وزير جهاد كشاورزي گفت: با آزادسازي قيمت آرد و نان در سال 90 ، بخش خصوصي در زمينه خريد گندم فعال شده و اين محصول را با قيمت بالاتري از كشاورزان خريداري كرده است .

صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينكه با آزادسازي قيمت آرد و نان در سال 90 بخش خصوصي در زمينه خريد گندم فعال شده و اين محصول را با قيمت بالاتري از كشاورزان خريداري كرده است، گفت: آزادسازي قيمت آرد و نان، افزايش ميزان خودمصرفي گندم بين روستائيان، افزايش قيمت علوفه و فروش محصولات کشاورزان بالاتر از قيمت خريد تضميني محصولات کشاورزي از دلايل کاهش ميزان خريد تضميني گندم توسط دولت در سال دو سال اخیر است.

وي در ادامه افزود:  همچنين سياستگذاري و ساماندهي مناسب وزارت جهاد کشاورزي باعث شده کشاورزان محصولات خود را با قيمت‌هاي بالاتر از خريد تضميني بفروشند.
خليليان تصريح كرد : با آزادسازي قيمت آرد و نان در سال 90 که براي اولين بار در طول چند دهه اخير صورت گرفت، بخش خصوصي و کارخانجات آردسازي در زمينه خريد گندم فعال شده در نتيجه سهم دولت از خريد تضميني کاهش يافت.

وزير جهاد كشاورزي گفت: به دليل اينکه قيمت خريد تضميني گندم در سال 91 از کشاورزان کيلوئي 420 تومان و قيمت فروش آن به کارخانجات کيلوئي 465 تومان در نظر گرفته شد، کارخانجات به صورت مستقيم گندم را با قيمتي ما بين اين دو عدد از کشاورزان خريداري کردند که هم به نفع کشاورزان و هم به نفع کارخانجات آردسازي بوده، در نتيجه رغبت کشاورزان براي فروش گندم خود به دولت کاهش يافت و کارخانجات نيز تمايل بيشتري به خريد گندم از کشاورزان داشتند.

خليليان با بيان اینکه رابطه‌‌اي ميان افزايش خريدهاي تضميني و ميزان توليد وجود ندارد، گفت: به عنوان مثال در سال 89 به دليل پايين بودن قيمت جو در بازار، ميزان خريد تضميني اين محصول به حدود يك ميليون و 450 هزار تن رسيد اما در سالهاي 90 و 91 به دليل موفقيت کشاورزان در فروش جو با قيمتهاي بالاتر از نرخ تضميني در بازار، حتي يک کيلوگرم از اين محصول به دولت فروخته نشد.

وزير جهاد كشاورزي اضافه كرد:‌ بنابراين نخريدن جو به صورت تضميني توسط دولت دليلي بر کاهش يا نبود توليد اين محصول در کشور نيست زيرا ميزان جو توليد شده در کشور طی سال 91 به بيش از 3.7 ميليون تن رسيده که نشان‌دهنده افزايش توليد اين محصول در کشور است.

وي با بيان اينكه با آزادسازي قيمت آرد و نان ، براي کشاورزان مقرون به صرفه خواهد بود که بخشي از گندم را براي تامين نيازهاي خود به مصرف برسانند، افزود : در نتيجه ميزان خود مصرفي گندم براي تامين آرد و نان بين کشاورزان و روستائيان افزايش يافته که اين اتفاق خوش‌يمن منجر به فروش کمتر گندم به دولت شده است ، اين در حاليست كه درگذشته خريد تضميني گندم در انحصار دولت و قيمت آرد و نان بسيار نازل بود و کشاورزان ترجيح مي‌دادند گندم توليدي خود را به طور کامل به دولت بفروشند، آرد را ارزانتر از دولت دريافت و نان را از نانوايي خريداري کنند بنابراين، خود مصرفي هم جزئي بود.

خليليان خاطرنشان کرد: افزايش قيمت علوفه در سال 90 و 91 سبب شده که بخشي از گندم توليدي کشور در واحدهاي مرغداري، دامداري و کارخانجات خوراک دام به مصرف برسد.
انتهاي پيام/

برچسب ها: کشاورزی ، خرید ، تضمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار