یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: سحری مهمترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


دکتر یحیی پاسدار گفت: وعده سحری را به هیچ وجه فراموش نکنید، زیرا سحری در ماه رمضان همانند صبحانه در روزهای عادی، مهمترین وعده ی غذایی است. این وعده ی غذایی مواد مغذی لازم و مورد نیاز برای تمرکز و فعالیت روزمره را تأمین می کند و سوخت و ساز پایه بدن را بالا نگه می دارد.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: اشخاصی که بدون سحری اقدام به روزه گرفتن می کنند در طول روز دچار افت قند خون، کاهش تمرکز و توان کاری می شوند، همچنیناین امر باعث می شود تا فرد تمایل داشته باشد تا حجم زیادی غذا در وعده افطار مصرف کند کهعلاوه بر سنگین شدن، ممکن است باعث برگشت اسید معده به مری و ترش کردن فرد شود.


پاسدار ادامه داد: به دنبال مصرف مواد غذایی چرب، تشنگی شدیدی عارض می شود، همچنین مصرف مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد و در یک وعده، عوارضی چون سرگیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی را به وجود می آورد.


وی با توصیه روزه داران به اینکه درهنگام سحر سعی کنید از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده و دارای فیبر مانند غلات کامل، برنج و نان های سبوس دار، حبوبات و سبزیجات به جای کربوهیدرات های ساده مثل قند، شکر، مربا استفاده کنید، افزود: کربوهیدرات های پیچیده سرعت هضم کم و خاصیت سیرکنندگی بیشتری دارند و به حفظ قند خون در محدوده ی طبیعی تأخیر در ایجاد حس گرسنگی کمک می کنند.


استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان ساخت: به هر میزان که سحری سبک تر باشد، احساس سنگینی، کسالت و خواب آلودگی کمتر بروز کرده و شخص فعالیت روزانه را با نشاط بیشتری آغاز می کند.


وی گفت: وعده سحری می تواند ویژگی یک صبحانه معمولی یا ناهار متوسط را داشته باشد و افرادی که غذای سرد می خورند، می توانند وعده ای مشابه صبحانه را میل کنند و کسانی که به غذای گرم عادت دارند می توانند وعده ای مانند ناهار میل کنند و باید از مصرف غذاهای چرب و شور نظیر ته دیگ، آش شور، برنج چرب و ماکارونی در وعده سحری پرهیز کنند و از کاهو و گوجه فرنگی و سالاد در وعده سحری استفاده کنند تا در طول روز کمتر احساس تشنگی بکنند.


پاسدار افزود: 2 تا 3 تکه نان (ترجیحاً نان سبوس دار) به همراه پنیر و خرما و گردو، یک وعدهسبک و مناسب برای سحر است و مصرف حلیم و انواع آش ها به عنوان یک منبع غذایی غنی از پروتئین و کربوهیدرات پیچیده با سرعت هضم کم برای وعدهسحری مناسب می باشد./س


برچسب ها: کرمانشاه ، وعده ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.