مراسم كليدزني به عنوان يكي از آيين‌هاي مردم كرمان در شب‌هاي ماه مبارك رمضان اجرا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث‌فرهنگي باشگاه خبرنگاران،  كمتر از 10 روز مانده به اغاز ماه مبارك رمضان مردم استان كرمان خود را براي انجام فرايض ويژه ي اين ماه آماده مي‌كنند.
كرمانيان از گذشته در اين ماه آداب و روسم خاصي داشته اند كه امروز برخي از آن‌ةا به فراموشي سپرده شده و برخي ديگر همچنان پابرجا هستند.
مردم اين استان پيش از فرا رسيدن ماه مبارك رمضان با گرفتن روزه به استقبال اين ماه مي‌روند.
مراسمي هم با عنوان كليد‌زني در شب‌هاي ماه مبارك برگزار مي‌شود كه در آن زني داخل يك سيني آينه سرمه‌دان يك جلد قرآن مجيد قرار داده به منازل اهل محل مي‌روند و در حاليكه صورت خود را با جادر پوشانده با كليد به سيني مي‌زند.
صاحبخانه پس از گشودن در آينه داخل سيني را برمي‌دارد و چهره خود را نگاه مي‌كنند پس مقداري شيريني، قند يا پول داخل سيني قرار مي‌دهد.
كليدزن اين عمل را با نيت از پيش تعيين شده انجام مي‌دهد و صاحبخانه به او مي‌گويد هر مراد و نيتي داشته باشي خداوند آن را برآرده سازد و در پايان خوراكي‌ها با پول جمع‌آوري شده را به مستمندان مي دهند بنابراين گزارش مردم كرمان براي سحر آبگوشن عدس پلو يا برنج و خورشت مي‌پزند.
در گذشته موذن از طريق مناره مسجد مردم را براي سحر بيدار مي‌كرد و يا اينكه افراد محل به نوبت هر شب همسايه‌ها را بيدار مي‌كردند اما امروز با زنگ تلفن و ساعت بيدار مي‌شوند.
كرماني‌ها پس از صرف غذا در هنگام سحر دعا و قران مي‌خوانند و بر اين باورند كه در اين ماه غذاها بايد ساده و مختصر باشد تا راه و روش پيامبر(ص) را در پيش گرفته باشند.
آبگوشت از عمده‌ترين غذاها براي افطار بوده و اگر كسي نيز نذر داشته باشد مقداري آبگوشت درست كرده و به مسجد مي‌برد./ص

گزارش از : مرضيه اميري


برچسب ها: کلید زنی ، کرمان ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار