نایب رئیس مجلس با بیان اینکه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر روحانی برای اینکه در افراط در اصولگرایی و اصلاح‎طلبی دچار نشود باید اعتدال را تعریف کند، گفت: مردم در 24 خرداد از افراط در اصولگرایی و اصلاح طلبی به اعتدال پناه بردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا باهنر در برنامه شناسنامه که عصر امروز (جمعه) از شبکه سوم سیما پخش شد، اظهارداشت: فعالیت‎های رسمی سیاسی من از دانشگاه شروع شد و اولین بار در سال 1350 برای یک قرار دانشجویی در بازار تهران دستگیر شدم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تفاوت من با شهید باهنر از زمین تا آسمان است و اصلا خود را با او قابل مقایسه نمی‌دانم.

وی گفت: در زمانی که شهید باهنر نخست وزیر بودند، من برای پیگیری برخی مشکلات شهر کرمان به عنوان معاون سیاسی استاندار کرمان به محضر ایشان رفتم و پس از بیان مشکلات به ایشان گفتم قطعا چیزی را که شما لازم بدانید اجرایی خواهید کرد ولی شهید باهنر تاکید کرد اصلا این تصور را نداشته باشید و باید برای رسیدن به اهدافتان ما را تحت فشار قرار د هید و کارها را پیگیری کنید.

باهنر تصریح کرد: در روزها و ماه‌های اول انقلاب از ما می‌خواستند که شب‌ها را  در محل کارمان بمانیم چرا که در آن روزها بسیاری از شخصیت‌های تراز اول هم خیلی محافظت نمی‌شدند چه برسد به ما که سمت خاصی نداشتیم.

وی با بیان اینکه در زمان شهادت شهید باهنر معاون استاندار کرمان بودم، گفت: من خبر شهادت شهید باهنر را زودتر از شنیدم ولی قرار بود که به کسی خبر را ندهم در این فاصله زمانی که بیش از 12 ساعت بود، خیلی به من سخت گذشت.

* بالای 50 درصد آرای من تحت تاثیر شهید باهنر بود 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چقدر از آرای دوره دوم مجلس در خصوص شما تاثیر شهید باهنر بود، اذعان داشت، بالای 50 درصد آرای من تحت تاثیر شهید باهنر بود و من اصلا از بافت کرمان نامزد انتخابات شدم و آنجا نه محل تولدم من بود و نه محل کارم.

باهنر تصریح کرد: در مجلس دوم عمدتا نمایندگان با موضوع دفاع مقدس درگیر بودند ولی در مجلس سوم حوادث زیادی از جمله رحلت حضرت امام (ره)، رهبری مقام معظم رهبری، اصلاح قانون اساسی و رئیس جمهوری آیت الله هاشمی همراه بود.

وی ادامه داد: پس از اتمام جنگ حضرت امام (ره) 3 تا 4 نفر را مأمور تدوین سیاست‌های اقتصادی کشور کردند، پس از تدوین این سیاست‌ها اختلافات تئوریک با چپ‌های اقتصاد حل شد و دولت زمان جنگ نیز خاستگاه چپگرانه اقتصاد بود. پس از این زمان بود که موضوع چپ و راست در  کشور مطرح شد.

* در دوران جنگ نماینده مجلس بودم

باهنر با ابراز تأسف از نبودنش در جبهه‌های جنگ اظهارداشت: متاسفانه نتوانستم به عنوان رزمنده در جبهه‌های جنگ حضور یابم، چرا که در تمام مدت دوران جنگ نماینده مجلس بودم.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که در دوم خرداد 76 چند درصد احتمال شکست آقای ناطق نوری را می‌دادید، گفت: احتمال شکست آقای ناطق نزدیک به صفر بود. برای اولین بار در سال 76 همه اصولگرایان بر آقای ناطق تفاهم کرده بودند، ولی در مقابل آقای خاتمی رای آوردند.

* خاتمی گفت فکر نمی‌کردم رئیس جمهور شوم

وی افزود: پس از اینکه آقای خاتمی رئیس جمهور شدند، به ملاقات ایشان رفتم و از ایشان برنامه‌های اقتصادی و سیاسی شان را خواستار شدم، او به من خندید و گفت: فکر نمی‌کردم رئیس جمهور شوم، فقط می خواستم 5 تا 6 میلیون نفری که از نظام دلخوری داشتند، حضور یابند.

باهنر با انتقاد از تند روی اصلاح‌طلبان در زمان خاتمی ادامه داد: حتی آقای خاتمی در جلساتی که با تحکیم وحدت و مشارکت داشتند، به آنها می‌گفتند که چقدر از 20 میلیون آرای من متعلق به شماست، آرایتان را بردارید و بگذارید خاتمی با باقی مانده رایش کارش را انجام دهد.

* آرای خاتمی حزبی نبود

وی با تاکید بر اینکه آرای خاتمی حزبی نبود، اظهارداشت: آرای خاتمی مربوط به آرای منفی آیت الله هاشمی و محبوبیت های خودش بود. چرا که مردم در آن زمان نوعی تغییر را احساس می کردند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجموعه آقای خاتمی و دوستانش نخواستند و یا نتوانستند میدان را به اصلاح طلبان میانه رو بدهند از این رو دولت هشت ساله آقای خاتمی به دست تندروها افتاد و آنها در این هشت سال آنقدر هاشمی را تخریب کردند که مردم از تندروها و افراطیون زده شدند.

باهنر با تاکید بر اینکه رادیکال‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌توانند موفق عمل کنند، اذعان داشت: در حال حاضر مردم هشت سال رادیکال‌های اصلاح طلب و هشت سال رادیکال‌های اصولگرا را تجربه کردند و از آن افراط و تفریط به نقطه اعتدال پناه آوردند و به حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رای دادند.

* دولت اصلاحات را خلاف دولت سازندگی می‌دانم

وی در خصوص گرایش دولت سازندگی به دولت خاتمی اظهارداشت: آیت‌الله هاشمی در آن زمان مانند هم اکنون بسیار محتاطانه عمل می‌کرد، آقای هاشمی و ناطق بسیار به هم نزدیک بودند و مردم حتی این برداشت را داشتند که ناطق ادامه هاشمی است؛ ولی آیت الله هاشمی در نمازجمعه منتهی به انتخابات سال 76 به منشیان انتخابات گوشزد کرد که درست عمل کنید و در همانجا بود که موضوعاتی نظیر فلانی را بنویسید ولی را کس دیگری را بخوانید مطرح شد از این رو جامعه اینگونه برداشت کرد که هاشمی به دنبال خاتمی است با این وجود که من هنوز نمی‌دانم آقای هاشمی در آن روز به دنبال آقای خاتمی بود یا نه این مسئله را رد می‌کنیم و دولت اصلاحات را خلاف دولت سازندگی می‌دانم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت حزب کارگزاران سازندگی از خاتمی، گفت: حزب کارگزاران در آخرین لحظه تغییر رویکرد داد و از آقای خاتمی حمایت کرد.

باهنر با اشاره به روند مجلس ششم، اظهارداشت: در مجلس ششم به خاطر تغییر رویکرد به دست آمده هیچکدام از ما رای نیاوردیم، ولی مردم نخواستند علی‌رغم ادامه داشتن دولت اصلاحات در دو دوره مجلس اصلاح طلب را نیز انتخاب کنند.

* حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی اعتدال را تعریف کند


وی با تاکید بر شعار اعتدال حجت الاسلام‎ و المسلمین روحانی گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی برای اینکه در معرض افراط در اصولگرایی و اصلاح طلبی دچار نشود، باید اعتدال را تعریف کند چرا که مردم در 24 خرداد از افراط در اصولگرایی و اصلاح طلبی به اعتدال پناه بردند.

باهنر در باره اینکه علت اصلی شکست اصولگرایان در 24 خرداد 92 عدم تفاهم بوده است، گفت: من یادم نمی‌آید چنین واژه ای را به کار برده باشم، چرا که حتی اگر اختلافات بین آنها حل می‌شد، معلوم نبود رای بیاورند و در مناظرات دیدیم که اختلافات تعدادی از اصولگرایان بیشتر از اختلافات اصولگرایی و اصلاح طلبی بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علت اصلی این مسایل این است که اصولگرایی و اصلح‌طلبی تعریف جامعی از خود نکرده است. البته ما در مجلس نهم به کمک جامعه روحانیت و جامعه مدرسین تعریفی ارائه کردیم، اما هنوز کامل نیست.

* باید به دنبال احزاب شناسنامه‌دار و پاسخگو باشیم

وی اظهارداشت: برای اینکه نظام مردم‌سالاری دینی پایدار، مستمر و با بهره‌وری بالا باشد، باید به سمت ایجاد 3 یا 4 حزب شناسنامه‌دار، قدرتمند و پاسخگو به مردم باشیم.

باهنر افزود: من این چهار سال را فرصت طلایی برای شکل‎گیری احزاب می‎دانم و امیدوارم دو یا سه حزب فراگیر با موازین، شناسنامه و رهبران روشن داشته باشیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اینکه در مجلس نهم طیف معتدل بر تندرو پیروز شد، گفت: ما آنها را اصولگرا می‎دانیم، ولی آنها ما را اصولگرا نمی‌دانند و دایره‌شاه محدود است و مجموعه کوچکی دور خود دارند.

وی ادامه داد: این واقعا ظلم به اصولگرایی است که بگوییم 90 درصد مردم و فعالان سیاسی اصولگرا نیستند.

باهنر درباره آشنایی خود با احمدی‌نژاد اظهارداشت: آشنایی من با احمدی‌نژاد از اول انقلاب بوده و از همان موقع کار و تلاش را شروع کردیم ولی در دانشگاه علم و صنعت ما با هم همکلاسی نبودیم.

وی ادامه داد: بعد از انحلال حزب و تاسیس جامعه اسلامی مهندسین احمدی‌نژاد نیز به عضویت این جامعه پیوست.

* احمدی‌نژاد را خیلی دوست دارم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره رابطه خود با احمدی‌نژاد گفت: احمدی‌نژاد را خیلی دوست دارم و وی بسیار در کشور خدمت کرده و زحمت کشیده است، اما نتایج خدمتش می‌توانست دهها برابر بهتر از وضعیت موجود باشد.

باهنر درباره رابطه خود با ثمره هاشمی، خواهرزاده‌اش گفت: من در این هشت سال حتی در جمع خانوادگی نیم ساعت نیز بحث سیاسی با خواهرزاده‌ام نداشته‌ام، چون احساس می کردم وی تحت تاثیر شدید افکار احمدی‌نژاد است و بهتر می‌دانستم اگر هم قرار است دعوایی باشد، بهتر است با خود احمدی‌نژاد دعوا کنم تا با خواهرزاده‌ام.

وی درباره نقد سه دولت هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد، گفت: دولت هاشمی به دنبال سازندگی، عمران و پیشرفت کشور بود و کارهای مثبت جدی انجام شد.

* اشتباه دولت سازندگی این بود که سیاست‌های پولی را در اختیار سیاست‌های مالی قرار داد

نایب رئیس مجلس در نقد دولت سازندگی گفت: آیت‌الله هاشمی در دولت خود یک اشتباه اقتصادی کرد و آن این بود که سیاست‌های پولی را در اختیار سیاست‌های مالی قرار داد و سیستم بانکی برای پیشبرد کارهای دولت استفاده کرد که این کار اشتباهی بود.

باهنر ادامه داد: پول بانک مال مردم است، در حالی که دولت سازندگی و حتی دولت‌های بعدی تصورشان این بود که اختیاردار پول بانک دولت است.

وی افزود: حتی بانک ملی که صد در صد دولتی است با آماری که از یک سال قبل دارم، حداکثر 8 درصد از دارایی‌هایش مال دولت و 92 درصد سهم مردم است و دولت حق ندارد به نفع خود از پول بانک استفاده کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دور اول دولت خاتمی، گفت: در این چهار سال دولت هم خودش گرفتار بود و هم ما را گرفتار کرد و بیشتر دعواهای بیخود سیاسی مطرح بود و کارهای اقتصادی ، عمرانی و سرمایه‎گذاری خوابیده بود.

باهنر درباره دور دوم دولت خاتمی اظهارداشت: دولت خاتمی در دور دوم وارد کارهای عمرانی شد و در مجموع خیلی دقیق‎تر، منطقی‎تر و مستقل‎تر کار می کرد.

* احمدی‌نژاد بسیار پرتلاش و علاقمند به خدمت به مردم بود؛ اما کار جمعی را قبول نداشت

وی درباره دولت احمدی‌نژاد تصریح کرد: وی بسیار پرتلاش و علاقمند به خدمت به مردم بود؛ اما کار جمعی را قبول نداشت و سیاست راهبردی هم نداشت.

نایب رئیس مجلس افزود: احمدی‌نژاد می‌خواست مسایل مملکت را پروژه‌ای حل کند و در حل یک مشکل از بقیه مسایلی که به آن گره خورده بود، غافل می‌ماند.

باهنر درباره تعامل حداد عادل و لاریجانی به عنوان رئیس مجلس با احمدی‌نژاد گفت: حداد عادل اصطکاک کمتری به نسبت زمان لاریجانی داشت و باید این را در نظر داشته باشیم که آیا تخلفات و خلاف قانون عمل کردن احمدی نژاد نیز در دوره حداد عادل کمتر بود یا لاریجانی.

وی درباره تعامل دولت و مجلس گفت: مجلس باید به طور کامل به وظایف خود عمل کند و حق گذشت ندارد و نباید خارج از فرایند قانونی به هیچ دولتی اجازه کار دهد فقط می تواند کمک و هدایت کند.

نایب رئیس مجلس درباره کنار کشیدن خود از عرصه انتخابات 92 گفت: سازوکار ما بر این بود که از بین اصولگرایان یک نفر بماند؛ حتی بر این نیز اصرار نداشتیم که از بین ائتلاف اکثریت که من در آن عضو بودم یک نفر بماند.

باهنر افزود: اتفاقا حتی اگر یک نفر از ما با یک نفر از ائتلاف سه گانه سازوکار می کردند و تبدیل به یک نفر می شدند، مطلوب ترین حالت بود.

وی بیان داشت: من سازوکار خودمان را علی‎رغم نقدی که بر آن داشتم پذیرفتم و احساس کردم که نباید بمانم.

* به حمایت ولایتی از حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی شهادت نمی‌دهم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره بحث‌هایی که در خصوص حمایت ولایتی از حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی مطرح است، گفت: من این حرف را درست نمی‌دانم، ولایتی با قالیباف و حداد اختلاف داشتند، اما اینکه پشت پرده حمایتی از حجت‎الاسلام روحانی داشته باشند، من به آن شهادت نمی‎دهم.

باهنر درباره اینکه در مطلبی گفته بود دولت حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی دولت ژنرال ها خواهد بود، گفت: من اگر ژنرال هم باشم در مجلس خواهم بود، نه در دولت و منظور من از ژنرال ها ارتش و سپاه نیست، بلکه قرار گرفتن افراد کارآمد، مجرب، متخصص و توانمند در راس وزارتخانه‎هاست.

* دولت را باید با ژنرال‌ها اداره کرد


وی افزود: اینکه صرفا فلانی آدم خوبی است، نمی‌تواند وزیر باشد، بلکه وزرا باید مجرب‎ترین و کارآمدترین افراد باشند و دولت و حاکمیت را باید با ژنرال‌ها اداره کرد.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که در فضای سیاسی امروز کشور مهمترین تهدید چیست و بهترین سلاح برای از بین بردن این تهدید کدام است، پاسخ داد، تندروی بزرگترین افراط است و من سهم خواهی را مضر می‌دانم.

وی با اشاره به شعارهای حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی درباره دولت فراجناحی گفت: استفاده از آدم‌های معتدل، عاقل و با تدبیر شعار خوبی است؛ مگر اینکه جریان‌های سیاسی بخواهند نیروهایی را بر وی تحمیل کنند که البته با شناخت من از رئیس جمهور منتخب وی آدمی تحمیل پذیر نیست.

باهنر در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تحت فشار جریانات خاص از نیروهای تندرو استفاده کند، مردم ممکن است دوباره پس بزنند؛ چرا که امیدواری خوبی در جامعه هم برای حل مشکلات داخلی و هم برای پیدا کردن یک جای مطلوب در نظام بین الملل ضمن دفاع از اصول و ارزش های انقلاب ایجاد شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار