"جان کري" از ارتش مصر خواست انتخابات برگزار کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه؛ " جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا امروز از ارتش مصر خواست در این کشور انتخابات برگزار کند.
وی در نشستي خبري در وزارت امور خارجه ي آمريکا در واکنش به تحولات مصر گفت:ما و سايران مصرانه از دولت مصر خواستيم که به حق آزادي تجمعات و آزادي بيان احترام بگذارد. ما همچنين از همه ي احزاب مصري خواستيم که به اين بن بست به صورت مسالمت آميز پايان بدهند. ما تاکيد کرديم که تظاهرکنندگان بايد از خشونت و تحريک خودداري کنند.
رويدادهاي امروز قابل سرزنش است و مغاير با آمال و آرزوهاي مردم مصر براي صلح ، دولت فراگير و يک دمکراسي واقعي است. مصري ها چه در داخل و چه در خارج از دولت بايد گامي به عقب بردارند و اوضاع را آرام کنند و از کشته شدن شمار بيشتري از افراد اجتناب کنند. ما همچنين قويا مخالف بازگشت به وضعيت قانون اضطراري هستيم و از دولت مصر مي خواهيم تا به حقوق اساسي بشر  از جمله آزادي تجمعات مسالمت آميز و رويه هاي مناسب مطابق با قانون، احترام بگذارد. ما معتقديم که وضعيت اضطراري بايد در اسرع وقت خاتمه يابد. خشونت راه حل مصر يا هر مکان ديگر نيست. خشونت باعث ايجاد نقشه ي راه براي آينده ي مصر نمي شود. خشونت صرفا باعث ايجاد مانع در مسير گذار به سمت دولت فراگير و غير نظامي مي شود، دولت فراگير و غيرنظامي که در يک انتخابات آزاد و منصفانه انتخاب شود و به شيوه ي دمکراتيک مطابق با اهداف انقلاب مصر کشور را اداره کند. 
وزير امور خارجه ي آمريکا افزود: خشونت و ادامه ي قطبي سياسي شدن جامعه ي مصر فقط باعث از هم گسيخته شدن بيشتر اقتصاد مصر خواهد شد و مانع از رشد اقتصاد مصر و اشتغالزايي براي آينده ي مصر مي شود درحاليکه مردم مصر به شدت به آن نياز دارند. آمريکا قويا از اميدهاي مردم مصر براي يک گذار سريع و پايدار به سمت يک دمکراسي  فراگير و بردبار که به رياست غيرنظاميان باشد، حمايت مي کند. ويليام برنز معاون وزير امور خارجه ي آمريکا به همراه همکاران اروپايي ما هفته ي گذشته ايده هاي سازنده اي را در طي گفتگوهاي ما روي ميز گفتگو در قاهره گذاشتند. من از تماس هاي بسياري که با بسياري از مصري ها داشتم معتقدم که آنها به خوبي مي دانند که يک روند سازنده چگونه است؟ دولت موقت مصر و ارتش اين کشور که در کنار يکديگر قدرت را در اين تقابل در اختيار دارند، مسئوليتي منحصربفرد براي جلوگيري از خشونت بيشتر و ارائه کردن گزينه هاي سازنده براي يک روند فراگير و صلح آميز در کل طيف هاي سياسي مصر دارند. اين(مسئوليت) شامل اصلاح قانون اساسي، برگزاري انتخابات پارلماني و رياست جمهوري مي شود که دولت موقت خودش  خواستار آن شده است . همه ي طرفها و احزاب ، همه ي مخالفان و جامعه ي مدني مصر نيز در مسئوليت اجتناب از خشونت و مشارکت در يک مسير سازنده به سمت راه حل سياسي سهيم هستند. راه حل در قطبي شدن بيشتر وجود ندارد بلکه  فقط راه حل سياسي وجود دارد که طي آن بايد افراد دور يکديگر باشند و راه حل سياسي را دنبال کنند.
جان کري گفت: اکنون زماني مهم براي همه ي مصري ها است. مسير رو به خشونت تنها منجر به بي ثباتي بيشتر، فاجعه ي اقتصادي و مصيبت خواهد شد. تنها راه پايدار براي دوطرف، مسيري است که به سمت  راه حل سياسي باشد. من از گفتگوهاي خود با شماري از وزراي امور خارجه از جمله وزير امور خارجه ي مصر متقاعد شده ام که اين مسير همچنان باز و ممکن است هرچند رويدادهاي امروز باعث شده است که اين مسير بسيار سخت تر و بسيار پيچيده تر شود. وعده ي انقلاب سال دوهزار و يازده در مصر هرگز عملي نشد و نتيجه ي نهايي اين انقلاب هنوز مشخص نشده است اين نتيجه در ساعت ها و روزهاي آينده شکل خواهد گرفت و تصميمات همه ي سران سياسي مصر اين نتيجه را مشخص مي کند. دنيا به دقت به مصر نظاره مي کند و عميقا نگران رويدادهايي است که ما امروز مشاهده کرديم. آمريکا همچنان آماده ي کار کردن با همه ي طرف ها ، شرکاي خود و با ديگران در سراسر دنيا است تا به يک مسير صلح آميز دمکراتيک رو به جلو دست يابد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار