چگونه بهترین دوربین موبایل را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب دوربین موبایل باید ابتدا نیازهای خود از آن را مشخص کنید.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،اين روزها بيشتر تلفن‌هاي هوشمند به حداقل يک يا گاهي دو دوربين مجهزند و بايد گفت که دوربين به بخشي جدا نشدني از تلفن‌هاي همراه هوشمند و تبلت‌ها تبديل شده است. اين در حالي است که ممکن است برخي از کاربران هيچ گاه از اين دوربين‌ها استفاده نکنند يا کاملا برعکس، اين دوربين‌‌ها نتوانند نياز آن‌ها را برطرف کنند. همان‌طور که ذکر شد، بسياري از تلفن‌هاي هوشمند امروزي به دو دوربين مجهزند. دوربين پشتي که به عنوان دوربين اصلي دستگاه شناخته مي‌شود، دوربيني توانمندتر است که براي عکاسي و فيلمبرداري به کار گرفته مي‌شود و دوربين جلويي، اصولا براي گفت‌وگوهاي تصويري از طريق خدمات نسل سومي يا چت تصويري در بستر اينترنت طراحي شده است. پس اگر اطمينان داريد اهل گفت‌وگوهاي تصويري نيستيد، بد نيست که از اين گزينه صرف نظر کنيد.

اولين خصوصيت دوربين‌ تلفن‌هاي هوشمند که بيشتر از ديگر خصوصيات آن ذکر مي‌شود، اندازه تصوير آن است. دوربين 5، 8، 11 يا گاهي 40 مگاپيکسلي! نمونه‌هايي از توصيفات عمومي درباره دوربين تلفن‌هاي هوشمند است. هر اندازه که حسگر‌هاي يک دوربين بزرگ‌تر و حساس‌تر باشند، تصوير حاصل از عکسبرداري با آن دوربين بزرگ‌تر خواهد بود. هر اندازه که تصوير يک دوربين بزرگ‌تر باشد، امکان نمايش جزئيات بيشتر در تصاوير حاصل از آن بيشتر خواهد بود اما نه لزوما هميشه. توجه به اين نکته بسيار مهم است که بزرگ بودن اندازه تصوير به تنهايي نمي‌تواند کيفيت عکاسي را ارتقا دهد. عامل بسيار تاثيرگذار لنز، گاهي نقش موثرتري در ارتقاي کيفيت عکس‌هاي يک دوربين دارد. در صورتي که يک دوربين چند مگاپيکسلي از لنز خوبي بهره برداري نکند، مي‌تواند عکس‌هايي بزرگ اما کم کيفيت بگيرد و اين چنين دوربيني اصولا به درد نمي‌خورد؛ در حالي که خريدار آن هزينه قابل توجهي براي آن پرداخت کرده است. به همين دليل برخي از گوشي‌هاي هوشمند امروزي از لنز‌هاي نام آشنا و مشهور استفاده مي‌کنند و در تبليغات خود نيز بر وجود اين لنزها تاکيد دارند. البته بايد به اين نکته نيز توجه کنيد که از دوربين گوشي‌هاي هوشمند به اندازه خودشان انتظار داشته باشيد و مقايسه اين دوربين‌ها با دوربين‌هاي DSLR منطقي نيست.

عامل بسيار مهم ديگر در افزايش کيفيت عکاسي، نور است. از آن جا که در اکثر قريب به اتفاق دوربين‌هاي تلفن‌هاي هوشمند، سرعت عکسبرداري، اندازه روزنه لنز و ديگر خصوصيات عمومي دوربين ثابت است، تغيير ميزان نور محيط. تاثير زيادي در کيفيت عکاسي اين دوربين‌ها مي‌گذارد؛ به طوري که با کاهش نور به شدت از کيفيت عکس کاسته مي‌شود. به همين دليل وجود فلش براي اين دوربين‌ها در هنگام تاريکي ضروري به نظر مي‌رسد. از همين رو بد نيست به وجود فلش و ميزان قدرت فلش توجه داشته باشيد.

در کنار عکاسي دوربين‌ تلفن‌هاي همراه هوشمند فيلمبرداري نيز مي‌کنند. در نمونه‌هاي جديدتر تقريبا بيشتر اين دوربين‌ها قادر به فيلمبرداري با حداقل کيفيت 720 و سرعت 30 فريم بر ثانيه هستند. 720 بيانگر رزولوشن تصاوير حاصل از فيلمبرداري است و سرعت، تعداد فريم‌هاي ثبت شده در هر ثانيه را نشان مي‌دهد. هر اندازه که رزولوشن تصوير بيشتر باشد امکان نمايش جزئيات بيشتر در فيلم افزايش مي‌يابد اما دقيقا مثل عکسبرداري، لزوما اين اتفاق نمي‌افتد. لنز، نور، ميزان تحرک موضوعي که مشغول فيلمبرداري از آن هستيد و موارد ديگر در کيفيت فيلم حاصل از دوربين تاثيرگذار است. البته در بيشتر اوقات کيفيت فيلمبرداري اين دوربين‌ها در عمل خيلي بالا نيست و بايد صرفا به عنوان يک دوربين فيلمبرداري دم دستي و سريع تلقي شوند؛ در حالي که در موارد بسياري مي‌توان روي توانايي عکاسي اين دوربين‌ها حساب ويژه‌اي باز کرد.

ويژگي‌هاي اضافي مانند GeoTaging از ديگر امکانات دوربين‌ها هستند. اين امکان به کاربر اجازه مي‌دهد تا مختصات جغرافيايي محل عکسبرداري را در عکس بگنجاند. معمولا بيشتر دستگاه‌هايي که از GPS بهره مي‌برند، اين امکان را در اختيار کاربران خود قرار مي‌دهند.

برچسب ها: دوربین ، موبایل ، انتخاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار