هوشنگ دانشمند با انجام برنامه‌ریزی مدون و آموزش اصولی، تحولی اساسی در فوتبال سقز به وجود آورد و او را به عنوان پایه‌گذار اصلی این ورزش در سقز معرفی کرد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،‌ تا آغاز دهه سی در فوتبال سقز فعالیت خاصی مشاهده نمی‌شد، در سال 1337 با بازگشایی مدارس و حضور معلمان غیر بومی که از مرکز استان کردستان به شهر سقز منتقل شده بودند، فعالیت این رشته ورزشی آغاز شد.

با آماده شدن زمین تمرین فوتبال و تلاش در راه گسترش این رشته ورزشی رفته رفته چهره برخی از خادمان ورزش روشن و مشخص شد که از آن جمله می‌توان به نقش ارزنده و سازنده "هوشنگ دانشمند" اشاره کرد.

وی متولد سال 1317 در شهر سنندج است و تحصیلات خود را از همان دوران ابتدایی در این شهر آغاز و در سن 20 سالگی دوره دانشسرای مقدماتی سنندج را به پایان رساند.

دانشمند در سال 1331 روی به ورزش فوتبال آورد و پس از عضویت در تیم دبیرستان شاهپور آن زمان، گام بلندتری برداشت و به عضویت تیم منتخب سنندج درآمد.

هوشنگ دانشمند در سال 1335 زیر نظر "آزمون" از مربیان و معلمان ورزشی در سنندج تکنیک‌های فوتبال را آموخت و به لحاظ توانایی و داشتن استعداد از جمله بازیکنان مطرح سنندج به حساب می‌آمد.

وی به همراه تیم منتخب سنندج، چندین دوره در مسابقات آموزشگاه‌ها و بزرگسالان کشور حضوری فعال داشت تا اینکه در سال 1336 همراه با تیم آموزشگاه‌های سنندج، نخستین تجربه را در رقابت‌های آموزشگاهی کشور در تبریز کسب کرد.

دانشمند با اتمام تحصیلات در دانشسرا در مهر ماه سال 1337 به شهرستان سقز منتقل شد و به مدت 5 سال در این شهر مشغول به فعالیت بود.

*تشکیل تیم آموزشگاه‌ها

وی که از بازیکنان مطرح و نام‌آشنای فوتبال سنندج و منتخب استان بود در شهر سقز با دعوت تعدادی از دانش‌آموزان علاقه‌مند و با همکاری تعدادی از  همکاران معلم خود، برای نخستین بار تمرینات فوتبال برای بازیکنان را آغاز کرد.

دانشمند این تمرینات را در زمین ورزشگاه ششم بهمن یا همان تختی فعلی تشکیل داد و بدین گونه، می‌توان از وی به عنوان پایه‌گذار اصلی فوتبال سقز نام برد.

از جمله کسانی که زیر نظر وی به تمرین فوتبال پرداختند، مرحوم مسعود بختگی، صلاح‌الدین بهرامی، محمد ایوبی، عبدالله زمانی، وهاب بابایی، محمد شکری، حسین مراد بیگی، ایرج اقتصادی و عبدالله صنعتی را می‌توان ذکر کرد.

البته به علت تعداد کم دانش‌آموزان و همچنین انسجام نیافتن رشته‌های ورزشی، بیشتر دانش‌آموزان ورزشکار، هر کدام در چند رشته ورزشی فعالیت خود را ادامه و در مسابقات شرکت می‌کردند.

به عنوان مثال، کشتی، فوتبال، بسکتبال، دوومیدانی، وزنه‌برداری و تنیس روی میز از جمله ورزش‌هایی بود که دانش‌آموزان به طور متناوب در هر یک از آن‌ها با یکدیگر به تمرین و رقابت می‌پرداختند.

هوشنگ دانشمند به همراه منصور کرباسچی و همچنین مرحوم عبدالله جعفری که سرپرستی تیم‌های فوتبال را بر عهده داشت با انجام برنامه‌ریزی مدون و آموزش اصولی فوتبال، تحولی اساسی در این رشته ورزشی در شهرستان سقز به وجود آورد.

برگزاری رقابت فوتبال بین دبیرستان‌های مختلف سقز، شور و شعف خاصی را در میان دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به ورزش پدیدار کرد و موجب گرایش هر چه بیشتر دانش‌آموزان به فوتبال شد.

دانشمند در این مسابقات به همراه مرحوم ملک‌نیا، کرباسچی، یحیائی و مرحوم عبدالله جعفری قضاوت بازی‌ها را نیز برعهده داشت و پس از تشکیل تیم منسجم و قدرتمند آموزشگاه‌های سقز در میادین مختلف حضور پیدا کرد و به افتخاراتی نیز نائل آمد.

*خداحافظی با فوتبال کردستان

دانشمند پس از خدمات ارزنده‌ و قابل توجه‌ای که در ورزش کردستان انجام داد در سال 1342 به شهرستان اهواز، منتقل شد.

وی پس از 3 سال خدمت در آن شهر در سال 1345 به کرج منتقل و در مدت 2 سال فعالیت خود در این شهر، ریاست هیئت فوتبال آنجا را در اختیار گرفت.

سال 1356 وی ابتدا به سمت معاونت اداره آموزش و پرورش کرج و سپس در سال‌ 57 به مدت دو سال به ریاست اداره آموزش و پرورش این شهر منصوب شد.

دانشمند در دوران خدمت خود در اهواز و کرج هیچ‌گاه از فوتبال دور نبود و همواره، ضمن پذیرش مسئولیت هیئت فوتبال شهرستان در کنار تیم‌های مختلف بویژه آموزشگاه‌ها در امر مربیگری فعالیت داشت.

وی در سال 1364 و در حالی که 47 سال بیشتر سن نداشت بازنشسته شد و از آن زمان تاکنون تجربیات خود را در زمینه‌های ورزشی و مدیریتی به جوانان انتقال می‌دهد./ج1

برچسب ها: کردستان ، سقز ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.