كاظمي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

قانون جديد مجازات اسلامي ديه زن و مرد را يكسان كرده است/ اقدامي مثبت در جهت حفظ حقوق زنان

يك حقوقدان گفت: طبق تبصره ماده ۵۵۵ قانون جديد مجازات اسلامي، در تمامي جناياتي که مجني عليه مرد نيست، تفاوت ديه زن تا ديه مرد از محل صندوق جبران خسارت‌هاي بدني که زير مجموعه بيمه مرکزي است پرداخت مي‌شود.

"محمود كاظمي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در رباطه با بحث تساوي ديه زن و مرد در قانون جديد مجازات اسلامي اظهار داشت: با اصلاح بخش حدود، قصاص و ديات قانون مجازات اسلامي، طي يک قانون پنج ساله و پس از تأييد شوراي نگهبان ما‌به‌التفاوت نرخ ديه زن تا ديه مرد از محل صندوق جبران خسارت‌هاي بدني بيمه مرکزي پرداخت مي‌شود که با اين تعريف بدون تغيير در حکم فقهي اين قانون، ديه زن و مرد برابر مي‌شود.

وي با بيان اينكه پرداخت ديه از بيت‌المال در فقه ما وجود دارد گفت: طبق تبصره ماده ۵۵۵ قانون جديد مجازات اسلامي، در تمامي جناياتي که مجني عليه مرد نيست، تفاوت ديه تا ديه مرد از محل صندوق جبران خسارت‌هاي بدني که زير مجموعه بيمه مرکزي است، پرداخت مي‌شود.

اين وكيل دادگستري تصريح كرد: در مورد انواع صدماتی که خارج از تصادفات رانندگی وارد می‌شود نیز می‌توان راه‌هایی را پیش‌بینی کرد که این تفاضل دیه از صندوق‌ها یا بودجه عمومی یا بیت‌المال پرداخت شود که هم کمکی به زن و خانواده زن بوده و هم سبب تصحیح دیدگاهی كه موجب تنزل جايگاه زن بوده شود.

كاظمي خاطرنشان كرد: در بحث دیه سابقا خلاءهای وجود داشت اما اکنون در قانون جدید مشخص شده که اگر در تصادفی یک خانم فوت کرد یا آسیب دید با استفاده از صندوق تامین خسارت‌های بدنی دیه به صورت یکسان از طریق این صندوق تامین اعتبار شود كه يكي از بهترين گام‌هاي موثر در قانون جديد محسوب مي‌شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: یکسان ، دیه ، زن ، مرد ، قانون ، مجازات ، اسلامی ، جدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Jafari
۲۱:۲۸ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
من خواهرم سال 77 کشته شد.... قاتلش پیدا نشد ما برای گرفتن دیه اقدام کردیم 50درصد دیه رو بیت المال میده ولی 50درصد بقیه روصندوق گفتن بشما تعلق نمیگیره... چون سال 92 این قانون تصویب شده شامل این پرونده نمیشه این اتفاق سال 77 افتاده راهی هست که بشه اون 50 درصد هم تعلق بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۵ ۱۳ تير ۱۳۹۵
من با تصادف خواهرم را از دست دادم که راننده من بودم از دیه خواهرم چیزی شامل من میشه
آخرین اخبار