سرپرست پژوهش مردم شناسی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: اوحلوا ، قماق ، شکر پلا، ترش او ، راغون دشو و شیرآش از جمله غذاهای مورد استفاده مردم مازندران در گذشته های دور بوده است

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،‌ طوبی اصانلو اظهارداشت: در گذشته های دور مراسلات تجاری با محدودیت بسیار انجام می شده و تنوع در مواد غذایی بسیار اندک و مانند امروز نبوده است.


وی ادامه داد: مردم هر منطقه از مازندران با توجه به مواد اولیه خوراکی موجود در محیط پیرامون و  فصل برای خود خوراک تهیه می کردند.

سرپرست پژوهش مردم شناسی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: بومیان ساکن مازندران می دانستند با درنظرگرفتن شرایط آب و هوایی و با توجه به کار سخت کشاورزی ، دامداری و طولانی بودن روز در زمان روزه داری از کدام مواد طبیعی با چه ترکیبی خوراک تهیه کنند تا تحمل این ایام برای آنان آسان شود.

وی خاطرنشان کرد: اوحلو ، قماق ، شکر پلا، ترش او ، راغون دشو و شیرآش  از جمله غذاهای مورد استفاده مردم مازندران در گذشته های دور بوده است.

او حلوا

اصانلو تصریح کرد: اوحلوا از مخلوطی از آب ، شکر و کمی شیره خرمالو وحشی به دست می آمده که آرد و شیره خرمالو نگهدارنده بسیار خوبی محسوب می شده است.

قماق

وی ادامه داد: بومیان ساکن مازندران مخلوطی از برنج را خیس کرده و  آرد کمی درشت تر ، تخم مرغ ، ادویه ، کنجد و شکر را به آن افزوده و مانند کتلت سرخ می کنند.

شکر پلا

سرپرست پژوهش مردم شناسی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: شکر پلا شامل مخلوطی از شکر قرمز و برنج است.

ترش او

اصانلو اظهارداشت: طرز پخت این غذا این است که مخلوطی از آرد ، برنج نیمه و آرد را قوام آورده و کمی ادویه و سیر داغ با ترشی آلوچه جنگلی به عنوان آش در افطار خورده می شود.

راغون دشو

وی یادآور شد: در این غذا کره محلی را آب کرده و شیره خرمالو به آن اضافه می کنند و به عنوان خورش روی برنج ریخته و در زمان سحر می خورند.

شیر آش

سرپرست پژوهش مردم شناسی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: این غذا شامل مخلوطی از شیر ، برنج و کمی نمک است که به عنوان افطار خورده می شد./ج1

برچسب ها: ساری ، صنایع ، میراث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.