بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۲۰ سوره نمل
وَتَفَقَّدَ الطَّيْرَ فَقَالَ مَا لِيَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِينَ
و جویای [حال] پرندگان شد و گفت مرا چه شده است که هدهد را نمی‌بینم یا شاید از غایبان است

یکی از داستانهای شورانگیز قرآن ماجرای عاشقانۀ سلیمان و ملکۀ شبا است. روایت این داستان در قرآن پرده ای از راز و رمز بر روی این عشق کشیده شده است تا همگان از آن واقف نگردند.

چنین به نظر می رسد که سلیمان از وجود ملکۀ زیبایی به نام بلقیس با خبر می شود و هدهد را می فرستد تا از آن دختر و احوال و کمالات و فضایل او و حکومت پادشاهیش از نزدیک آگاه شود و سلیمان را خبر کند، اما ظاهرا ارکان دولت و امیران و اطرافیان سلیمان با عتاب و خطاب می پرسد چون است که هدهد را نمی بینم؟

آیا به جایی رفته است یا غایب شده است؟ اگر دلیل کافی بر غیبتش نیاورد بی گمان او را عذابی شدید خواهم کرد. اما خوشبختانه پس از مکث کوتاهی هدهد به حضور سلیمان می آید و می گوید:

«من بر اسراری آگاه شده ام که تو از آن با خبر نیستی. من تو را از سرزمین سبا خبری آورده ام که در آن هیچ جای تردید نیست.
در آن سرزمین زنی را یافتم که بر همه مردم آن ولایت پادشاهی دارد و خداوند همه نعمتها را در حق او تمام کرده است و از جمله تخت و دیهیمی عظیم دارد که بر آن تکیه می زند و همچنین دریافتم که آن زن و قومش به جای خدا، خورشید را می پرستند.»



سلیمان خود را بی خبر نشان می دهد و می گوید: «به زودی در این کار نظر خواهم کرد که آیا تو در شمار راستگویان هستی یا آنکه قصه ای به دروغ به هم بافته ای».

و پس  از تحقیق و اطمینان از راستی خبر (که از پیش او را مسلم بود) نامه ای نوشت و به هدهد سپرد و گفت: «این نامه را به نزد ایشان ببر و منتظر باش تا ببینی پاسخشان چیست.»

در این نامه نوشته بود که «این نامه از جانب سلیمان است و به نام خدای رحمان و رحیم از شما می خواهد که هیچ بر من که سلیمان زمانم برتری جویی مکنید و همگی با تسلیم و رضا به جانب من آیید.»

....

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار