قزوين/

لزوم حمایت باشگاه کاسپین قزوین از تیم‌های لیگ برتری

با توجه به اینکه تا آغاز مسابقات رشته‌های مختلف ورزشی در لیگ‌های کشور زمان کوتاهی باقی مانده است، جا دارد که مسئولان تیم باشگاه کاسپین دست تیم‌های لیگ برتری را بگیرند.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، سال گذشته در ورزش استان قزوین اتفاقی شکل گرفت که همه کارشناسان و ورزش‌دوستان، آن را بسیار مهم و مبارک دانستند و از آن به نیکی یاد کردند.

ورزش استان سال‌هاست که از نبود تیم‌داری باشگاهی مناسب رنج برده و این اتفاق در سال‌های اخیر به مراتب بیش از گذشته خود را نشان داده است و موجب شده خیل عظیم تیم‌های استان که با مشقت و سختی فراوان جواز حضور در لیگ‌های مختلف کشوری از جمله لیگ دسته دوم، لیگ دسته یک و حتی معتبرترین لیگ ورزش کشور که همان لیگ برتر است را به دست می‌آورند، پس از مدت زمانی کوتاه به دلیل مشکلات شدید مالی، یا قید حضور در این مسابقات را بزنند یا با تیمی دست و پا شکسته دل به دریا بزنند و به مصاف تیم‌هایی بروند که به اصطلاح پولشان از پارو بالا می‌رود.

وقتی هم این اتفاق صورت گیرد، مشخص است که این تیم‌ها یارای مقابله با تیم‌های میلیونی را ندارند و در میانه راه به علت نبود منابع مالی مناسب درجا می‌زنند.

درجا زدن تیم‌های خوب و شایسته استان که با تلاش و پشتکار، لیگ برتری شده‌اند، به طور طبیعی به ضرر ورزشکاران و ورزش استان تمام می‌شود؛ زیرا فردی که همه هم و غم خود را صرفاً برای یک رشته ورزشی خرج می‌کند و وقت، انگیزه و استعداد خود را به پای رشته ورزشی مورد علاقه می‌گذارد، نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

البته ورزش حرفه‌ای هم نشان داده که نیازمندی‌های مالی در این عصر اجتناب‌ناپذیر است و شخصی که زندگی خود را فدای ورزش می‌کند تا برای استان و حتی کشورش افتخارآفرینی کند، به درآمدی احتیاج دارد تا دست کم مشکلات زندگی خود را برطرف سازد و از نظر روحی و روانی خود را آماده کند تا با خیالی آسوده و فارغ از هر گونه مشکلات فکری به مصاف دیگر ورزشکاران تیم‌های رقیب برود./ج1

در حال حاضر با نگاهی کلی به ورزش استان باید اذعان کرد که در این سال‌ها تیم‌های زیادی به خاطر درگیر بودن با مشکلات مالی و نبود اسپانسر نتوانسته‌اند توانمندی‌های خود را آن طور که شایسته است به رخ حریفان بکشانند و شاید تنها افتخاری که نصیب ورزشکاران شده و مربیان و مسئولان تیم‌ها از آن به نیکی یاد کرده‌اند، کسب تجربه ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی بوده است.

به طور مثال در مسابقات سال‌های آتی با توجه به تجاربی که کسب کرده‌اند، بتوانند عملکرد بهتر و مناسب‌تری را مقابل رقیبان به نمایش بگذارند؛ گرچه کسب تجربه هم برای ورزشکاران بسیار ارزشمند است؛ اما نباید تجربه را صرفاً فدای بی‌پولی و مشکلات مالی کرد و باید توجه داشت که برطرف کردن مشکلات مالی به طور حتم ضمن اینکه روحیه از دست رفته را به یک ورزشکار و یک تیم باز می‌گرداند، موجب این می‌شود که انگیزه دوچندان شود و ورزشکاران با آرامش خاطر بیشتری پا به میدان مسابقات بگذارند.

سال گذشته تیم‌های ورزش استان در رقابت‌های لیگ برتر و لیگ دسته یک در رشته‌های ورزش‌های جانبازان و معلولان، هندبال، بدمینتون، شطرنج، کاراته، اسکیت، دوومیدانی، ووشو،‍ ژیمناستیک، تنیس روی میز، فوتسال، بسکتبال و کبدی حضور داشتند و به مصاف رقیبان رفتند.

