رئيس انجمن پسته‌ي ايران با اشاره به بحران کمبود آب در استان کرمان گفت: توسعه باغات کشت پسته در نقاط ديگري از کشور سبب جبران کاهش توليد در کرمان مي‌شود.

محسن جلالي پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب که کشت پسته از 50 سال قبل در استان کرمان رواج داشته است، افزود: دهه 80 دوران طلايي برداشت پسته در اين استان بود اما به دليل استحصال بيش از حد آب‌هاي زير زميني در کرمان با بحران کمبود آب در اين استان رو به رو شديم.

وي با اشاره به اين که سالانه حدود هشت هزار هکتار از باغات پسته‌ي استان کرمان خشک مي‌شوند، ادامه داد: اين ميزان در سال‌هاي آتي افزايش مي‌يابد.

جلالي پور افزود: به همين دليل از اواخر دهه 80 انجمن پسته به فکر توسعه باغات جديد در ساير نقاط کشور افتاد تا بازار يک و نيم ميليارد دلاري صنعت پسته ايران در جهان دچار وقفه نشود.

وي ادامه داد: علاوه بر اين به دليل دوره طلايي استان کرمان در دهه 80، خود مردم نيز در برخي استان‌هاي کار کشت پسته را آغاز کرده بودند.

مثل استان خراسان رضوي، فارس، خراسان جنوبي، مرکزي، قم، قزوين و يزد و همين باعث شد تا ما با جديت بيشتري در جهت توسعه اين باغات گام برداريم.

جلالي‌پور افزود: در سال جاري نيز ما  طي سفرهايي به بررسي شرايط برخي استان‌هاي براي کشت پسته پرداختيم و معتقديم در استان‌هايي مثل کرمانشاه، ايلام و لرستان با توجه به اين که اين استان‌ها مشکل کمبود آب ندارند مي‌توان به کشت و توسعه باغات پسته اميدوار بود.

رئييس انجمن پسته‌ي کشور ابراز اميدواري کرد طي 10 سال آينده با زير کشت رفتن مناطق مختلفي که استعداد پرورش پسته دارند کاهش توليد اين محصول در کرمان جبران شود.

به گفته‌ي جلالي پور هم اکنون 45 درصد توليد پسته‌ي ايران در خارج از استان کرمان است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: پسته ، تولید ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار