پزشكان به تازگي براي تشخيص معيارهاي سلامتي در شرايط وزني و خلاء از فضانوردان كمك مي گيرند و با توجه به وضعيت هاي مختلفي كه آن ها پيدا مي كنند سعي در كشف راه هاي جديد براي كمك به درمان بيماري ها دارند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، پزشكان در اين طرح جديد وضعيت فضانوردان را در شرايط بي وزني از جهات مختلف بررسي و اندازه گيري نموده و به وضعيت سلامت افراد روي كره زمين تعميم خواهند داد.

گفتني است، در اين طرح فضانوردان از جهات مختلف از جمله تغييرات قلبي – عروقي در فضا و اينكه پروازهاي فضايي چه تأثيراتي بر فيزيولوژي قلب و عروق آن ها خواهد گذاشت مورد بررسي قرار مي گيرند.

همينطور فضانوردان از جهات ديگر مانند: نحوه عملكرد مغز در هنگام بي وزني از جهت يادگيري و آموزش فنون جديد مورد بررسي قرار مي گيرد.

لازم به ذكر است كه در اين زمينه معيارها و پارامترهايي مانند حجم كار، روش و همينطور پارامترهاي عملياتي مانند روش كنترل، حساسيت به زمان، ريسك خطا و حساسيت كار مورد بررسي قرار داده مي شود.

از ديگر موارد مورد بررسي، تأثير نور مصنوعي و طبيعي بر عملكرد مغز و همين طور سروتونين خون فضانوردان و همين طور بررسي ساعت بيولوژيك بدن فضانوردان خواهد بود.

از ديگر موارد مورد بررسي، وضعيت استخواني و اسكلتي فضانوردان است به اين لحاظ كه در اثر شرايط بي وزني و نوع نشستن و خوابيدن در فضا دچار چه تغييراتي مي شود و اينكه ميزان تحصيل عضلات و يا از دست دادن حجم تراكم استخواني تا چه ميزان است.

دانشمندان اميدوار هستند تا موارد ديگري مانند اعصاب و روان، وضعيت رفتاري، تنفس و وضعيت حركتي را نيز در مراحل بعدي روي فضانوردان بررسي نمايند./ح

برچسب ها: فضانوردان ، بیماری ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار