کمیته‌های سرمایه گذاری بانک‌های اروپایی در نظر دارند تا به موسسات خود توصیه کنند که از اعطای وام، به آن دسته از شرکت‌های اسرائیلی که با سرزمین‌های اشغال شده فلسطین، روابط اقتصادی دارند، خودداری کنند. به نظر می‌رسد که تحریم آخرین گزینه مناسب برای وادار ساختن رژیم صهیونیستی به تغییر است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "آنی رابینز" می‌نویسد: حتی اگر "نفتالی بنت"، وزیر دارایی اسرائیل و کسی که منکر اشغال فلسطین است، ادعا کند که تحریم‌ها و بایکوت اسرائیل پوچ و بی‌معنی هستند ، به نظر می‌رسد که این موضوع، موجب تشویش دیگر مقامات اسرائیلی شده و در مورد احتمال تحریم بین المللی اقتصادی اسرائیل، نگرانی روزافزونی ایجاد شده است.

*** اسرائیل در انتظار «سونامی اقتصادی»
کمیته‌های سرمایه گذاری بانک‌های اروپایی در نظر دارند تا به موسسات خود توصیه کنند که از اعطای وام، به آن دسته از شرکت‌های اسرائیلی که با سرزمین‌های اشغال شده فلسطین، روابط اقتصادی دارند، خودداری کنند. به عبارت «روابط اقتصادی» دقت کنید، در این صورت این تحریم، مشاغلی فراتر از آن دسته که مستقیما در سرزمین‌های اشغالی فعالیت می‌کنند را شامل خواهد شد. هفته گذشته، «یوسی ورتر»،‌ گزارشگر روزنامه اسرائیلی «هاآرتص»، از این موضوع به عنوان «مادر تمامی ترس‌ها» و یک «سناریوی وحشتناک» یاد کرد و هشدار داد  که یک «سونامی اقتصادی» برای اسرائیل در راه است.
روزنامه «هاآرتص» در سرمقاله خود با عنوان «خطر پیش رو: تحریم اقتصادی اسرائیل»، صراحتا به این موضوع پرداخته است. 

*** احتمال ممنوعیت اعطای وام به شرکت‌های اسرائیلی که با سرزمین‌های اشغالی رابطه اقتصادی دارند
«یوسی ورتر» در «هاآرتص» روز جمعه گزارش کرد که وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی، اخیرا اخبار نگران کننده‌ای دریافت کرده‌اند. بانک‌های بزرگ اروپایی که در سراسر جهان فعالیت دارند، در حال بررسی احتمال ممنوعیت اعطای وام به شرکت‌های اسرائیلی که با سرزمین‌های اشغالی رابطه اقتصادی دارند و یا با آنها داد و ستد می‌کنند، هستند. بر اساس اطلاعات دریافت شده، کمیته‌های سرمایه گذاری این بانک‌ها، در نظر دارند که به موسسات خود توصیه کنند تا از اعطای وام، یا هر کمک دیگری به شرکت‌های اسرائیلی که در مناطق اشغالی، مشغول تولید، ساخت و ساز و یا تجارت هستند،‌ و یا بانک‌هایی که به سازندگان و یا خریداران خانه در این مناطق، وام مسکن و یا تسهیلات دیگری اعطا می‌کنند، خودداری کنند. هر چند که در حال حاضر این تحریم‌ها اعمال نشده‌اند، اما مطمئنا در آینده در خصوص اسرائیل مطرح خواهند شد.

*** تحریم اقتصادی اسرائیل توسط اروپا، در صورت اعمال، بسیار گسترده خواهد بود
اغراق در مورد بزرگی خطری که اقتصاد اسرائیل را تهدید می‌کند، کار دشواری است. تحریم اقتصادی اروپا در مورد کسانی که هرگونه رابطه‌ای با سرزمین‌های اشغالی دارند، بسیار گسترده خواهد بود. «لیونی» هشدار می‌دهد که این مسئله می‌تواند فراتر از چیزی که به نظر می‌رسد، گسترش پیدا کند. حتی در حال حاضر نیز، بایکوت جهانی و جنبش‌های تحریم اسرائیل،‌ دست آوردهایی را از آن خود کرده اند.
از این رو، اسرائیل با لحظه سرنوشت سازی روبه رو است. سوال اینجاست که آیا این رژیم خود را برای پرداختن بهای خودداری از تشکیل یک دولت فلسطینی که نتانیاهو در سال 2009 نسبت به آن متعهد شده بود، و همینطور عواقب اقتصادی که چنین تحریمی دربردارد، آماده کرده است؟

*** اینکار معقولانه‌ترین گزینه برای وادار کردن اسرائیل به تغییر است
«گیدئون لوی»، با حمایت از کمپین بایکوت و تحریم اسرائیل در مقاله خود می‌نویسد:‌ با این فرضیه که وضع موجود نمی‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند، اینکار معقولانه‌ترین گزینه برای وادار کردن اسرائیل به تغییر است. اثربخشی این موضوع قبلا نیز به اثبات رسیده است. اسرائیلی‌های زیادی اخیرا در مورد خطرات تحریم ابراز نگرانی کرده‌اند. وقتی که «تزیپی لیونی»، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی در مورد گسترش تحریم هشدار می‌دهد و در نتیجه خواستار شکستن بن بست دیپلماتیک می‌شود، لزوم تحریم را به اثبات می‌رساند. از این رو، او و سایرین نیز به جنبش بایکوت و تحریم پیوسته‌اند؛ ورود آنها را خوش آمد می گویم.
تغییر از درون رژیم صهیونیستی حاصل نخواهد شد. این موضوع مدت زیادی است که بر همگان روشن شده است. تا زمانی که اسرائیلی‌ها بهای اشغال را نپردازند، یا دست کم علت و معلول را به هم ربط ندهند، هیچ انگیزه‌ای برای پایان دادن به آن نخواهند داشت....تا زمانی که خودبینی و غرور قوم بنی اسرائیل ادامه داشته باشد و همچنان خود را قربانی و  قوم برگزیده در جهان بدانند، موضع صریح و روشن جهان در برابرشان تغییر نخواهد کرد.

*** اقتصاد اسرائیل توان مقاومت در برابر تحریم را ندارد
«لوی» در ادامه می‌نویسد:‌ تغییر اسرائیل تنها از خارج محقق خواهد شد... تمایز بین تولیدات سرزمین‌های اشغالی و محصولات اسرائیلی، یک موضوع ساختگی است. مهاجران اسرائیلی، مجرمان اصلی نیستند بلکه آنهایی که موجب حضور آنها در سرزمین‌های اشغالی شده‌اند، مقصرند. کل اسرائیل، در سرمایه گذاری‌های شهرک سازی غوطه ور شده است، از این رو کل آن باید مسئولیت این اشغال را برعهده بگیرد و بهای آن را بپردازد. هیچ کس نیست که تحت تاثیر اشغال قرار نگرفته باشد؛ از جمله آنهایی که به راهکار دیگری می‌اندیشند و از این کار دوری می‌کنند. 
اقتصاد اسرائیل توان مقاومت در برابر تحریم را ندارد. درست است که این اقدام در ابتدا حس قربانی بودن، انزوا طلبی و میهن پرستی را افزایش می‌دهد اما در بلند مدت اینطور ادامه پیدا نمی‌کند. تحریم می‌تواند تغییر بزرگی را در رفتار رژیم صهیونیستی ایجاد کند. هنگامی که جامعه تجاری با رژیم صهیونیستی برخورد کند، این رژیم به آن گوش فرا داده و از آن پیروی خواهد کرد و حتی شاید دست به اقدامی مناسب بزند. وقتی که همه مهاجران و شهرک نشینان، در نتیجه این تحریم متضرر گردند، شاید برای اولین بار از خود بپرسند که تمامی این‌ها برای چیست و چرا چنین اتفاقی باید بیافتد؟ 
چنین تحریمی، برای یک اسرائیلی که تمام عمر خود را در سرزمین‌های اشغالی زندگی کرده، دشوار، دردناک و ناخوشایند خواهد بود. این روزنامه نگار یهودی می‌نویسد، «من آنچه را که موجب این تحریم شده است درک می‌کنم و حتی می‌توانم چنین اقدامی را توجیه کنم. با این همه، با وارد شدن اسرائیل به دور دیگری از بن بست‌های سیاسی و ایدئولوژیکی، تحریم و بایکوت می‌تواند به عنوان آخرین چاره، تاثیر گذار باشد.»



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار