مصرف برق کشور برای اولین بار هزار میلیون کیلووات در ساعت نزدیک یک میلیارد کیلو وات در ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد رشد و نسبت به تیرماه سال گذشته 7.25درصد را نشان می دهد مسولان خواستار صرفه جویی در مصرف آب و برق شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد بهزاد معاون برق و انرژی وزارت نیرو، درباره آخرین وضعیت مصرف برق تابستانی در کشور گفت: در روز گذشته پیک مصرف شبکه برق با 45 هزار و 693 مگاوات رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 5.43 درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: مصرف برق کشور برای اولین بار هزار میلیون کیلووات ساعت نزدیک یک میلیارد کیلو وات در ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد رشد ونسبت به تیرماه سال گذشته 7.25درصد و از ابتدای سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل حدود 4درصد رشد را تجربه کرده است و در روز گذشته به 10درصد رسیده است.

بهزاد با اشاره به اینکه برای تولید برق از منابع فسیلی استفاده می شود افزود: برای اینکه تولید برق داشته باشیم باید از نظر سوخت مصرفی شبانه روز 230 میلیون متر مکعب معادل سوخت مصرف کنیم تا برق تولید شود باید این منابع را حفاظت کرده صرفه جویی انرژی را در کشور در سرلوحه کاری خود قرار دهیم.

*** هشدار به مصرف کنندگان، اوج ساعات کاری

وی، اوج مصرف انرژی در کشور را بین ساعات 12 تا 4 بعدازظهر و 7تا 11 شب عنوان کرد که بالاترین زمان پیک مصرف انرژی است که در این مقاطع زمانی باید صرفه جویی شود.

*** دقت در هنگام خرید برای صرفه جویی انرژی


 معاون برق و انرژی وزارت نیرو، استفاده از کولرهای گازي و وسایل غیر استاندار را عامل اصلی افزایش مصرف انرژی در کشور برشمرد و اظهار داشت: باید در هنگام خرید وسایل برچسب انرژی را از نظر A,B کنترل کنیم تا حداقل مصرف انرژی را در کشور شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تولید انرژی در صنعت و بخش کشاورزی رشد خوبی داشته و اگر بخواهیم مقایسه کنیم بین فصول پاییز و زمستان 30 هزار مگاوات تبدیل به 45 هزار مگاوات که نزدیک 15 هزار مگاوات  برای ایجاد سرمایش و نیز برای رفاه خانوارها مصرف شده است.

بهزاد اضافه کرد: در سال گذشته نیروگاههای جدیدی احداث شده بیش از 4 هزار مگاوات وارد نیروگاهها شده که اتمام پروژه ها بیش از 7 هزار مگاوات برق جدید ایجاد می شود که در حال حاضر ظرفیت نصب شده 70 هزار مگاوات نامی و عملیاتی 56 هزار مگاوات است و پیش بینی شده که برای تولید 48هزار مگاوات مشکلی وجود ندارد.

*** رشد 10 درصدی مصرف برق

وی یادآور شد: در تابستان امسال از نظر تامین برق برای تمامی مصرف کنندگان بخصوص کشاورزی و برون مرزی بدون محدودیت برق تامین شده و انرژی مصرفی به عدد یک میلیارد کیلو وات ساعت به رشد 10 درصد رسیده است.

بهزاد، با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف برق توسط مشترکان خانگی، تجاری و صنعت، گفت: اقدامات لازم برای جلوگیری از خاموشی انجام شده و جای نگرانی وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه افزایش مصرف برق به ویژه در تهران بزرگ، در حال اتفاق افتادن است كه بايد بسيار هوشيارانه اين وضعيت مديريت شود، بیان کرد: در روزهای اخیر پیک مصرف برق کشور از 45 هزار مگاوات فراتر رفته است.

بهزاد با تاکید براینکه میانگین مصرف انرژی در کشور بالاست اظهار داشت: از قدیم بحث فرهنگ صرفه جویی در مورد انرژی کمتر مورد توجه قرار گرفته خوشختانه در سالهای اخیر اقدامات مناسبی از طرف دولت و مردم صورت گرفته بطوریکه در سه سال گذشته مصرف هر خانوار 3هزار کیلو وات در سال بوده که در سال گذشته به 24 هزار و 40 کیلوات در ساعت رسیده است.

وی افزود: میانگین جهانی حدود 2 هزار کیلووات در سال است کشور ما به میانگین جهانی نزدیک شده و در حال حاضر به 2 هزار و 400 کاهش یافته و این ظرفیت را داریم که باز هم کاهش دهیم.

*** 1.5 میلیارد نفر فاقد برق

معاون برق و انرژی وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: حدود 20 درصد جمعیت دنیا از 7 میلیارد نفر حدود 1.5 میلیارد نفر هنوز فاقد برق هستند.

بهزاد، با اشاره به اینکه باید از وسایل استاندار استفاد کنیم یادآور شد: وسایل خانگی باید برچسب انرژیA,Bداشته باشند و برچسب انرژی F دوبرابر مصرف انرژی B  است.

