مسجد جامع تبريز با شبستان‌وسيعي از طاق و گنبدهايي بر فراز ستون‌هاي هشت‌گوش آجري در دوره سلجوقيان ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، مسجد جامع تبريز يكي از بناهاي تاريخي شهر تبريز بوده، اين مسجد كه در كتاب‌هاي‌تاريخي از آن به عنوان "جامع كبيري" نيز نام برده شده از ابتداي تأسيس مسجد جامع شهر تبريز بوده و بازار تبريز گرداگرد آن شكل گرفته است. 

مسجد جامع تبريز مربوط به دوره سلجوقيان تا دوره قاجار است، اين اثر در سال 1310 در فهرست آثار ملي كشورمان به ثبت رسيده است.

قديمي‌ترين بخش آن شبستان وسيعي است از اتاق و گنبدهايي بر فراز ستون‌هاي هشت‌گوش آجري كه زينت‌بخش آن گچ‌بري‌هاي ظريف و هنرمندانه دوره رواديان مقارن سلجوقيان است.

مسجد جامع در دوره ايلخانان مغول مورد توجه و تعمير بوده و بخش‌هايي به آن افزوده شده،‌ محراب رفيع گچ‌بري شده يادگار آن دوره است.

در دوره حكومت آق‌قويونلويان در آذربايجان گنبدي رفيع مزين به انواع كاشيكاري‌هاي معرق به وسيله‌ي"سلجوق شاه‌ بيگم" زن"اوزون حسن" در بخش شمالي آن احداث شده كه هنوز هم پايه‌ها و گوشه‌هايي از كاشيكاري‌هاي آن باقي مانده است.

مسجد جامع تبريز كه به مسجد "جمعه" نيز معروف است در انتهاي بازار تبريز قرار دارد يكي از قديمي‌ترين ابنيه‌ي تاريخي اين شهر به شمار مي‌آيد،‌ تاريخ بنا و نام باني اوليه آن معلوم نيست، عده‌اي آن را از مساجد صدر اسلام مي‌دانند و عده‌اي ديگر اين مسجد را به دوره سلجوقيان نسبت مي‌دهند./ص

گزارش از: مرضيه اميري
برچسب ها: مسجد ، ستون ، هشت گوش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار