یک کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، استفاده از غذاهای دیر هضم در وعده سحری را به روزه داران پیشنهاد کرد و گفت: مصرف غذاهای کربوهیدارت دار از گرسنه ماندن شدید روزه داران جلوگیری می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


صفورا مقصودی گفت : روزه داران باید از یک رژیم غذایی سالم و با کیفیت بالا استفاده کنند تا بدن خود را با این شرایط تطبیق دهند چرا که در ایام روزه داری، برنامه غذایی افراد به دو وعده اصلی سحری و افطار محدود می شود.


وی با مهم ارزیابی کردن وعده سحری و لزوم توجه به این وعده، خاطر نشان کرد: پس از وعده سحری است که ساعات روزه داری شروع شده و بدن انرژی دیگری دریافت نمی کند به همین خاطر بهتر است از غذاهای دیر هضم مانند غذاهای حاوی کربوهیدارت پیچیده (قندهای مرکب) و فیبر نظیر میوه، سبزی، غلات کامل و حبوبات مثل جو، گندم، عدس، لوبیا و نان های سبوس دار در این وعده استفاده شود.

مقصودی یادآور شد: وعده سحری در ماه رمضان مانند صبحانه در روزهای عادی است و مهمترین وعده غذایی به حساب می آید و به فرد روزه دار کمک می کند که در طول روز دچار افت قند خون، کاهش تمرکز و پائین آمدن توان کاری وی نشود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: روزه داران باید سحری را مانند صبحانه کامل یا یک ناهار سبک مصرف کنند و خوردن سالاد و میوه در سحری فراموش نشود، زیرا برای کاهش احساس گرسنگی و تشنگی بسیار موثر است.

وی افزود: بهترین سبزی که می توان بعنوان سالاد در سحر مصرف کرد، کاهو است چرا که این سبزی در مقایسه با سایر سبزی ها دارای آب بسیار بالایی است و به همین دلیل می تواند از احساس تشنگی در طول روز بکاهد و فیبر بالای آن مانع ابتلای روزه داران به یبوست می شود.

وی اضافه کرد: توصیه می شود شروع افطاری با خرما، آب گرم، چای کم رنگ و شیر باشد که نیاز شدید به مواد قندی به سرعت برطرف می شود و بدن آمادگی بهتری برای استفاده از مواد غذایی دیگر را پیدا می کند.

مقصودی تاکید کرد: در وعده افطار نباید یکباره حجم زیادی از غذا یا مایعات وارد معده شود، زیرا اتساع ناگهانی معده باعث اختلال در جریان خون دیگر اندام ها و اعضای بدن شده و از طرفی باعث بروز سوء هاضمه نیز می شود.

وی همچنین با بیان اینکه باید غذای اصلی در وعده افطار کم کم و به تدریج صرف شود، روزه داران را از مصرف نوشیدنی های سرد در لحظات ابتدایی صرف افطار نیز برحذر داشت و گفت: این کار ممکن است علائم ناراحت کننده گوارشی را در فرد روزه دار به وجود آورد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، وعده ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.