دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی در انتخابات فقط شعار نبود بلکه وی ذاتا انسان معتدلی است و همواره تلاش داشته که از نیروهای توانمند برای پیشبرد اهدافش در جامعه استفاده کند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران  "محمدرضا باهنر" در نشست خبری جامعه اسلامی مهندسین درباره تقابل میان مجلس و دولت منتخب اظهار داشت: ارتباط رسمی میان قوه مقننه و مجریه از زمان حکم تنفیذ و تحلیف حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی آغاز می‌شود.

وی افزود: اولین اقدام پس از اعطای حکم تحلیف و تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب، معرفی اعضای کابینه به مجلس شورای اسلامی است و مسائل مختلفی که در این میان نیاز به رایزنی دارد در دستور کار قرار مي‌گيرد و ارتباط رسمی بعد از معرفی اعضای کابینه و درخواست‌های دولت منتخب به صورت لایحه در مجلس صورت خواهد گرفت لذا قبل از تنفیذ همه صحبت‌ها در این ارتباط غیر رسمی است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم دولت منتخب آقای نوبخت را بعنوان رابط بین خود و مجلس معرفی کرده اما از طرف مجلس تاکنون شخصی به‌عنوان رابط مشخص نشده و من هیچ مأموریت ویژه‌ای را در این ارتباط از طرف مجلس ندارم.

باهنر با بیان اینکه رایزنی‌های نمایندگان و اعضای ستاد دولت منتخب در حال انجام است، گفت: امیدواریم اين رایزنی‌ها نتایج مطلوبی را داشته باشد و در صورت رسمیت یافتن رایزنی‌های انجام شده از سوی آقای روحانی باید رئیس‌جمهور منتخب درخواست‌هاي لازم را ارائه دهد لذا قوه مقننه هم براساس فرآیند‌های قانونی بتوانند اقدامات اساسی را برای ایجاد ارتباط و تعامل میان دو قوه برقرار کند.

وی با اشاره به گزارش احمدی نژاد درباره عملکرد دولت 8 ساله اش خاطرنشان کرد: هر دولتی بعد از فعالیت‌های خود طی مدت زمان مشخصی اقدامات مثبت و منفی دارد که در این میان عادلانه ترین صحبت را در بیانات رهبر معظم انقلاب درباره استفاده دولت بعدی از نقاط قوت و عدم استفاده از نقاط ضعف یک دولت می توان برشمرد.

*احمدي نژاد طی 8 سال توانست عملکرد درستی را از خود ارائه دهد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: طبق روال معمول هر دولتی باید گزارشی از عملکرد خود به سمع و نظر مسئولان و مردم برساند و قاعدتا در این میان ممکن است برخی از عملکردها قابل نقد هم باشد اما در مجموع آقای احمدی نژاد با ارائه آمار خوب و قابل قبولی در عرصه‌های مختلف و همچنین انجام اقدامات عمرانی و زیرساختی طی 8 سال توانست عملکرد درستی را از خود ارائه دهد.

وی ادامه داد: مقایسه اعداد و ارقام در گزارش ارائه شده از سوی احمدی نژاد را باید در فرصت های مناسب نه به قصد انتقام جویی بلکه برای شناخت راه آینده بتوانیم، انجام دهیم.

*تشکيل حزب فراگير از آرزوهاي قديمي ماست

باهنر در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره تشکیل حزب فراگیر در کشور تصریح کرد: تشکیل چنین حزبی جزو آرزوهای قدیمی ماست و آن را مختص جریان اصولگرایی نمی‌دانم بلکه معتقدم نظام مردم‌سالاری دینی ما در کشور نیازمند چندین حزب قدرتمند و فراگیر است.

وی خاطرنشان کرد: احزاب مختلفی که در کشور فعالیت می کنند آن احزابی نیستند که بتوانند حرف جدی و سنگینی را با آرای سی الی 40 درصدی بزنند.

باهنر بیان داشت: بنده به رقبا و دوستان خود پیشنهاد می‌دهم که به صورت ضابطه‌مند و قدرتمند حزب فراگیر را تشکیل دهند و البته در این میان افرادی همچون هاشمی رفنسجانی، عارف، و لاریجانی به این مسئله تأکید داشتند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها برای فعالیت و انجام بسیاری از کارها و فعالیت‌ها آماده می‌شود، گفت: تشکیل چندین حزب رابطه مند، قانونمند و چارچوب دار از جمله مسائلی است که می‌تواند در آینده صورت پذیرد.

باهنر با اشاره به جریان اصولگرایی در کشور گفت: این جریان سیاسی از لایه‌های مختلفی تشکیل شده و به دو جریان رادیکال و میانه رو تقسیم می‌شود اما آنچه مسلم است این است که 20 الی 30 حزب هم وزن برسیم که در این خصوص دیگر به آنها سازمان‌های حزبی نمی گوییم.

وی افزود: بسیاری از احزاب باید از جریانات سیاسی تعاریف مشخص و دقیقی ارائه بدهند و بر مبنای آن بتوانیم با تدوین اساسنامه‌ها خط و مشی خود را مشخص کنیم.

باهنر در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه آیا تشکیل حزب فراگیر اصولگرایان را با محوریت خود و لیدر ناطق نوری اعلام خواهد کرد؟ گفت: بنده به تنهایی بخواهم تشکیل حزب فراگیر را اعلام کنم قطعا سرانجام حزب همانند بقیه احزاب در کشور خواهد شد در نتيجه لازمه این کار وجود تفاهم میان احزاب مختلف است که بتوانیم 4 الی 5 حزب فراگیر در کشور داشته باشیم.

* دو الي سه جلسه علني مجلس براي رسيدگي به کابينه معرفي شده از سوي رئيس جمهور منتخب

وی با اشاره به مراسم تنفیذ و تحلیف "حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی" خاطرنشان کرد: این دو مراسم در مرداد ماه امسال براساس قانون اساسی انجام خواهد شد و زمان دقیق مراسم تحلیف را اعلام خواهیم کرد اما آنچه که باید مدنظر دولت منتخب قرار گیرد این است که اعضای کابینه خود را به طور قانونی همراه با مشخصات کامل آنها به مجلس ارائه دهد و رسیدگی به وضعیت کابینه دو الی سه جلسه علنی در مجلس را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: این دو ماه فرصت طلایی برای رئیس جمهور منتخب است که بتواند اعضای خود را معرفی کند و حتی می‌تواند همان روز تنفیذ خود یعنی روز 12 مرداد سریعا افراد خود را به مجلس معرفی کند.

*علي‌رغم درخواست حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني، هيچ فردي را براي انتخاب در کابينه معرفي نکردم

اين نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دارای علم بسیار قوی در خصوص انتخاب رجل است و با توجه به شناسنامه کاری و علمی که دارد، افراد را به خوبی می‌شناسد و بنده هم هیچ فردی را علی رغم درخواست آقای روحانی برای انتخاب کابینه به وی معرفی نکرده‌ام.

*تاکنون درباره تغییر ساختار جبهه پیروان اتفاقی رخ نداده است

باهنر در پاسخ به این سوال که آیا ساختار جبهه پیروان در حال تغییر است، تصریح کرد: تشکیلات این جبهه دارای مجوز قانونی هستند و صرفا برای همکاری میان اعضا بوجود آمده است، به همین دلیل در آستانه انتخابات شاهد فعالیت مستمر و قانونی آنها بوده و طبیعی است که این جبهه برای تبدیل شدن به حزب در طول زمان نیازمند اصلاحاتی و تغییراتی است که تاکنون درباره تغییرساختار جبهه پیروان اتفاقی رخ نداده است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به پیشنهاد خاص برای انتخاب وزرا در مجلس گفت:  داشتن شرایط تحصیلی و اجرایی برای وزرا مسئله‌ای بود که از سوی یکی از نمایندگان در مجلس مطرح شد و بعید می‌دانم به صورت علنی به صحن مجلس بیاید البته توصیه ما به رئیس جمهور منتخب این بود که شناسنامه کاری و تحصیلاتی افراد پیشنهادی خود را به طور دقیق به منظور تصمیم‌گیری بهتر برای نمایندگان ارسال کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره تحلیل خود از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: متأسفانه مردم ما طی 16 سال گذشته با افراط و تفریط هایی مواجه بودند و در دولت‌هاي قبلی منهای اقدامات مثبت در تعاملات و وجوه سیاسی شاهد تندروی هایی بودیم اگر چه جهت‌گیری این تندروی‌ها متفاوت بود اما در جامعه این مسئله استنباط می شد که تمامی این مسائل دعوا و اختلاف است و در نهایت مردم در این دوره با انتخاب "حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی" بعنوان نماد اعتدال به این رویکرد روی آوردند.

وی تصریح کرد: اینکه رویکرد قبلی شکست خورده را قبول دارم چرا که جامعه و افراد عمومی تمایل خود را به سمت و سوی این رویکرد اعتدالي و تدبیر و حفظ ارزش‌ها و انضباط‌های حکومتی نشان داده است.

وی افزود: صحبت‌های آقای روحانی در انتخابات فقط شعار نبود بلکه وی ذاتا انسان معتدلی است و همواره تلاش داشته که از نیروهای توانمند برای پیشبرد اهدافش در جامعه استفاده کند.

*حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی از افراد رادیکال جریان‌های مختلف استفاده نمی‌کند

باهنر در ادامه به جریان فراجناحی اشاره و افزود: با توجه به اظهارات حجت‌الاسلام روحاني مبني بر استفاده از همه نيروها و جناح‌ها، و يا به تعبير ديگر نیروهایی که منافع حزبی را به منافع ملی ترجیح ندهند، هیچ منعی برای فعالیت افراد از هر جناح و حزبی در دولت و حکومت وجود ندارد اما تصورم این است که حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی از افراد رادیکال جریان‌های مختلف استفاده نمی‌کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره پیش بینی خود از حل مسائل هسته‌ای و سیاست خارجی ایران از سوی دولت منتخب خاطرنشان کرد: پیش‌بینی چنین مسئله‌ای امری بسیار سخت است اما در سیاست خارجی سه جمله بیشتر نداریم و آن این است که از حق غنی‌سازی خود صرف نظر نمی‌کنیم، عدم استفاده غیر صلح‌آمیز از فرآورده های علمی و دستاوردهای هسته‌ای و در نهایت طرف‌های مدعی با پذیرش شروط ما خدشه‌ای به فعالیت‌های ما وارد نکند و ما اجازه هرگونه آزمایش و بازدید را به آنها خواهیم داد.

وی به رویکرد 1+5 اشاره و بیان داشت: رعایت نظم بین‌الملل و حقوق بین‌الملل از جمله مسائل از تیپ افرادی همچون روحانی برمی‌آید اما اینکه آیا آنها حاضر هستند به گونه‌ای مثبت در قبال مسائل هسته‌ای ایران پیش بروند و در این میان معتقدیم که اگر پرونده هسته‌ای ما از شورای امنیت خارج و به آژانس برگردد رویه بهتری صورت خواهد گرفت.

*گرانی‌ها ریشه روانی، فرهنگی و اجتماعی دارد

باهنر به مسائل اقتصادی و حل مشکلات آن از سوی دولت منتخب اشاره کرد و گفت: برخي مسائل در مدت زمان کوتاه حل شدنی است اما برخی از آنها نیازمند زمان است و تحولات اخیر نشان داده که گرانی‌ها ریشه روانی، فرهنگی و اجتماعی دارد و چنانچه در این قضیه به ثبات لازم در تصمیم‌گیری برسیم قطعا مسیر تصمیمات دولت کاملا روشن و مسائل داخلی و اقتصادی با مدیریت کامل حل خواهد شد.

دبیرکل جامعه مهندسین گفت: اگر دولت قادر به کنترل تورم نباشد در خیلی از مسائل شکست خواهد خورد اما در نهایت تورم موجود در کشور ممکن است با تلاش دولت به 20 درصد برسد و باید اذعان داشت که تورم منفی در هیچ کجای دنیا رخ نمی‌دهد و اینگونه تورم در یخبندان اقتصادی اتفاق می‌افتد این درحالی است که جامعه نیازمند تحرک و پویایی است.

باهنر با اشاره به امکان وجود تقلب در انتخابات گفت: امکان تقلب معنا دار در ساختار انتخاباتی وجود ندارد ولی متأسفانه برخی به دلیل هوای نفسانی خودخواهی‌های خود در سال 88 ضرر و زیان‌های زیادی را به جامعه و نظام وارد کرده‌اند.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسانی که سرد‌مدار این قضیه بودند اگر وجدان و اعتقادات ملی داشته باشند احتمال زیاد می‌دهم که همه آنها پشیمان از عملکرد خود هستند و خواهشم این است که کسانی که در این مسئله دخیل هستند اگر چنانچه خواستند به اشتباه خود اقرار کنند به طور مدام به آنها نگوییم که تو همانی بودی که در سال 88 فلان کار را انجام داده‌ای.

*بايد به دنبال جبران اشتباه از سوي فتنه‌گران باشيم

باهنر تصریح کرد: ما باید به دنبال این باشیم که فتنه گران اشتباهات خود را جبران کنند و در مدت این 4 سال شاهد بودیم برخی با شجاعت و آزادگی کامل به اشتباهات خود معترف بودند اما برخی قصد ندارند که به این مسئله اقرار کنند ولی در نهایت ما به آنها فرصت و موقعیت می‌دهیم که شاید اشتباهات گذشته خود را جبران کند.

دبير کل جامعه اسلامي مهندسين در پایان به جلسه‌ای مشترک میان رئیس‌جمهور منتخب و روسای‌جمهور سابق اشاره و خاطرنشان کرد: اگر چنانچه روسای جمهور سابق دور یکدیگر جمع شوند و با یکدیگر مشورت کنند اقدامی بسیار مثبتی است و من به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد می کنم که پایه گذار چنین جلسه‌ای باشند که بتوانند برای پیشبرد اهداف خود از نظرات روسای سابق بهره بگیرد.


انتهاي پيام/

برچسب ها: باهنر ، جامعه ، اسلامی ، مهندسین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار