طی يكماه گذشته تقریبا تمام جنگل‌های کشور به دام دود وآتش افتادند اما چيزي كه درد جنگل ها را دوچندان كرد نبود نظارت بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران طبق آخرين اخبار منتشر شده آخرين آتش سوزي مربوط به استان لرستان بود كه با گذشت 4روز بالاخره ديروز مهار شد.

آتش سوزی منطقه قلایی سلسله در خرم آباد


 به گفته  مدیرکل محیط زیست لرستان آتش سوزی که به مدت چهار روز منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم‎آباد را در بر گرفته بود با تلاش بی وقفه و شبانه روزی ادارات محیط زیست سلسله، نور‎آباد، سفید کوه خرم‎آباد و نیروهای ادراه‎کل اعم از محیط‎بان و کارمندان اداری به همراه نیروهای اداری شهرستان سلسله به سرپرستی فرمانداری و اداره منابع طبیعی و... شهرستان سلسله مهار شد.
اين درحاليست كه منطقه قلایی در شهرستان سلسله یکی از بزرگ‌ترین رویشگاه‌های درختان گال از خانواده بلوط در کشور است .
 به گفته كارشناسان براي شكل گرفتن يك جنگل  در بهترين حالت به بيش از 10سال زمان نيازاست اما طي يك ماه گذشته از كرمان وفارس گرفته تا گلستان دئر چشم به هم زدني جنگل ها به دام آتش افتادند  اما در اين بين چيزي كه درد جنگل ها را دوچندان كرد درد بي نظارتي بود تا درد آتش...
 
مدير كل منابع طبيعي وآبخيز داري كرمان در گفت وگو باخبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران در خصوص آتش سوزي ها گفت: از ابتداي امسال تا كنون 28مورد آتش سوزي در كرمان رخ داده است كه بيش از 5ميليارد تومان خسارت وارد كرده است كه اكثرا آتش سوزي ها  را نيز از سوي گردشگران رخ داده است.
اما چيزي در اكثر اين آتش سوزي ها مشترك بود به گفته مسئولان و مردم محلی صعب العبور بودن راه  وعدم دسترسی به خودروهای آتش نشانی  بود كه موجب شد مردم محلی و برخی امدادگران هلال احمر و منابع طبیعی با امکانات ابتدایی در صدد خاموش کردن آتش برآیند .
 
در اين زمينه معاون پیشگیری و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تهیه طرح جامع اطفاء حریق گفت : این طرح جامع تهیه شده و به دولت و مجلس برای تصویب ارسال شده است تا طی ۵ سال آتش سوزی جنگل‌ها را در قالب پیشگیری از آتش سوزی واکسینه شود.
 
اگرچه  ساکنان بومی روستاها و برخی امدادگران محلی از دقایق ابتدایی آتش سوزی با اقدامات اولیه در صدد کنترل آتش برآمدند اما کمبود امکانات و نبود ماشین آتش نشانی باعث شد صدها اصله درخت به خصوص درختان کهنسال طعمه حریق شوند.  

سازمان اطفاء حريق مي آيد ؛ نمي آيد

 
سازمان اطفاء حريق مي آيد اين خبري بود كه 2سال پيش رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور داد وگفت: تا پايان سال 90 سازمان اطفاء حريق در جنگلهاي استان هاي شمالي و مناطق داراي پوشش گياهي احداث خواهد شد.
محمدي زاده اذعان داشت : اين سازمان طبق مصوبه مجلس با اعتبارات استاني وتوسط سازمان محيط زيست كشور احداث خواهد شد.
مسئولان هميشه خاموش..
اين خبر كمي دوستداران محيط زيست را خوشحال كرد و روزنه اميدي باز شد كه انگار محيط زيستي ها مي خواهند قدمي براي محيط زيست بردارند اما غافل از آنكه اين مصوبه هم همچون ديگر مصوبات سازمان قرار است سالها خاك بخورد حالا باگذشت 2سال اجراي اين مصوبه در هاله اي از ابهام قرار دارد و مسئولي هم پاسخگو نيست.
اما در آخر بد نيست نگاهي به چند آمار بياندازيم تا متوجه شرايط نه چندان مناسب جنگلها بشويم.
فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي در گفت وگو باخبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت:از صد درصد حريقي كه در تير ماه سال جاري رخ داده است .78درصد سطحي 14درصد تنه اي و8درصد تاجي  بوده است .
سرهنگ قاسم سبز علي ادامه داد:اگرچه بيشترين آتش سوزي ها تدر مراتع رخ داده است اما از  مجموع حريق ها 8 درصد جذب جنگل ها شده است.
اين درحاليست كه طبق آمار فائو طي 30 سال گذشته تاكنون كشور با كاهش 5ميليون هكتاري جنگل ها مواجه بوده است.
 
برچسب ها: اطفاء ، حریق ، محیط زیست ، ابهام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار