پایتخت معنوی ایران و بیمارستان پیوند اعضا منتصریه مشهد هر روز شاهد هدیه زندگی از سوی یک خانواده به بیماری است که تنها امیدش در یافت عضو است و در سالی که رفت هفته ای نبود که نشاندن لبخند بر لبان یک بیمار تیتر اخبار در این شهر نباشد این در حالی است که پزشکان خواستار اهدای حیاتی پوست هستند و به خانواده ها اطمینان می دهند این عمل تاثیری در ظاهر عزیزانشان ندارد و نباید نگران باشند.

 به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران، پزشکان ایرانی مرزهای دانش را در نوردیده اند و خانواده های بیماران مرگ مغزی قله های احساس را فتح کرده اند و به این باور رسیده اند که با ایثار یک عضو زندگی می بخشند؛ پیوند این دو یعنی "علم" و "عشق" نشاندن لبخند بر لبان یک بیمار در حال مرگ و" زنده ماندن نام بیماری است که عزیزانش را ترک کرده است".

پوست یکی از ضرورتری ترین پیوندها است و بسياري از بيماران سوخته، افراد جوان و فعال جامعه هستند که در اثر يک سانحه دچار سوختگي شده‌اند که اگر به موقع و مؤثر درمان شوند به زندگي و بازار کار باز خواهند گشت و فرهنگ سازی در این زمینه ضرورت دارد.

بخششی که فرهنگ می شود

تا چند سال پیش این نوع بخشش و گذشت عرف نبود اما با آشنایی بیشتر، مردم نوع دوست و مهربانمان باز هم با پذیرش پیوند عضو عزیزشان بر سرشت خویش مهر تایید زده و اکرام می کنند.



اما یکی از پیوندهای مهم و تاثیر گذار در سلامت و زندگی افراد پیوند پوست است که نیاز بیشتری به فرهنگ سازی در زمینه آشنایی مردم به ضرورت این پیوند دارد.

اول قصه حادثه ای منجر به مرگ مغزی

حادثه ای رقم می خورد؛ فرزندی، پدری، مادری، برادر یا خواهری دیده بر جهان می بندند و جمله ای که اطرافیان از پزشک او می شنوند این است " بیمار شما یک بیمار مرگ مغزی است".

درست در همین لحظات  است که سرنوشت انسان دیگری به حلقه زندگی از دست رفته این بیمار زنجیر می شود و اگر این خانواده لحظه ای حس انسانی را در خود بیدار کند، می پذیرد که  زندگی را به فرزندی، پدری، مادری ، برادری و خواهری هدیه کند تا او نیز چشم بر جهان و زیباییهایش نبندد.

اهدای پوست

استادیارگروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در خصوص یکی از پیوندهای مهم و ضروری اظهار می کند: وسعت سوختگي در بيماران اهميت زيادي دارد و در سوختگی های شدی ضرورت پپیوند سریع پوست از یک بیمار مرگ مغزی وجود دارد.

وی توضیح می دهد:  گاه ممکن است وسعت بيشتري از سطح بدن بسوزد که در اين صورت تمام اقدامات درماني ناموفق بوده و درصد زيادي از اين بيماران فوت مي‌کنند.

آرش بيرقي‌طوسي ، سوختگي را حادثه‌اي وحشتناک و تأسف‌بار توصیف کرده و بیان می کند: بسياري از بيماران سوخته، افراد جوان و فعال جامعه هستند که در اثر يک سانحه دچار سوختگي شده‌اند اما در صورت درمان به موقع و مؤثر مي‌توانند به زندگي و بازار کار بازگردند و براي جامعه مفيد واقع شوند.

بيماران سوختگي نیازمند

وي با بيان اين که بيشتر بيماران سوختگي محروم و نيازمند هستند، توضیح می دهد: حوادث سوختگي در نقاطي که امکانات خيلي کمتر است مثل روستاها با فراوانی بیشتری اتفاق می افتد ، اما در مجموع هيچ‌کس از این حوادث ايمن نيست وحادثه خبر نمي‌کند.

زمان طلایی بیمار

طوسي تأکيد می کند: زمان نجات بيماران با درصد بالاي سوختگي محدود و گاه تنها يک هفته و نهايت تا دو ماه امکان نجات اين بيماران وجود دارد .

استادیارگروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم‌پزشکی مشهدمی افزاید: بعد از گذشت اين زمان طلايي، هيچ روشي براي بازگرداندن آنها به زندگي جواب نمي‌دهد.

خطر عفونت و پیوندی که موفق نیست

وي می گوید: زماني که شرايط زخم بيمار براي پيوند آماده است بايد کار پيوند صورت گيرد، در غيراين صورت اگر عفونت در سطح پوست مستقر شود، ديگر امکان انجام پيوند پوست نداريم، چراکه عفونت پيوند را پس مي‌زند.

بيرقي‌طوسي، در توضیح بیشتر بیان می کند: پيوند پوست يکي از اقدامات مؤثر براي نجات جان بيماران با درصد بالاي سوختگي است.



او می افزاید : بطور معمول پيوند پوست از خود فرد در صورتي که درصد کمي از بدنش سوخته باشد، انجام مي‌شود اما بيماراني که درصد زيادي از بدنشان سوخته ديگر اين امکان را ندارند که از پوست خودشان استفاده شود.

پیوند تنها راه نجات‌ سوختگي شدید

استادیارگروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ادامه می دهد: پيوند پوست از بيماران مرگ‌مغزي شده در حقیقت تنها راه نجات‌دهنده براي اين بيماران است.

وی می افزاید: این بیماران با سوختگی شدید که زندگي يا مرگشان در گرو اين پيوند است و به اين ترتيب هم تعادل آب و الکتروليت بدنشان حفظ مي‌شود، نياز به مصرف انرژي و ميزان بروز عفونت در آنها کاهش مي‌يابد و در نهايت نجات پيدا مي‌کنند.

نگران پوست بیمار مر گ مغزی نباشید

اين فوق‌تخصص جراحي پلاستيک  تاکید می کند: اهداي پوست راه نجات‌بخش براي بيماران سوختگي و بازگشت آنها به زندگي و بازار کار است.

او در توضیح پایانی می گوید: پوستي که از بيمار مرگ مغزي‌شده برداشت مي‌شود، از قسمت" ران فرد" جدا مي‌شود و به هيچ وجه در ظاهر متوفي اتفاق خاصي نمي‌افتد و خانواده اين بيماران از اين بابت نگراني نداشته باشند.

افزایش پذیرش پیوند

در سالهای اخیر در ایران اغلب مردم با "اهدا عضو" به عنوان "اهدا زندگی" موافقند و خوشبختانه مراکز پیوند در کشور رو به افزایش است./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.