با برگزاری آخرین برنامه، پرونده شب‌های «ملکوت کلمات» در خانه هنرمندان ایران بسته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری هنرمندان، هشتمین و آخرین شب برنامه «ملکوت کلمات» سه شنبه یکم مرداد مصادف با چهاردهمین روز ماه مبارک رمضان با سخنان دکتر «اسماعیل آذر» با موضوع حضرت علی (ع) در شعر فارسی آغاز شد. دکتر «آذر» کسایی مروزی را نخستین شاعری دانست که در تاریخ ادب و زبان فارسی به خاندان نبوت پرداخت و با محوریت ولایت شعری سرود، گفت: «کسایی مروزی نخستین نقطه عطف در شعر مذهبی و در میان شاعران پارسی بود، پس از او حکیم فردوسی شعری بلند پیرامون خاندان نبوت دارد که در آن چندین بار به حضرت علی (ع) اشاره می‌کند. پس از فردوسی نیز شعر مذهبی کم و بیش وجود دارد که می‌توان به اشعار صیف فرقانی در قرن ششم اشاره کرد و سپس به سنایی غزنوی می‌رسیم، سنایی در بسیاری از اشعار خود به حضرت علی (ع) پرداخته و در قالب حکایت‌های مختلف بیان کرده است، بعد از سنایی غزنوی، ما در اشعار پارسی کمتر مدح و مرثیه‌ای در باب خانواده نبوت داریم».
 
وی در ادامه سخنان خود به شعر دوره صفویه با موضوع عاشورا اشاره کرد و گفت: «در روزگار صفویه ما با ادبیات عاشورایی مواجه می‌شویم، و در شعر شاعران مختلف، نقش عاشورا در شعر آن‌ها به تمامه با به کارگیری صناعات هنری- ادبی منعکس شده است، وصف حضرت علی نیز در اشعار این دوره هم چنان به چشم می‌خورد».
 
دکتر «اسماعیل آذر» در بخش پایانی سخنان خود چند قطعه از اشعار حضرت علی (ع) را برای حاضرات قرائت کرد و سپس در ادامه برنامه استاد «ساعد باقری» به شعرخوانی پرداخت.
 
در بخش دیگری از برنامه گروه موسیقی «عاشیق لار» به سرپرستی «عاشیق احد ملکی» قطعاتی را برای حاضران اجرا کردند و سپس استاد «عبدالله انوار» به موضوع کلام، ریشه‌شناسی و اهمیت آن پرداخت و گفت: «همان طور که علامه دهخدا گفت؛ اول کلمه بود. کلام هم می‌تواند به صورت لفظ و هم می‌تواند به صورت کتبی ادا شود. نخستین ارتباط آدمی با کلام آغاز شد، کلام توانست غیر را تعریف کند و هویت او را برای ما بازشناسد. هیچ ارتباطی بدون کلام شکل نمی‌گیرد و کلام وجود انسان را معنا می‌بخشد».
 
در ادامه برنامه آثار استاد «بهزاد شیشه گران» برای حاضران به نمایش گذاشته شد و سپس از هنرمندان «ملکوت کلمات» تشکر و قدردانی شد.
 
در پایان آخرین شب برنامه «ملکوت کلمات» نیز دکتر «بهمن نامور مطلق» معاون آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان ایران، ضمن تشکر از افراد شرکت کننده در این برنامه، از حمایت و پشتیبانی دکتر «مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در برگزاری برنامه «ملکوت کلمات» تشکر کرد و از اینکه این برنامه توانست، تفسیری جدید با حکمت، هنر و ادبیات از مهمانی خداوند در ماه مبارک رمضان ارائه دهد ابراز خشنودی نمود. /ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.