برنامه "نسیم واژه‌ها" که کاری از گروه قرآن و اندیشه رادیو قرآن است چهارشنبه 23 مرداد ماه به بحث درباره ترادف و وجوه قرآنی واژه "کلام" می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ واژه "کلام " در ادامه بررسی وجوه قرآنی واژه ها در برنامه "نسیم واژه ها" چهارشنبه23مردادماه براساس آیات قرآن معنا می شود.

واژه "کلام" در قرآن بر سه وجه  و معنی آمده است که وجه نخستین آن به معنی گفتار خداوند بدون واسطه است چنانکه خداوند در سوره نساء آیه 164می فرماید: وَ رُسُلاً قَدْ قَصَصْناهُمْ عَلَيْکَ مِنْ قَبْلُ وَ رُسُلاً لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْکَ وَ کَلَّمَ اللَّهُ مُوسى‏ تَکْليماً  و رسولانی را ( فرستادیم ) که ( سرگذشت ) آنان را پیش از این بر تو بازگو کردیم و رسولانی که بر تو بازگو نکردیم  و خداوند با موسی به طرزی خاص ( بی پرده و بدون واسطه ) سخن گفت. ( به خواندن همه تورات به سمع او در یک قیام 72 ساعته).

وجه دوم "کلام " به معنی  گفتارخداوند به واسطه جبرئیل است، چنانکه در سوره توبه آیه 6 آمده است: وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْلَمُونَ  و اگر یکی از مشرکان(تحت تعقیب) از تو پناه خواست اورا پناه ده تا کلام خدا را بشنوند، سپس اورا به جایگاه امنش برسان، زیرا آنها گروهی هستند که نمی دانند.

همچنین وجه سوم "کلام " به معنی گفتار خلق است، که خدای متعال  در سوره آل عمران، آیه 46 بیان داشته: وَ يُکَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ کَهْلاً وَ مِنَ الصَّالِحينَ و با مردم در گهواره ( به اعجاز ) و در میانسالی ( به وحی ) سخن می گوید و از شایستگان است.

گفتني است؛ برنامه "نسیم واژه‌ها" به بررسی اشتراک لفظی واژگان می‌پردازد و این برنامه به همت گروه فرهنگ و اندیشه قرآنی شبکه رادیویی قرآن و به سردبیری و کارشناسی سمیرا قنبری روزهای زوج ساعت 16:45 بر روی موج اف ام ردیف 100 مگاهرتز پخش می شود./ي2
برچسب ها: نسیم واژه ها ، رادیو ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار