کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بجنورد گفت: مصرف چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است و موادموثر موجود در چای سبز می‌تواند از رشد سلول‌ها و تومورهای سرطانی بدن پیشگیری کند.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، منطقه خراسان شمالی، شهلا جودت اظهارداشت: بسیاری از افراد هنوز در مورد خواص بی نظیر چای سبز اطلاعی ندارند و یا نحوه مصرف صحیح آن را نمی‌دانند و به دلیل نا آگاهی، به طور نامناسب آن را تهیه می‌کنند و یا با مصرف زیاد و نابه‌جا به مشکلاتی دچار می‌شوند.

وی با ذکر این که مصرف این نوشیدنی در درمان عفونت ناشی از «هلیکو باکتر پیلوری» بسیار موثر است عنوان کرد: مصرف چای سبز در درمان آنفلوآنزا و تبخال بسیار مفید است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

جودت با بیان این که چای سبز از طریق افزایش اکسیداسیون چربی باعث کاهش وزن می‌شود بیان کرد: مصرف چای سبز و استفاده از کپسول‌های آن به تنهایی و به سرعت باعث کاهش وزن نمی‌شود و باید علاوه بر مصرف آن از رژیم غذایی مناسب و ورزش متناوب و مداوم نیز بهره مند شد تا به نتیجه مطلوب رسید.

وی این نوشیدنی را در پیشگیری از دیابت موثر دانست و گفت: فلاوونوئیدهای موجود در چای سبز فعالیتی شبیه به انسولین دارد و سبب کاهش قند خون می‌شود و مصرف آن در افراد سالم متابولیسم گلوکز را بهبود می‌بخشد.

جودت خاطرنشان کرد: چای سبز، فعالیت سلول‌های مغز به ویژه بخش‌های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می‌کند و هم چنین آنتی اکسیدان‌های موجود در آن مانع از تخریب سلول‌های مغز که عامل اصلی بروز بیماری پارکینسون است، می‌شود.

وی با بیان این‌که مصرف مداوم این نوشیدنی پرخاصیت در پیشگیری از آلزایمر تاثیر بسزایی دارد، افزود: مصرف چای سبز به دلیل داشتن ماده‌ای به نام «فلورین» از تضعیف مینا و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و در استحکام دندان و استخوان بسیار موثر است.

جودت ادامه داد: چای سبز با کاهش کلسترول خون می‌تواند از بروز امراض و حمله‌های قلبی ناشی از افزایش کلسترول خون پیشگیری کند.

وی مصرف چای سبز را در کاهش فشار و قند خون بسیار موثر عنوان کرد و گفت: در مصرف چای سبز نباید زیاده روی کرد و افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی باید در مصرف آن دقت و احتیاط کنند.

جودت بیان کرد: در گیاه چای مقداری زیادی آلومینیوم وجود دارد، بنابراین افراد مبتلا به اختلالات کلیوی باید در مصرف آن احتیاط کنند زیرا آلومینیوم در بدن آنها تجمع می‌یابد و باعث ایجاد مشکلات عصبی می‌شود.

وی ادامه داد: کاتچین موجود در این گیاه ممکن است در جذب آهن اختلال ایجاد کند بنابراین افرادی که در معرض خطر کم خونی فقط آهن هستند باید در مصرف آن دقت و احتیاط کامل را داشته باشند.

این کارشناس با بیان این که مصرف چای سبز در زنان باردار و شیرده نباید بیش از یک تا دو فنجان در روز باشد، عنوان کرد: مصرف چای سبز باید متعادل باشد و نوشیدن آن را نباید جایگزین دیگر درمان‌های دارویی تجویزشده توسط پزشک کرد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف چهار فنجان چای سبز در روز به افراد سالم توصیه می‌شود که باید با زمان مصرف غذا حدود یک ساعت فاصله داشته باشد ضمن این که باید از مصرف هم زمان برخی از داروها و چای به دلیل داشتن کافئین خودداری شود./ز
منبع: ایسنا
برچسب ها: سرطان ، چای سبز ، بهداشت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.