بهترین توصیه غذایی در ماه مبارک رمضان مصرف موادی مانند آرد و برنج سبوس دار ، لوبیا ، عدس ، گندم و جو است که سرشار از فیبر بوده و انرژی آنها به آهستگی آزاد می شود لذا می توانند انرژی بدن را در طول 18 ساعت روزه داری تامین کنند.

بدن معمولاً پس از 8 ساعت از مصرف آخرین وعده غذایی وارد حالت روزه داری می شود.

بدن ابتدا منابع ذخیره شده گلوکز یا قند را مصرف و سپس چربی بدن تجزیه و به عنوان منبع بعدی انرژی استفاده می شود.

استفاده از چربی ذخیره شده در بدن ، می تواند در دراز مدت باعث کاهش سطح کلسترول و فشار خون و در نتیجه کاهش وزن شما شود ، به ویژه اگر اضافه وزن داشته باشید می تواند به کنترل بهتر دیابت منجر شود.

همچنین از دست رفتن آب بدن می تواند باعث افت فشار خون و یا برعکس به علت افزایش غلظت خون ، فشار خون افزایش یابد .

علائم افت قند خون

دکتر نجم الدینی ، پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت : از علائم افت قند خون می توان به ضعف ، سرگیجه ، خستگی ، تمرکز نداشتن ، تعریق زیاد ،

احساس لرز ، سردرد و تپش قلب اشاره کرد .

وی افزود : در موارد شدید بیمار هوشیاری خود را از دست می دهد و به سرعت به اغماء می رود که پزشکان برای چنین افرادی روزه داری را ممنوع می کنند.

دکتر نجم الدینی کم آبی بدن را یک عارضه رایج در زمان روزه داری دانست و افزود : دفع آب و مایعات از راه تنفس ، تعریق و ادرار صورت می گیرد که اگر قبل از شروع روزه داری به میزان لازم آب ننوشید خطر کم آبی شما را تهدید می کند و این خطر در افراد مسن و افرادی که داروهای مدر ( افزایش دهنده ادرار ) استفاده می کنند ، بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: اگر به علت سرگیجه نمی توانید براحتی از جایتان بلند شوید یا تعادل ندارید باید با فوریت مقدار آب کافی مصرف کنید و چه بهتر که آب را به همراه کمی شکر یا طعم دهنده های طبیعی استفاده کنید.

این پزشک عمومی از راههای مقابله با کم آبی بدن در طول روزه داری را مصرف 8 لیوان مایعات و نوشیدنیهای بدون قند و بدون کافئین بین افطار تا سحر عنوان کرد.

وی توصیه کرد: در مواردی مانند افت قند خون به زیر 70 و یا افزایش آن به بالای 300 ، افزایش فشار خون ، روزه خود را باز کنید و در صورت بروز سرگیجه به هنگام برخاستن ، بیماران نباید بدون سحری روزه بگیرند .

دکتر نجم الدینی با تأکید بر اینکه سحری باید معادل وعده غذایی شام در روزهای معمول صرف شود ، افزود: افطار نیز باید معادل وعده صبحانه در نظر گرفته شود که بهتر است مواد غذایی حاوی کربو هیدرات ساده مانند سبزیجات ، میوه جات و مواد قندی باشد.

وی خاطرنشان کرد: غذاهای حاوی کربوهیدرات ساده برای شروع افطار و غذاهای حاوی کربوهیدرات پیچیده مثل گوشت سفید و قرمز ، نان و غلات ، حبوبات برای وعده سحر توصیه می شود.

وی تاکید کرد: برای پختن غذاها از روش کبابی ، تنوری یا تفت دادن بدون روغن استفاده کنید.

دکتر نجم الدینی خاطرنشان کرد : از پرخوری در فاصله افطار تا سحر و مصرف مقدار زیادی از غذاهای غنی از کربوهیدرات و پر چربی پرهیز شود تا قند خون و وزن در ماه مبارک رمضان افزایش نیابد.

وی با اشاره به اینکه نباید ورزش و فعالیت بدنی سبک در این ایام فراموش شود ، یادآور شد: بهتر است این فعالیت را در ساعاتی که روزه نیستید انجام دهید./س

مریم رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.