استاد برجسته حوزه علمیه گفت: جهاد فی سبیل‌الله یکی از بهترین روش‌ها برای محک زدن میزان خلوص نیت است زیرا انسان در جهاد همه چیز خود را در راه خداوند فدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌ یزدی سه‌شنبه شب در ششمین جلسه درس اخلاق رمضان که در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد اظهار کرد: مشکلاتی که در زندگی انسان‌ها به وجود می‌آیند دو نتیجه در بر دارند؛ یا آدمی بر آنها غلبه می‌کند یا شکست می‌خورد که در صورت دوم هم ضرر نکرده و در حقیقت راهی به سوی پیروزی‌های بعدی برای خود باز کرده است.

وی افزود: آرامش در زندگی پس از بروز مشکلات امری حیاتی است بنابراین مکاتب مادی هم برای این منظور چاره‌اندیشی‌هایی کرده‌اند هرچند در این زمینه از تلقین استفاده می‌کنند که تاثیر چندانی ندارد؛ رفتار انعکاسی آدمی پس از مشکلات و مصائب تنها با خودسازی به آرامش منتهی خواهد شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه بزرگان و اولیای دین در مصیبت‌ها آرامش عجیبی داشتند گفت: میرزا جوادآقا ملکی تبریزی زمانی که فرزندش را از دست داد مطابق روال همیشه از مهمانانش پذیرایی کرد و در انتها آنها را به شرکت در مراسم تشییع جنازه جوان خویش دعوت کرد هرچند این نوع صبر بر مصائب را در هر کسی نمی‌توان یافت اما الگوی خوبی برای ما فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود در آدمی گفت: انسان باید مختار باشد تا بتواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند هرچند بسیاری از ما تنها در زمان گرفتاری‌ها به خداوند روی می‌آوریم.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه این قدرت در انسان‌ها وجود دارد که بتوانند در مقابل فرمان الهی پا روی خواسته‌های خویش بگذارند عنوان داشت: سنجش خلوص نیت انسان‌ها به وسیله آزمودن آنها با انواع امتحان‌هاست؛ هدف از خلقت نیز همین امر بوده و اسلام تنها مکتبی است که این هدف را مورد توجه قرار داده است./س

برچسب ها: قم ، جهاد ، محک ، سنجش ، اخلاص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.