البته با نگاهی به شرکت تیم‌های مورد نظر در بالاترین سطح مسابقات که همان لیگ برتر است؛ باید این نکته را اضافه کرد که در این بین برخی تیم‌ها اصلاً اسپانسری نداشتند و با خرج و هزینه‌های هیئت و البته در برخی مواقع با هزینه‌های شخصی رنج سفر به استان‌های دوردست را به جان می‌خریدند و البته گاهی هم به علت بودن مشکلات مالی قید مسابقات را می‌زدند.

گاه دست به دامان فدراسیون می‌شدند تا مسابقات را چند روزی به تعویق بیاندازد تا آنان بتوانند با متوسل شدن به در و دیوار، هزینه‌های خود را در حد نیاز با هزاران سختی به دست آورند.

در این بین تیم لیگ برتری بدمینتون شهید رجایی قزوین و تیم فوتسال هیئت فوتبال استان قزوین از جمله تیم‌هایی بودند که با مشقت و سختی‌های فراوان به کار خود تا آخرین لحظه‌ها در لیگ‌های برتر و دسته یک باشگاه‌های کشور ادامه دادند و تمام هزینه‌کرد خود را به علت نبود اسپانسر از هزینه‌های مالی اندک هیئت فراهم کردند.

نکته بغرنجی در برخی مسابقات آنقدرها دردآور بود که به عنوان نمونه بازیکنان تیم فوتسال هیئت فوتبال قزوین حتی یک دست لباس گرم‌کن ورزشی نداشتند که قبل از آغاز مسابقات رسمی خود بر تن کنند.

حتی تیم بدمینتون شهید رجایی به علت نبود هزینه‌های سفر خود برای دیدار با تیم هیئت بدمینتون خوزستان از سفر به این استان جنوبی انصراف داد تا فدراسیون مجبور شود این دیدار را با تأخیری یک‌ماهه برگزار کند.

در این بین دیگر هیئت‌های ورزشی هم کم و بیش مشکلات مالی شدیدی را پشت سر گذاشتند و حتی برخی اوقات تهدید به کناره‌گیری از رقابت‌های لیگ برتر و حتی دسته یک می‌کردند.

رشته‌های اسکیت، کاراته، کبدی و حتی دیگر رشته‌های ورزشی از جمله دوومیدانی، ووشو و چند هیئت ورزشی دیگر هم از نبود اسپانسر و حامی مالی رنج می‌بردند؛ اتفاقی که گرچه خوشایند نبود؛ اما در آن مقطع شاید بهترین تصمیمی بود که از سوی مسئولان تیم‌ها گرفته می‌شد تا حداقل دل مسئولان ورزش و ورزش‌دوستان استان به درد بیاید و برای این کشتی به گل نشسته و مشکلات مالی آن کاری کنند.

البته همه این نکته‌ها گفته شد که اگر در ورزش تیم‌داری در قالب باشگاهی صورت گیرد، به طور طبیعی خیلی از مشکلات مالی از بین می‌رود و بازیکنان، کادر فنی و حتی مربیان یک تیم زیر سایه یک باشگاه در لیگ‌های برتر، دسته یک و حتی دسته دوم اقدام به تیم‌داری می‌کنند و همین امر از نظر روانی می‌تواند تأثیر مثبتی بر آرامش کلی مجموعه آن تیم ایفا کند.

در راستای همین مورد بود که سال گذشته مجموعه بزرگ شهرک صنعتی کاسپین اقدام به تیم‌داری در رشته‌های مختلف ورزشی کرد و به جرأت می‌توان اذعان کرد که این حرکت تأثیر زیادی بر ورزشکاران، ورزش‌دوستان و حتی کارشناسان ورزشی داشت.

همه بر این باور بودند که تیم‌داری باشگاهی به طور حتم اگر با برنامه‌ریزی همراه شود می‌تواند درهای موفقیت بیشتر رشته‌های ورزشی را به سوی ورزش استان قزوین باز کند.

شرکت کارخانجات بهداشتی فیروز قزوین هم از جمله باشگاه‌هایی است که در استان تمرکز خود را بر تیم‌داری، روی ورزش‌های جانبازان و معلولان گذاشته است که در فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر، تیم‌های والیبال نشسته، گلبال و بسکتبال با ویلچر فیروز قزوین در دو بخش مردان و زنان در این مسابقات حضور داشتند که این امر اتفاق مبارکی در تیم‌داری باشگاهی ورزش‌های جانبازان و معلولان استان محسوب می‌شود.

این اتفاق به طور حتم با برنامه‌ریزی‌های چندین ساله و از مسابقات لیگ‌های دسته دوم صورت گرفته و در حال حاضر به ثمر نشسته و شرایطی را فراهم کرده است تا ورزشکاران جانباز و معلول قزوینی بتوانند در این گونه رشته‌ها در کشور قد علم کنند.

اما اگر نخواهیم از تیم‌داری باشگاه فیروز قزوین در لیگ‌های کشور غافل شویم، باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که باشگاه کاسپین قزوین در نخستین فصل حضور خود در رقابت‌های لیگ‌های باشگاهی مختلف کشور در رشته‌های هندبال، فوتبال و فوتسال بانوان در لیگ برتر و لیگ دسته دوم باشگاه‌های کشور اقدام به تیم‌داری کرد.

به طور حتم حضور تیم فوتبال کاسپین قزوین به منظور استعدادیابی و فراهم کردن شرایطی برای حضور ورزشکاران جوان و آینده‌دار فوتبال استان با خرید امتیاز در رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه‌های کشور بسیار ارزشمند بود.

علت آن است که این عمل با برنامه‌ریزی پنج ساله‌ای که از سوی مسئولان این تیم باشگاهی در نظر گرفته شده است می‌تواند موجبات رشد یک تیم ریشه‌دار و کاملاً بومی را ابتدا در مسابقات لیگ دسته دوم و لیگ دسته یک و سپس رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور در پی داشته باشد.

حضور تیم هندبال هم در بالاترین سطح مسابقات که همان لیگ برتر است، اتفاق مهم دیگری بود که از سوی مسئولان باشگاهی کاسپین در فصل گذشته صورت گرفت.

بدون شک اگر مسئولان باشگاه کاسپین در این فکر باشند که علاوه بر جذب ورزشکاران خوب کشور، از ظرفیت‌های هندبالیست‌های بومی استان هم در فصل جاری مسابقات لیگ برتر در تیم کاسپین استفاده کنند، به طور حتم این امر اتفاق ارزشمندی است و می‌تواند موجبات رشد و پیشرفت هر چه بیشتر این رشته ورزشی را در استان فراهم کند.

حضور تیم فوتسال بانوان کاسپین قزوین هم که در سال‌های پیش با نام تیم حجاب در مسابقات لیگ برتر فوتسال بانوان باشگاه‌های کشور حاضر شده بود، از دیگر اقدامات ارزشمند باشگاه کاسپین در فصل گذشته محسوب می‌شود.

به هر حال بانوان فوتسالیست استان در سال‌های اخیر با سرمربیگری آمنه محمودی مربی نام‌آشنای فوتسالیست قزوینی در سطح کشور توانست عنوان‌های ارزشمند نایب‌قهرمانی و سومی لیگ برتر را برای استان فراهم کند و همه این افتخارات در حالی به دست آمد که بانوان فوتسالیست استان با هزینه‌های اندک و بعضاً در بحرانی‌ترین شرایط مالی و تنها با انگیزه و تعصب این افتخارات را برای فوتسال استان در سطح کشور به دست آوردند.

حالا که باشگاه کاسپین قزوین توانسته است نام خود را در کشور به واسطه تیم‌های ورزشی بیش از گذشته مطرح کند، شنیده‌ها حاکی از آن است که به گفته رضا طاهری مدیرعامل باشگاه کاسپین این باشگاه قرار است در فصل جاری پنج تیم را روانه مسابقات باشگاهی کشور کند.

تیم فوتبال کاسپین قزوین با بقا در رقابت‌های لیگ دسته دوم باشگاه‌های کشور به فعالیت خود در این مسابقات همچنان ادامه می‌دهد.

تیم‌های لیگ برتری هندبال و فوتسال بانوان کاسپین قزوین نیز همچون سال گذشته امسال در رقابت‌های لیگ برتر حاضر می شوند تا دومین فصل حضور خود را در مسابقات تجربه کنند.

اما به گفته طاهری مدیرعامل باشگاه کاسپین با تصمیم‌هایی که از سوی هیئت مدیره این باشگاه صورت گرفته قرار است تیم‌های تکواندو و سپک تاکرا قزوین نیز برای نخستین بار با نام کاسپین در مسابقات باشگاهی کشور حضور پیدا کنند.

همین که باشگاه کاسپین در فصل جاری دو رشته تکواندو و سپک تاکرا را زیر پوشش حمایت‌های خود قرار داده است و به نوعی این رشته‌ها را هم به مانند رشته‌های فوتبال، هندبال و فوتسال بانوان در قالب باشگاه‌داری روانه لیگ‌های مختلف باشگاهی کشور می‌کند، باید این امر را مورد ستایش قرار داد و حرکت این باشگاه را در راستای تیم‌داری در رشته‌های مختلف ورزشی به فال نیک گرفت.

اما حالا که حقانیت باشگاه کاسپین و مدیرعامل و هیئت مدیره این باشگاه برای ورزش‌دوستان استان ثابت شده است جا دارد که با نگاهی گذرا به دوستان این مجموعه این نکته یادآوری شود که با توجه به اینکه ورزش تأثیری شگرف بر آرامش روانی و پایبندی به اصول اخلاقی و جوانمردی در جامعه دارد، مجموعه باشگاه کاسپین که به نوعی تمام شهرداری‌های استان قزوین در پیشبرد اهداف بزرگ این باشگاه ورزشی مشارکت دارند.

این موضوع تا جایی است که کاسپین می‌تواند دست دیگر رشته‌های ورزشی را که توان آبروداری برای استان در رقابت‌های لیگ‌های مختلف باشگاهی کشور از جمله لیگ برتر را دارند، بگیرند و این نکته را از یاد نبرند که حمایت‌های آنان موجب می‌شود که تیم‌ها و ورزشکاران بیشتری از استان قزوین در جامعه ورزشی کشورمان قد علم کنند و توانایی‌های خود را به رخ دیگر تیم‌ها بکشند.

به طور حتم فعالیت باشگاه کاسپین در راستای کمک به ورزش استان و ایجاد شور و نشاط در بین جوانان و شهروندان می‌تواند موجب شود که این باشگاه رشته‌های ورزشی بیشتری را زیر پوشش خود بگیرد.

در آخر صرفاً برای اطلاع خدمت‌دوستان و مجموعه بزرگ باشگاه کاسپین جا دارد که این نکات یادآوری شود که در فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر دو تیم بدمینتون شهید رجایی و تنیس خاکی استان قزوین که با شایستگی جواز حضور در رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور را در اختیار دارند، بنا به مشکلات مالی به نوعی بارها در سخنان خود از نبود اسپانسر شکوه داشته و حتی تأکید کرده‌اند که در صورت نبود حمایت‌کننده مالی مجبور هستند که از حضور در این مسابقات انصراف دهند.

به هر حال جا دارد که مسئولان باشگاه کاسپین قزوین این فرصت گران‌بها را از دست ندهند و با توجه به اینکه این مسابقات از شبکه سه و شبکه ورزش سیما به طور زنده و مستقیم پخش می‌شود، ضمن از دست ندادن برند تبلیغاتی مجموعه بزرگ کاسپین، با حمایت از این تیم‌ها و ورزشکاران شایسته بومی آن‌ها که انگیزه و نیروی جوانی خود را در این راه صرف کرده‌اند موجبات خیر و سبب پیشرفت آنان را فراهم کنند و این دو تیم لیگ برتری را زیر پوشش حمایت‌های خود قرار دهند.

گرچه تیم فوتسال هیئت فوتبال قزوین که سال گذشته با وجود مشکلات مالی شدید به مرحله پلی‌آف راه پیدا کرد و با بدشانسی نتوانست جواز حضور در رقابت‌های لیگ برتر را به دست آورد نیز می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های مناسبی باشد که مسئولان باشگاه کاسپین بتوانند روی آن نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

در هر صورت باید تیم‌داری باشگاه کاسپین و فیروز قزوین در قالب تیم‌داری تیم‌های ورزشی استان در رقابت‌های مختلف باشگاهی کشور را به فال نیک گرفت و آرزو کرد که تیم‌داری شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی و دیگر نهادهای دولتی روز به روز بیشتر شود؛ زیرا در صورت تحقق پیدا کردن این آرزو ورزش استان به روزهای خوب و درخشان خود بیش از گذشته نزدیک می‌شود.

برچسب ها: باشگاه ، لیگ ، تیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.