وی گفت: مثلا یک کولر گازی 7 برابر یک کولرآبی برق مصرف می کند باید در خرید وسایل برقی به علامت برچسب توجه ویژه ای شود.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو، تاکید کرد: حدود 100 میلیون لامپ کم مصرف در ظرف دو سال گذشته با یک سوم قیمت در اختیار مردم گذاشته شده است و باعث شد که در مصرف برق صرفه جویی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قیمت برق در کشور پایین است باید در مرحله دوم اجرای هدفمندسازی یارانه قیمت ها افزایش یابد متوسط قیمت برق 135 تومان است که درحال حاضر به قیمت 43 تومان در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.هرچه ارزش واقعی محصول در نظر گرفته شود ابتکارات و برنامه ها برای استفاده بهینه بیشتر می شود.

بهزاد اظهار داشت: از 100 واحد نیروگاهی 500 واحد در تمام 24 ساعت برق تولید می کنند که در  روز گذشته به یک میلاید کیلو وات در ساعت رسیده اگر تقسیم بر 24 ساعت شود معادل 42 میلیون کیلو وات در ساعت برق مصرف شده است و اگر 45 هزار مگاوات را بر 24 ساعت کنیم نزدیک 90 درصد انرژی مصرف شده است.

*** اسامی استانهای پرمصرف

معاون برق و انرژی وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: استانهای فارس، گیلان، مازندران و یزد بیشترین مصرف برق در کشور بودند و مابقی استانها در مصرفشان صرفه جویی کردند.

در ادامه علیرضا دایمی سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، با بیان اینکه افزایش دمای هوا در روزهای اخیر، موجب افزایش مصرف آب در کشور شده است، اظهار داشت: اگرچه وضعیت کنونی منابع آب قابل قبول بوده و حجم بارش های کشور در سال آبی جاری متوسط است، اما با توجه به رشد مصرف آب در روزهای اخیر به دلیل افزایش دمای هوا، تامین مطلوب آب مستلزم همکاری مصرف کنندگان و رعایت مصرف در حد معمول است.

وی اضافه کرد: حدود 24.5 میلیارد متر مکعب آب در مخازن ، سدها ذخیره شده بود و این آمادگی را برای توزیع در تابستان امسال را داشتیم و علی رغم اینکه مخازن پر بود ظرفیت شبکه توزیع ما توان لازم را برای تامین مصارف بالا را ندارد و در شرایط  گرمای بیش از اندازه مردم باید صرفه جویی و مدیریت کنند.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، گفت:یک شاخص جهانی برای مصرف آب خانگی وجود دارد که میزان مصرف به ازای یک نفر در شبانه روز تعریف شده است و در کشور ما 250 لیتر در شبانه روز به ازای یک نفرا ست و در برخی مناطق به 400 لیتر نیز می رسد متوسط جهانی 130 لیتر که در شهر ها 80 لیتر ودر روستاها 50 لیتر اختصاص یافته است و کشور ما جز مصرف کنندگان دنیا شناخته شده است که این امر به تفاوت فرهنگ ها برمی گردد.

*** مصرف 90 درصد آب در بخش کشاورزی


دایمی تاکید کرد: 90 درصد آب یعنی معادل 86 میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف می شود  و در تلاش هستیم با تغییر الگوی کشت و آبیاری مصرف را کنترل و کشور را به نرم جهانی برسانیم.

وی بکارگیری از ابزارهای اقتصادی و توزیع بسته های آموزشی در بین مدارس و سازندگان تجهیزات را سه عامل برای  استفاده بهینه و کنترل آب در کشور عنوان کرد و گفت:سه میلیون دانش آموز برای نهادینه کردن مصرف درسد آب از دفترچه های آموزشی استفاده می کنند.

دایمی تاکید کرد: در بخش سازندگان تجهیزات متاسفانه پیشرفت خوبی نداشتیم اگر الان لوازم تجهیزات شیرآلات را بررسی کنیم عامل اصلی افزایش مصرف آب را نشان می دهد.

*** مصرف 22 میلیون مترمکعب آب در تهران


وی همچنین مصرف آب شهر تهران را در روزهای اخیر 22 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: شهروندان تهرانی نیز صرفه جویی در مصرف آب را رعایت کنند.

دایمی اظهار داشت: برنامه های خوبی در جهت کاهش مصرف آب در کشور اجرا می شود بطوریکه در تهران دو تصفیه خانه شمال شرق و شمال غرب بعنوان بزرگترین تصفیه خانه در حال اجراست که با بهره برداری از آنها مشکل این بخش حل خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در شیراز نیز با اتصال خط حلقه دور شهر و در استان خوزستان طرحهایی را برای تامین آب شرب در دستور کار داریم تا مشکلات این بخشها برطرف شود.

*** اجرای طرح سه مرحله ای غدیر در استان خوزستان

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، یادآور شد: طرح غدیر در سه مرحله در استان خوزستان اجرا می شود که مرحله نخست از محل رودخانه کرخه آب را به آبادان و خرمشهر منتقل می کند مرحله دوم انتقال آب به اهواز از طریق شادگان و سوسنگرد است که در دو ماه آینده به اتمام می رسد  و مرحله سو کیفیت آب این منطقه است که در تلاش هستیم از آب مخزن سد دز آب را منتقل کنیم.
 
دایمی خاطرنشان کرد: طرح دیگر نیز برای شرق و غرب کشور اجرا می شود همچنین در سالجاری سد شهر بیجار در استان گیلان و سد البرز در استان گلستان تا پایان مرداد ماه به بهر برداری می رسد.

گزارش حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
برچسب ها: برق ، آب ، صنعت ، کشاورزی ، مصرف ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار