کنجد از قديمي ترين چاشني هاي شناخته شده است که داراي خواص غذايي و دارويي فراوان است و از زمانهاي گذشته در بين مردم طرفداران بسيار داشته است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، کنجد جزء خانواده دانه هاي روغني است که بخشي از آن در توليد ارده ، حلوا، در نانوايي ها و قنادي ها  ، در تهيه انواع شيريني، در طب و داروسازي، در صنعت براي ساخت لوازم آرايشي و بهداشتي استفاده مي شود و کنجاله آن در مصرف دام بسيار اهميت دارد و بخشي ديگر از اين محصول به کارخانه هاي روغن کشي در استان هاي فارس و اصفهان ارسال مي شود.
کنجد محصولي تابستانه است که برداشت آن نيمه دوم مهر در استان آغاز مي شود. امسال در 2 هزار هکتار از مزارع  استان که بيشتر در شهرستان هاي دشتستان دشتي و تنگستان  است کنجد کشت مي شود و سطح زير کشت در مقايسه با سال قبل 10درصد افزايش داشته است و البته پيش بيني  مي شود ، بيش از 2 هزار و 200 تن محصول از اين مزارع برداشت شود .
کشت کنجد در  ديگر مناطق گرمسيري کشور مانند استان هاي خوزستان، سيستان و بلوچستان و فارس هم  متداول است .
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان  دوره به بار نشستن دانه روغني کنجد را سه ماهه ذکر کرد و گفت: کنجد  به کم آبي مقاوم است و نياز کمي براي آبياري دارد و به گرماي شديد استان نيز مقاوم است  به علاوه بازار فروش خوبي هم نسبت به ديگر محصولات مانند ذرت که در اين فصل توسط کشاورزان کاشته مي شود ، دارد. همه اينها سبب شده تا امسال تعداد بيشتري از کشاورزان استان به کاشت کنجد روي بياورند و حتي بسياري از کشاورزان که سالهاي قبل ذرت کشت مي کرده اند امسال ترجيح داده اند در زمين هاي خود کنجد بکارند.
فرهود ملک زاده با بيان اينکه در سالهاي قبل تنها تعدادي از کشاورزان به صورت تخصصي کنجد مي کاشتند افزود: با توجه به کمبود آب در استان و  بيماري هاي خاص کنجد کشاورزاني که تازه به کشت کنجد روي آورده اند بايد آموزش هاي لازم را فرا گيرند و از راهنمايي کارشناسان کشاورزي استفاده کنند.
وي با اشاره به اينکه شخم مناسب ،کشت رديفي و آبياري مناسب همراه با رعايت مسائل ويژه کشت موجب عملکرد بالا در زمينه کشت اين گياه مي شود ، گفت: استفاده از بذر مرغوب و مناسب موجب شده تا کنجد استان بوشهر از کيفيت خوبي برخوردار باشد .
در سال گذشته در توليد بذر رتبه اول را در کشور  کسب کرديم و در حال حاضر نيز بسياري از مناطق کشور از جمله استان هاي فارس ، خوزستان و يزد از بذر کنجد اين استان اسفاده مي کنند.
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان گفت : در حال حاضر براي کاشت کنجد از رقمي با نام رقم خاص دشتستان 2 که با تلاش کارشناسان در مرکز تحقيقات کشاورزي استان توليد شده استفاده مي شود که رقمي مناسب است و کمترين ميزان بيماري را دارد.
ملک زاده  در مورد تخصيص اعتبار  براي کشت کنجد نيز گفت : تسهيلات بانکي خوبي براي کشت دانه هاي روغني به ويژه کنجد وجود دارد که هر ساله به کشاورزان داده مي شود؛ به عنوان مثال سال گذشته اعتباري با عنوان حمايت ويژه براي  کنجد کاران اختصاص يافت و امسال نيز کشاورزان مي توانند از اين تسهيلات استفاده کنند.
وي همچنين گفت : مقداري از کنجد  توليد شده در خود استان در کارگاههاي توليد ارده و حلوا و شيريني هاي محلي به صورت سنتي مصرف مي شود و بقيه به خارج استان صادر مي شود که پس از فراوري و تهيه محصولات متنوع  در داخل و خارج کشور مصرف مي شود.
آنچه مسلم است  محصولاتي  که از اين اين دانه روغني ارزشمند  توليد مي شود در داخل و خارج کشور مورد استفاده قرار مي گيرد ايجاد زمينه هاي لازم براي کاشت و فراوري  هرچه بيشتر و با کيفيت تر  آن مي تواند بازارهاي بيشتري را در دنيا  در اختيار کشور ما قرار دهد.

برچسب ها: کنجد ، بذر ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
تشکرازشما
آخرین اخبار