معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مشکل کمبود بسیاری از دارو های اساسی در استان فارس رفع شده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، حسین نیک نهاد بیان کرد: بسیاری از دارو های اساسی که مدتی بدلیل مشکلات واردات در گمرک ها بودند ، ترخیص شدند و در حال حاضر وضعیت دسترسی به دارو ها به حالت عادی بازگشته است .

وی افزود: از جمله این موارد ، دارو های مهمی مانند رادیواپک یا کنتراست بودند که برای رادیولوژی ( ام آر آی و سی تی اسکن ) و آنژیو گرافی مورد استفاده قرار می گیرندکه اکنون مشکلات کمبود در کشور و استان فارس برطرف شده است .

نیک نهاد ادامه داد: در زمینه داروهای تولید داخل بیماران خاص مشکلی نداشتیم و اکنون در مورد دارو های وارداتی هم تا حد زیادی مشکل رفع شده و برای بیماران خاصی که به برخی دارو های داخلی حساسیت دارند ، دارو های خارجی در دسترس است .

وی بیان کرد : در مورد دارو های تولید داخل هم که برخی از آنها از نظر مواد اولیه دچار مشکل و کمبود شده بود ، در حال حاضر بیشتر مواد اولیه تامین و کارخانه ها در حال تولید هستند .

نیک نهاد ادامه داد: داروهای مهم و اساسی مانند آلبومین و فاکتورهای خونی نیز خوشبختانه به اندازه کافی وجود دارد و مشکلی برای بیماران نیازمند این داروها پیش بینی نمی شود.

وی گفت : تعداد اقلام داروهای دچار کمبود که قبلاً حدود 200 قلم بود ، در حال حاضر به حدود 30 قلم رسیده که مشکلات این 30 قلم هم به سرعت در حال برطرف شدن است .

نیک نهاد افزود: بیشتر داروهای دچار کمبود مواردی هستند که نمونه داخلی یا خارجی موجود در کشور را دارند اما پزشک برای بیمار برند خاصی را تجویز می کند که در این موارد دارو می تواند جایگزین شود .

بیمه های خدمات درمانی و ارتش افزایش قیمت داروها را پوشش می دهند

وی در زمینه افزایش قیمت داروها در کشور گفت : بیمه های خدمات درمانی و ارتش پوشش افزایش قیمت داروهای داخلی را در سال جاری پذیرفته اند .

نیک نهاد ادامه داد : بیمه های خدمات درمانی و ارتش افزایش قیمت داروهای خارجی را نیز پوشش می دهند اما بیمه تامین اجتماعی هنوز این افزایش قیمت ها را پوشش نمی دهد و اخیراً برای حدود 100 قلم از حدود یک هزار قلم دارو ، این پوشش را در نظر گرفته و برای بقیه موارد هم در حال انجام است که امیدواریم به زودی با این اقدام بتوان بار این افزایش قیمت ها را از دوش مردم برداشت.

وی بیان کرد : مردم عزیز باید توجه داشته باشند که بیمه ها برای داروهای خارجی که دارای نمونه داخلی هستند ، فقط قیمت داروی ایرانی را پوشش می دهند و اختلاف قیمت داروهای خارجی و ایرانی باید توسط بیمار پرداخت شود .

نیک نهاد افزود : با توجه به اینکه روند واردات دارو و مواد اولیه در کشور نسبتاً عادی شده است ، امیدواریم از این پس کمبود دارو نداشته باشیم./س

برچسب ها: مشکل ، کمبود ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.