بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۸۸ سوره قصص
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
و با خدا معبودى ديگر مخوان خدايى جز او نيست جز ذات او همه چيز نابودشونده است فرمان از آن اوست و به سوى او بازگردانيده می‌شويد

می بینیم که ابونصر آیه قرآن را چنان در پایان کلام خود قرار داده که گویی جزئی از آن است و سخن الهی را به نحو اتمّ بر کرسی خرد و دانایی نشانده است.

دو نکتۀ دیگر در آیه هست:
یکی آنکه هر حکمی و حکومتی و تأثیری و سلطه و قدرتی در جهان هست نیز ار همان وجود یگانه است و وقتی مردمان غیر از خدا و حق مطلق چیز دیگری را می خوانند به حقیقت عدم را که همان نیستی است آواز می دهند تا به کمک ایشان بیاید.

دیگر اینکه در پایان آیه خداوند مژده ای دلنشین قرار داده و آن این است که شما آدمیان چنانکه از سرچشمه ذات او در جهان جاری شده اید باز بدان وجود نامتناهی باز می گردید و آنچه هالک الذات است ماهیت هاست نه وجود.

بنابر این هیچ وجودی از این حیث که وابسته به وجود است عدم نخواهد شد.



خلاصه کلام بیرون از اصطلاحات فلسفی، این است که اگر مردمان نیک بنگرند می بینند که موجودات عالم علی الدوام می آیند و می روند و بدیهی است آنچه می آید و می رود دستخوش قدرتی بیرون از ذات خویش است و آن قدرت چیزی جز وجود نیست.

تنها وجود است که در پشت همه تغییرات باقی می ماند و هر چند موجودات به یکدیگر تبدیل شوند باز از دایره وجود نمی توانند خارج شوند.

بنابر این اگر می خواهید چیزی را به عنوان منبع قدرت و تأثیر به کمک فراخوانید آنان را که می آیند و می روند صدا نکنید بلکه یک دل و یک جهت روی در آن کس کنید که بی زوال و استوار در پشت همه کائنات حضور دارد و غیر از او هیچ موجود دیگری نیست که چنین باشد زیرا اگر موجود دیگری نیز فرض شود آن موجود نیز همان یگانه لایزال خواهد بود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار