آموزش کمک های اولیه در فوریتهای پزشکی در سراسر کشور به صورت رایگان با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور، دانشگاههای علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور در حال اجراست.

آرزو دهقانی، مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آموزش کمک های اولیه در فوریتهای پزشکی در سراسر کشور به صورت رایگان با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور، دانشگاههای علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور و
مراکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی در سراسر کشور در حال اجراست و در سال گذشته  بيش از ۲۵۰ هزار نفر در اين زمينه آموزش ديده اند.

 وی افزود: تأمین سلامت افراد جامعه در کشور ما، همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، امریست همگانی که حفظ و ارتقای آن، فقط اقدامات جمعی و مشارکتهای بین بخشی تمام اعضای دولت و حضور آگاهانه مردم را می طلبد. در بررسی های انجام شده در کشور های پر درآمد مشخص گردید که ۵۰% موارد مرگ آسیب دیدگان حوادث ترافیکی جاده ای در عرض چند دقیقه در صحنه تصادف یا حین انتقال به بیمارستان اتفاق می افتد و این موضوع نقش آماده سازی حاضران در صحنه تصادف و یا اولین کسانی که وارد صحنه حادثه شده و می توانند نقش مهمی را در حفظ حیات مصدوم ایفا کنند بیان می سازد، نظیر انجام عملیات احیاء، برقراری تماس با سرویس های خدمات اورژانس و یا سایر واحد های امداد رسان ،کمک به امنیت صحنه تصادف (مثل جلوگیری از تصادفات بیشتر، پیشگیری از ورود آسیب به امدادگران و حاضرین در صحنه ، کنترل جمعیت حاضر در محل و ...) 

دهقانی با بیان این که آموزش همگانی با شعار هر خانواده یک امدادگر در جهت ارتقاء سطح آگاهی عموم مردم در زمینه پیشگیری از بروز حوادث، نحوه برخورد با بیمار و ارائه اقدامات اولیه در مواجهه با حوادث گواناگون و همچنين کاهش مرگ و میر قابل پیشگیری ناشی از حوادث گام بر مي دارد عنوان
کرد: این روش آحاد مردم، پرسنل دولتی و غیر دولتی و گروههای امدادی(هلال احمر، پلیس، آتش نشانی و...) و سایر گروهها مثل آموزش و پرورش، بسیج و... را شامل  می شود. در اين طرح آموزشي از جدیدترین منابع روز دنیا  و نيز کتابهاي اورژانس های طبی و سایت های معتبر، جهت تهیه و تدوین پروتکل های جدید استفاده مي گردد.

 وی ادامه داد:نتایج مطالعات و تحقیقات گسترده نشان می داد که حتی کودکان از سن ۵ سالگی توانایی یادگیری کمک های اولیه را داشته و این امر منجر به فرهنگ سازی دانشی و بینشی در آنها می شود . لذا پیشنهاد می شود در برنامه درسی محصلین آموزش کمک های اولیه گنجانده شود. مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی  در راستاي فرهنگ سازي و آشنا نمودن گروه سني الف، ب و ج با اورژانس پيش بيمارستاني، كتاب  ‌الو اورژانس، زنگ نزن الكي،  مثلث طلايي و چهارشنبه کاغذی را تدوين و به چاپ رسانيده است. در راستای اجرای طرح مذکور در سال گذشته بیش ۹۰ هزار دانش آموز  و ۷۵۰۰  معلم تحت آموزش قرار گرفته اند.

دهقانی با بیان این که نیرو های زحمتکش پلیس در تمامی راهها و جاده های کشور حضور پر رنگی دارند و از سوی دیگر در بعضی از اوقات قبل از سایر نیرو های امدادی بر بالین مصدومان و حادثه دیدگان حاضر می شوند خاطرنشان کرد: لذا توانمند سازی نیروی انتظامی پلیس، راهداري و هلال احمر در خصوص نحوه کمک رسانی به مصدومان و حادثه دیدگان به ویژه در حوادث ترافیکی ، نقش بسزایی در کاهش آمار تلفات و خسارات جانی ناشی از این حوادث خواهد داشت. در راستای اجرای طرح مذکور در سال گذشته بیش ۱۷ هزار نیروی نظامی و انتظامی، ۱۰هزار راننده،  ۴۱ هزار کارمند و اصناف و ۱۷هزار خانم خانه دار تحت آموزش قرار گرفته اند. / ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.