معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با وزیر گردشگری عراق با اشاره به اشتراکات دینی و فرهنگی دو کشور گفت: این اشتراکات راه را برای توسعه گردشگری بین ایران و عراق باز کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدشریف ملک زاده در دیدار با لواء السمیسم وزیر گردشگری کشور عراق که در مجموعه فرهنگی هنری ارگ آزادی برگزار شد، با اشاره به دین و فرهنگ مشترک میان دو کشور و همچنین سابقه همکاری های دو کشور در حوزه های سه گانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: تقویت همکاری ها و توسعه گردشگری بین دو کشور می تواند زمینه ساز تحولات بزرگ بین ایران و عراق باشد چرا که سالانه صدها هزار نفر گردشگر و زائر از هر دو کشور به ایران و عراق سفر می کنند. 

وی افزود: آماده همکاری با عراق در حوزه ماموریت های سه گانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم و در این خصوص هیچ گونه محدودیتی را قائل نیستیم.  

ملک زاده در ادامه با اشاره به درخواست وزیر گردشگری عراق در خصوص همکاری ایران با عراق درباره کشف و استرداد اشیاء تاریخی عراق اظهار داشت: مطمئن باشید که در این خصوص با عراق همکاری صمیمانه ای خواهیم داشت. 

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به جلسه هفته گذشته یونسکو خاطر نشان کرد: در جلسه هفته گذشته یونسکو پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران درخصوص عضویت عراق در کمیته استرداد اشیاء تاریخی مورد موافقت قرار گرفت که این پیشنهاد نشانگر علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری هرچه بییشتر با عراق است. 

ملک زاده همچنین با اشاره به امضای تفاهم نامه با عراق در سالهای گذشته یادآور شد: پیشنهاد من این است یک کمیته مشترک برای اجرایی کردن تفاهم نامه های به امضاء رسیده بین دو کشور تشکیل شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه گفت: تسهیل در صدور روادید ، تقویت و افزایش گردشگران مذهبی، تقویت فعالیت های بخش خصوصی، همکاری در حوزه مرمت آثار باستانی، تلاش برای کشف و استرداد آثار تاریخی به سرقت رفته از عراق و ... از مهمترین محورهای همکاری بین ایران و عراق خواهد بود. 

ملک زاده در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری با کشور عراق است افزود: ایران به عنوان امن ترین کشور برای گردشگران آماده میزبانی از گردشگران عراقی و زائرانی است که از کشور عراق به ایران سفر می کنند. 

معاون رئیس جمهور همچنین از سفر هیاتی متشکل از معاونان و مدیران معاونت میراث فرهنگی کشور به عراق خبر داد و افزود: این هیات به زودی به عراق سفر خواهد کرد. 

وی همچنین در پاسخ به درخواست وزیر گردشگری عراق در خصوص معرفی شرکت های معتبر برای مرمت آثار تاریخی و باستانی این کشور، گفت: فهرستی از شرکت های معتبر و دارای رتبه بندی را ظرف یک هفته آینده به عراق معرفی خواهیم کرد. 

در این دیدار همچنین لواء السمیسم وزیر گردشگری عراق نیز با ابراز خرسندی از سفر مجدد به ایران و دیدار با مقامات ایرانی با تاکید بر تقویت همکاری های دوجانبه بین ایران و عراق، گفت: عراق برای بازسازی و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی خود به تجربیات ایران چشم دوخته است. 

وی با بیان اینکه مناسبات ایران و عراق آینده درخشانی خواهد داشت، گفت: امیدواریم از فرصت های به وجود آمده درخصوص تقویت همکاری میان دو کشور به بهترین شکل بهره برداری شود

وزیر گردشگری عراق یکی از مهمترین موضوعات قابل پیگیری در سفر به ایران را موضوع همکاری جمهوری اسلامی ایران درکشف و استرداد اشیاء به سرقت رفته از عراق عنوان کرد و اظهار داشت: در این باره نیازمند همکاری با ایران هستیم. 

وی با اشاره به تجربیات ایران درخصوص مرمت و بازسازی آثار فرهنگی و تاریخی افزود: در این خصوص به تجربیات ایران امیدوار و مطمئن هستیم که جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به ما کمک خواهد کرد. 

وزیر گردشگری عراق همچنین با اشاره به ورود سالانه بیش از یک میلیون و صد هزار گردشگر و زائر عراقی به ایران خاطر نشان کرد: تسهیل در صدور روادید و ایجاد فرصت های جدید در حوزه گردشگری می تواند به افزایش ورود و خروج گردشگر از دو کشور کمک کند.

بنابراین گزارش دوطرف در پایان این دیدار بر استفاده هر چه بیشتر از فرصت های به وجود آمده در حوزه های مختلف تاکید و خواستار تقویت روابط میان دو کشور شدند.


انتهاي پيام/
برچسب ها: گردشگری ، ایران ، عراق ، اشتراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار