سفره های افطاری مردم بوشهر از تنوع غذایی زیادی برخوردار است.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، یکی از رسوم پسندیده قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان در استان بوشهر مراسم آشتی کنان بوده و عقیده بر این است که اگر کسی روزه بگیرد و از بستگان و برداران دینی خود کدورتی به دل داشته باشد روزه هایش قبول درگاه خداوند نیست، این رسم در همه شهرها و روستاها وجود دارد و افراد قبل از فرا رسیدن این ماه، کدورت ها را کنار گذاشته و دل را صاف کرد و با صفای دل به استقبال ماه رمضان می روند.


غذاهای افطاری اغلب ساده بودند و روزه داران از خوردن غذاهای سنگین پرهیز می کنند یکی از رسوم پسندیده در ماه مبارک رمضان افطاری دادن است و آنهایی که استطاعت مالی دارند چند روز از ماه مبارک رمضان را افطاری می دهند.

در بنادر بوشهر، گناوه، دیر و شهرستان برازجان و روستاهای آن هر سال در شب پانزدهم شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) که به آن "نیمه برات" می گویند به یاد مردگان خود خیرات می دهند آنهایی که استطاعت مالی دارند.


مستحقان را افطاری می دهند و به این افطاری "نیمه براتی" می گویند. اما مهمترین مراسم در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان یعنی شب "نیمه براتی" رسم "گری گشو" است.

اغلب خانواده هایی که کودکان کمتر از یکسال دارند به شکرانه سلامتی کودکانشان در این مراسم شرکت می کنند و از چند روز قبل از نیمه رمضان به تهیه تدارکات این رسم می پردازند.

مقداری آجیل که شامل گندم برشته، تخم هندوانه بو داده،‌ نخودچی، بادام، کشمش و شیرینی بوده تهیه می کنند از طرف دیگر شب پانزدهم بچه های هر محله از مادرانشان کیسه هایی می گیرند و به "گری گشو" می روند./ز
برچسب ها: بوشهر ، رمضان ، افطاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.