحاديه اروپا در حمايت از حل و فصل مسالمت‌آميز اوضاع تاکيد کرد."
برچسب ها: انگلیس ، بان کی مون ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار