قزوين در ماه مبارک رمضان اينگونه به پيشواز شب‌احيا ميرود.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، با توجه به شب احيا در ماه مبارک رمضان استان قزوين اينگونه به سمت شب‌هاي قدر مي‌رود.


مردم قزوين در اين ماه به ميهمانى خدا مى‏شتابند و با روزه گرفتن به جسم و روح خود را از آلودگيها پاك مى‏كنند. در گذشته مردم قزوين معتقد بودند كه روزه گرفتن ده روز اول ماه رمضان مشكل است و مثل آن است كه از كوهى با بار سنگ بالا مى‏روند. روزه دهه دوم را كه آسانتر است به بار كلوخى كه از كوه بالا مى‏كشند تشبيه مى‏كنند و روزه دهه سوم را به سر پائينى كوه كه راحت و آسان است مثال مى‏زده‏اند.

در روز 21 ماه رمضان كه مصادف با شهادت مولى الموحدين، اميرالمؤمنين است. استان قزوين يكپارچه غرق عزا و ماتم است.

هيئتهاى عزادارى تشكيل و به راه مى‏افتد و عزاداران در سوگ شهادت مولاى خود به سر و سينه مى‏زنند.


در گذشته در تاكستان صبح روز 21 رمضان، مردم اعم از كوچك و بزرگ، پير و جوان در كنار تپه‏اى جمع مى‏شدند و علمها و بيرقها را مى‏افراشتند و كجاوه‏اى بر پشت شتر يا اسبى گذاشته و عمامه‏اى روى آن مى‏گذاشتند و به اصطلاح كجاوه امام را درست مى‏كردند و ابن ملجم نيز دست بسته به دنبال كجاوه حركت مى‏كرد.

عزاداران وارد آبادى مى‏شدند تا ظهر در آبادى مى‏گشتند و عزادارى مى‏كردند و زن و مرد هم گريه مى‏كردند و شيون سر مى‏دادند. بعدازظهر نيز در همان تپه مراسم تعزيه شهادت حضرت على عليه‏السلام را بر پا مى‏كردند./ز
برچسب ها: قزوین ، شب احیا ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.