بان کي‌مون خواستار حل بحران مصر از طريق گفتگو شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شینهوا، دبیرکل سازمان ملل افزایش خشونت ها را در مصر به شدت محکوم کرد و همچنین از مردم مصر خواست اختلافات خود را از طریق گفتگو حل و فصل کنند.

بان کی‌مون در بیانیه ای گفت:  دبیرکل افزایش خشونت ها را که به مرگ ده‌ها نفر و زخمی شدن صدها نفر بعد از اعتراضات جمعه و شنبه منجر شده است به شدت محکوم می کند.

این بیانیه گفت بان کی‌مون به خانواده ها قربانیان عمیقا تسلیت می گوید و آرزوی بهبود هرچه سریع‌تر مجروحان را دارد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین بار دیگر از همه احزاب مصری خواست دست به اجرای فرایند فراگیر و معنادار آشتی بزنند.

این بیانیه افزود: دبیرکل تاکید می کند خشونت جایگزینی برای راه حل سیاسی نیست و لذا از همه رهبران مصر می خواهد منافع مصر را بر همه منافع دیگر فردی، گروهی و سیاسی ترجیح دهند.

بان کی‌مون خواستار آن شد که مرسی و سایر رهبران اخوان السلمین یا فورا آزاد شوند و یا پرونده آنها با شفافیت کامل بررسی شود.

وی از مقامات موقت مصر خواست مسوولیت کامل مدیریت مسالمت آمیز اعتراضات را بر عهده بگیرند و از همه مردم مصر محافظت کنند.

وی از نیروهای امنیتی مصر نیز خواست کاملا به حقوق بشر احترام بگذارند و حق آزادی بیان و اجتماعات را محترم بشمارند.

بان کی‌مون همچنین از معترضان خواست خویشتن‌داری نشان دهند و ماهیت مسالمت آمیز اعتراضات خود را حفظ کنند.

این در حالیست که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه کشتار و نسل کشی رخ داده در مصر را محکوم و از سکوت جامعه بین المللی در این خصوص انتقاد کرد.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز شنبه از اتحادیه اروپا به خاطر محکوم نکردن کشتار ده ها نفر در درگیری های قاهره به شدت انتقاد کرد.

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به قتل ده ها نفر از طرفداران محمد مرسی رییس جمهور برکنارشده مصر گفت عمیقا متاسف است. وی همچنین خواستار پایان خشونت ها شد.

اردوغان گفت اتحادیه اروپا با زیر سوال بردن درگیری های اخیر در ترکیه در عین محکوم نکردن قتل معترضان در مصر دچار دوگانگی موضع شده است.

وی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: همانهایی که هنگام کشتار اراده ملی مردم مصر سکوت کردند هنگام کشتار مردم نیز ساکت هستند. چه بر سر اتحادیه اروپا و ارزش های اروپایی آمده است؟ کجایند آنهایی که این‌ور و آن‌ور می چرخند و درس دمکراسی می دهند؟

وی در ادامه گفت: سازمان ملل کجا رفته است؟ آنهایی که وقتی پلیس ترکیه به روشی کاملا توجیه‌پذیر و مشروع از ماشین آب‌پاش و اسپری فلفل استفاده کرد جنجال به پا کردند اکنون که در مصر کشتار هست کجا رفته اند؟



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار