مدير كل اتحاديه تعاوني هاي تكثير، پرورش و صادرات آبزيان ايران با اشاره به بحث پرورش ماهي تيلاپيا در كشور گفت: پرورش اين ماهي در كشور ما از ضروريات نيست.

ارسلان قاسمي، به خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: پرورش ماهي تيلاپيا در كشور مخالفان وموافقان زيادي دارد كه اتحاديه ما نيز به دليل بحث هاي زيست محيطي از مخالفان جدي آن است.
وي با بيان اين مطلب كه سازمان حفاظت محيط زيست با پرورش اين ماهي به شكل آزمايشي موافقت كرده است، ادامه داد: حدود سه سال است كه مؤسسه تحقيقات علوم شيلات روي اين طرح كار مي كند.
قاسمي افزود: پرورش تيلاپيا در شرايط خاصي امكان پذير است و چون اين ماهي بومي نيست و با آب هاي كشور سازگاري ندارد، ممكن است در صورت وارد شدن به اكوسيستم بومي ها آسيب هاي جبران ناپذيري را به اين اكوسيستم وارد كند.
وي با اشاره به اين كه در كشور، ماهيان بومي ارزشمندي مثل خاويار وجود دارد، ادامه داد: در زمينه پرورش اين ماهيان هنوز كارهاي تحقيقاتي زيادي بايد انجام شود.
قاسمي با بيان اين كه در حدود 15 استان كشور، امكانات پرورش ماهيان خاوياري فراهم است، تصريح كرد: بهتر است ما انرژي، وقت و هزينه مان را به افزايش توليدات اين چنيني اختصاص دهيم.
وي همچنين با اشاره به اين كه در همه جاي دنيا برداشت كپور ماهيان حدود 30 تن در هكتار است، گفت: اين ميزان در كشور ما، در بهترين شرايط حدود 6 تن است و اين موضوع نشان دهنده اين است كه ما در اين زمينه نيز بايد كار كنيم.
قاسمي افزود: بنابر اين ما به جاي آغاز پروژه اي جديد بهتر است پروژه هاي نيمه تمام قبلي مان را به اتمام برسانيم.
به گفته قاسمي، يكي از عوامل جاذبه ماهي تيلاپيا براي ايراني، نحوه بسته بندي و عرضه شدن آن به شكل فيله است.
وي در اين رابطه ادامه داد: با بسته بندي مناسب ماهيان بومي نظير قزل آلا و كپور ماهيان مي توانيم مصرف كننده ها را به خريد آن ها ترغيب كنيم.
مدير كل اتحاديه تعاوني هاي تكثير، پرورش و صادرات آبزيان كشور در زمينه آمار صادرات آبزيان در سه ماهه اول سال جاري نيز گفت:‌ در اين زمينه نمي توان به آمار سه ماهه اول اكتفا كرد چرا كه عمده صادرات در سه ماهه سوم و چهارم سال است و در كشورعراق كه بازارهاي عمده صادرات آبزيان ما است در فصل بهار و تابستان مصرف اين محصولات به شدت كاهش مي يابد.
به گفته قاسمي واردات ماهي تيلاپيا كه يك ماهي گرمابي است از كشورهاي آسياي جنوب شرقي و عمدتاً از چين صورت مي گيرد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: تیلاپیا ، ماهی ، پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار