نماينده مردم لردگان در موافقت با وزير پيشنهادي نيرو گفت: چيت‌چيان براي ترميم درآمدهاي برق و تخصيص آن به زيرساخت‌هاي صنعت پاك برنامه مفصلي دارد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران "محمد جليل سرقلعه" نماينده مردم لردگان در صحن علني مجلس در موافقت با حميد چيت‌چيان وزير پيشنهادي نيرو گفت: قبل از وارد شدن به صحبت‌هاي اصلي جا دارد به عنوان رئيس مجمع نمايندگان استان چهارمحال و بختياري حمايت بي‌دريغ خود را از وزير نيرو و روستازاده از جنس خودمان اعلام بكنم و جا دارد از طرف قوم بزرگ لر به خصوص بختياري‌هاي ايران اسلامي خدمت ملت ايران و نمايندگان ملت اعلام كنم كه موضع برادرمان بزرگواري موضع شخصي‌اش بوده و اين تقسيم بندي را به هيچ عنوان قبول نمي‌كنيم و از طرف جامعه الوار از ملت‌ شريف ايران عذرخواهي مي‌كنم.  
 
وي افزود: محور اصلي وزارت نيرو مسئله آب است و كشور ايران دو درصد خشكي كل دنيا، در صورتي كه آب ايران دو صدم درصد آب‌هاي شيرين دنيا است.
 
عضو كميسيون عمران با اشاره به اهميت آب گفت: اگر آب باشد سرمايه، ثروت، برق هم هست و در كنار اب و برق مشكلات فاضلاب شهري و روستايي حل خواهد شد.
 
سرقلعه ادامه داد: اگر آب كشور ما مديريت نشود سهم هر ايراني يك بر 200 است در صورتي كه در مصرف‌هاي بي‌رويه شرب، صنعت و كشاورزي گاهي مشاهده مي‌شود كه در مطالعات انجام شده يك نفر به اندازه سهم 200 نفر مصرف آب دارد و گاهي يك نفر سهم 40 هزار نفر ايراني را در آب به هدر مي‌دهد.
 
نماينده لردگان اظهار داشت: فعاليت وزارت نيرو در سه حوزه تامين، مديريت آب كه خود در سه حوزه شرب، كشاورزي و صنعت تعريف شده است و تامين برق براي حوزه‌هاي مختلف و خدمات فاضلاب شهري و روستايي خلاصه شده است.
 
وي افزود: اين ماموريت ارتباط تنگاتنگي با زندگي ما دارد و آن چنان نيازهاي اساسي و زندگي روزمره با آب و برق تنيده شده است كه گويي زندگي بدون آن‌ها و رقت بار است.  
 
عضو كميسيون عمران ادامه داد: آيا خانواده كه پايين ترين واحد اجتماع است اگر يك روز بدون آب و برق شود چه نگراني‌ها به وجود خواهد آمد از طرفي تامين و مديريت آب و برق ارتباط تنگاتنگي با امنيت داخلي و خارجي كشور دارد.
 
سرقلعه گفت: بحران‌هايي كه به واسطه خلل در سو مديريت آب و برق به وجود مي‌آيد نقش بسزايي در امنيت كشور ما دارد، نعمت آب سالم ارتباط نزديكي با بهداشت ، درمان عبادات، سلامتي و شادابي جامعه ما دارد.
 
نماينده لردگان تصريح كرد: آب كشاورزي و صنعتي ارتباط نزديكي با توليد و اشتغال ما دارد و در صنعت كشاورزي شغل اصلي و ارزان بيشتر مردم ما است با توجه به خشكسالي‌هاي پي در پي و عدم زيرساخت كافي در مهار آب‌هاي سطحي كه متاسفانه در دولت‌هاي قبلي تدبير نشده است وزارت نيرو نياز به چشم اندازهاي ميان مدت و بلند مدت دارد تا بتواند در كوتاه مدت اين نارسايي‌ها را جبران كند.  
 
وي افزود: مشكل ما در اين مقطع تنها مهار و مديريت منابع آب نيست بلكه زيرساخت‌هاي عظيمي را جهت انتقال در سه حوزه آبرساني داريم.  
 
عضو كميسيون عمران اضافه كرد: چيت‌چيان برنامه خوبي نسبت به انتقال آب در سه حوزه دارد در بحث انتقال آب بين حوزه‌اي حرف و حديث زياد است و تاكنون سياست مدون و عدالت محورانه‌اي در اين زمينه توسط وزراي قبلي ارائه نشده است.
 
سرقلعه اظهار داشت: استاني كه 11 درصد آب‌هاي شيرين كشور را دارد مردمش در سه حوزه شرب، كشاورزي و صنعت رنج مي‌برند و بي بهره هستند و آيا اين عدالت است.
 
نماينده لردگان گفت: در جلساتي كه با وزير پيشنهادي نيرو داشتيم مشخص شد كه وي در حوزه‌هاي تخصصي جهت نارسايي‌هاي اين حوزه برنامه دارند.
 
وي افزود: 55 درصد از آب مصرفي كشور از مخازن زيرزميني تامين مي‌شود حفر حدود 600 هزار حلقه چاه اين منابع را تهديد مي‌كند و منابع آب زيرزميني دچار عدم تعادل مي‌شود.قنات‌ها، باغات، مزارع و تالاب‌ها در حال نابودي است كه چيت‌چيان در برنامه‌اش اشاره‌اي به احياي بخشي از اين منابع دارد.  
 
عضو كميسيون عمران ادامه داد:تامين پايدار آب در سه حوزه شرب، كشاورزي و صنعت شاه كليد برنامه چيت چيان است ما در سال با توجه به رشد جمعيت و تنوع نيازها در حوزه برق بالاي 5 هزار مگابايت برق به ظرفيت توليدي كشور نيازمنديم و اين عمليات نياز به حدود 8 هزار ميليارد تومان نقدينگي دارد و اين صنعت در سال‌هاي اخير از كمبود منابع مالي رنج مي‌برد.  
 
سرقلعه اضافه كرد: چيت‌چيان در رابطه با ترميم درآمدهاي برق و تخصيص آن به زيرساخت‌هاي صنعت پاك برنامه مفصلي دارد.
 
نماينده لردگان با اشاره به شخصيت اين وزير پيشنهادي اظهار داشت: چيت‌چيان مهندسي از جنس مردم از طبقه ضعيف جامعه داراي مهندسي مكانيك صنايع، كارشناسي ارشد مديريت، فرمانده‌اي دلسوز سابقه نمايندگي و عضو هيئت رئيسه مجلس هستند و همين طور عضو هيئت رئيسه برق ايران،‌معاون وزيرنيرو و عضو هيئت علمي دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، مدير مسئول فصلنامه انرژي ايران و عضو شوراي مركزي رشد فناوري‌ هستند.
 
وي افزود: چيت‌چيان بدون حاشيه‌هاي سياسي،‌ حزبي، گروهي و از خانواده‌هاي معظم شهدا هستند و برنامه‌هايشان با قوانين وزارت نيرو تطابق دارد، طراحي احداث نيروگاه‌ها، انتقال و توزيع برق از برنامه‌هاي ايشان است.  
 
سرقلعه ادامه داد: تخصص چيت‌چيان در طراحي و اجراي طرح‌هاي آب شيرين توسط سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته و تابعه كه نمونه بارز آن در جزيره كيش به اجرا درآمده است.  
 
نماينده لردگان اضافه كرد: مطالعات مفيد وي در رابطه با شناخت منابع آب كشور اعم از آب‌هاي سطحي و زيرزميني با استفاده از سرزمين و آمايش سرزمين از برنامه‌هاي برجسته چيت‌چيان است كه مهار آب‌هاي سطحي به نحو احسن و استفاده از زمان در مهار آب‌هاي سطحي، افزايش توان توليد برق تا 25 مگابايت از طريق سرمايه گذاري بخش عمومي تعاوني ، خصوصي از برنامه‌هاي ايشان است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: درآمد ، برق ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار