جمعی از اساتید علوم اجتماعی به درخواست‌ معاونت آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک با ریشه‌یآبی دلایل و عوامل رفتارهای غلط ترافیکی و چاره‌جویی جهت بهبود این رفتارها، موضوع ترافیک را مورد کنکاش قرار دادند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در نشستی که به این منظور به میزبانی این معاونت و با حضور معاون شهردار تهران برگزار شد، اساتید حاضر در این نشست نظرات خویش را در خصوص آسیب‌شناسی  رفتارهای ترافیکی و راهکارهای اصلاح این رفتارها مطرح کردند.
 
فرقانی: علمای دینی و ائمه جماعات به موضوعات ترافیکی ورود کنند
 
دکتر محمدمهدی فرقانی با تاکید بر استفاده از شبکه ارتباطات سنتی به منظور ورود به موضوع فرهنگ ترافیک و نگاه به این حوزه از منظر دین گفت: اظهار نظر اخیر سه تن از مراجع عظام تقلید در مورد موضوعات ترافیکی فتح باب بزرگی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.
 
این استاد علوم ارتباطات استفاده از نظرات سایر مراجع در این خصوص را مورد تاکید قرار داد و افزود: چنانچه علمای دینی، ائمه جماعات و سخنرانان مذهبی به این قضیه ورود کرده و وارد میدان شوند، نظرات ایشان در شبکه ارتباطات سنتی و لایه‌های مختلف مردم بازتاب پیدا کرده و در جامعه تکثیر می‌شود.
 
اسماعیلی: آموزش موضوعات ترافیکی را باید از کودکان شروع کرد

 
دکتر علیرضا اسماعیلی با تاکید بر این که آموزش را باید از سنین پایه شروع کرد و در موضوع آموزش‌های ترافیکی نیز توجه به کودکان در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: در این میان باید از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای و حتی از نشریات و مجلات ویژه کودکان نیز استفاده کرد.
 
فرمانده اسبق پلیس راه کشور، استفاده از ظرفیت مدارس و فضای رسانه‌ای کشور به ویژه برنامه‌های تلویزیونی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: علاوه بر کمک از حوزه‌های دینی، استفاده از ستاره‌های ورزشی و هنری جامعه به منظور انتقال پیام‌های ترافیکی با توجه اقبال عمومی جوانان به ورزشکاران و هنرمندان نیز می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.  
 
خوشنویس: ترافیک توسعه پایدار شهری و زیست‌پذیری شهر را با چالش رو به رو کرده است
 
دکتر محمدحسن خوشنویس بر توجه ریشه‌ای به مشکلات ترافیکی تاکید کرد و گفت: مناسبات مردم در حوزه ترافیک بخشی از فرهنگ عمومی است که دو مفهوم «توسعه پایدار شهری» و «زیست‌پذیری شهر» را با چالش رو به رو کرده است.
 
مدیر دفتر پژوهش‌های فرهنگی در تعریف زیست‌پذیری شهر به عنوان اولین و مهم‌ترین بحث در مسائل شهری، افزود: وجود ثبات و امنیت، توجه به بهداشت و سلامتی شهروندان، آموزش و فرهنگ‌سازی، حفظ محیط زیست شهری و ایجاد ساختارهای زیربنایی در شهر از جمله مولفه‌های «شهر زیست‌پذیر» است.
 
وی پایداری شهری را به معنای توانایی شهروندان و ارتقای سطح زندگی آن‌ها دانست و اظهار کرد: غایت‌ ما برای توسعه، ورود به یک آستانه فرهنگی است و البته این به آن معنا نیست که فرهنگ را به عنوان ابزار توسعه دنبال کنیم چرا که فرهنگ غایت توسعه است.
 
دکتر خوشنویس ترافیک را مقوله‌ای کاملاً فرهنگی دانست که ریشه در مسائل تاریخی دارد و تصریح کرد: به عنوان نمونه ریشه تاریخی این که چرا مردم ما هنگام رانندگی نگران و هول هستند و چگونگی برخورد با این موضوع باید شناسایی شود.
 
سرلک: رفتار رانندگی ایرانیان در داخل و خارج کشور متفاوت است
 
دکتر محمدعلی سرلک نیز با طرح این سوال که «ساختار، رفتار را شکل می‌دهد یا رفتار، ساختار را؟»، گفت: در مقام مقایسه، رفتار رانندگی ایرانیان در داخل کشورمان با خارج از کشور کاملاً متفاوت است و انگیزه‌هایی که منجر به بروز این رفتارهای دوگانه می‌شود، شاید بتواند به این پرسش پاسخ دهد.
 
قائم مقام دانشگاه پیام نور، فرهنگ را به کوه یخی که تنها بخش اندکی از آن پیداست و بخش اعظم آن پنهان است، تشبیه نمود و خاطرنشان کرد: رفتارهای ترافیکی مانند سایر رفتارهای اجتماعی محصول سه متغیر انسان، ساختار یا همان قالب و محیطی است که وی در آن قرار دارد و در تحلیل رفتارهای ترافیکی باید هر سه متغیر مورد بررسی قرار گیرند. /ل
برچسب ها: اساتید ، ترافیک ، پیام نور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار