استان اردبیل با تاریخی سرشار از هنر و معنویت دارای آثارباستانی و فرهنگی بی شماری است که نشانگر تاریخ کهن و فرهنگ ناب و اصیل این سرزمین می باشد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / آثاری چون پل ها ، بقاع ، خانه ها و حمام های تاریخی که بیانگر شیوه های زندگی ، رفتار و اعتقادات پیشینیان ماست و ما هم باید در حفظ و انتقال آن به نسل آینده تلاش کنیم ولی متاسفانه بنا به دلایلی در طول تاریخ برخی از این بناها و آثار تاریخی فرهنگی نابود شده و برخی نیز در شرف تخریب است.

یکی از این آثار تاریخی حمام وکیل در اردبیل است که به عنوان یکی از آثار دوران صفویه و با بیش از 400 سال قدمت در دل بازار تاریخی این شهر جای گرفته که متاسفانه در دو سال اخیر با هدف کاربری تجاری به کلی تخریب و از فهرست میراث فرهنگی پاک شد.

تاریخ ساخت این حمام همانند معمار آن مشخص نیست اما پیشینه این اثر بنا به تاکید سیدجمال ترابی طباطبایی در جلد دوم کتاب آثار باستانی آذربایجان به دوره صفویه بر می گردد.

حمام وکیل که تا سال 1361 فعال بود ، دارای چندین ورودی بود که ورودی اصلی آن به یکی از هشتی های بزرگ بازار تاریخی اردبیل موسوم به گنبد بزرگ راه داشت که هم اکنون مسدود شده است، دیگر ورودی آن اواخر فعالیت خود از سمت خیابان امام خمینی(ره) و میدان امام حسین(ع) تازه میدان بوده که هم اکنون به صورت کامل تخریب شده است.

حمام وکیل اردبیل تا پیش از تخریب 350 متر مربع مساحت داشت ولی تا قبل از سال 1306 هجری شمسی وسعت آن بیش از دو برابر سطح فعلی شامل چهار حوض بزرگ و استخری اضافه بر حمام بوده است.

در این سال یعنی سال 1306 هجری شمسی شهردار وقت اردبیل آقا خان حبیبی به منظور ایجاد خیابانی که هم اکنون خیابان اصلی اردبیل محسوب می شود، قسمت هایی از حمام وکیل از جمله نصف چارحوض و تمامی گرمخانه سابق را تخریب کرد.
پس از اجرای طرح خیابان کشی معمار جدید این بنا بنام رستمعلی برادر حاج شعبانعلی معمار معروف زنجانی ضمن تخریب باقیمانده چارحوض سابق، هشتی رختکن را بنا می کند که دارای حوض بزرگی بوده است.

بسیاری از دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در اردبیل از تخریب این اثر تاریخی متعجب شده و از بی توجهی مسوولان ذی ربط در ییشگیری از این فاجعه فرهنگی انتقاد می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در خصوص تخریب این بناگفت: برای ثبت تاریخی حمام وکیل از سال 73 اقدام شده بود که به دلیل ممانعت مالک امکان ثبت میسر نشده است.

یحیی نقی زاده افزود: این حمام به دلیل عدم ثبت و مرمت متلاشی شده و به دلیل متلاشی بودن و نامناسب بودن وضعیت کالبدی بنا حائز ثبت در فهرست میراث فرهنگی نشده است.

وی اظهار کرد: این حمام در سال 90 توسط سازمان میراث فرهنگی استان برای انجام اقدامات برای کاربری تجاری به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین ادامه داد : با توجه به اینکه این بنا در محدوده بافت تاریخی بازار اردبیل واقع شده ، طبق توافق انجام گرفته مقرر شد سرمایه گذار مربوطه معماری سنتی و قبلی بنا را در آن پیاده کند.

نقی زاده تصریح کرد: دو بخش از حمام تاریخی وکیل اردبیل سالم مانده که با نمای سنتی و همسو با بازار اردبیل بازسازی می شود/س.

برچسب ها: اردبیل ، تخریب ، حمام ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.