رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مدرن‌ترین طرح آبیاری کشور در اراضی پایاب سد خداآفرین اجرا شده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان در جلسه بررسی مشکلات پایاب سدخداآفرین و دشت گلفرج، افزود: با بهره برداری از اراضی دشت گلفرج و پایاب سد خداآفرین، شهرستان های جلفا وخداآفرین قابلیت تبدیل شدن به باغ شهر در سطح استان و شمالغرب کشور را خواهند یافت.

وی با بیان اینکه کشاورزی از محورهای مهم توسعه در ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد روستائیان است، گفت: در راستای حل مشکلات بخش کشاورزی، از همکاری بهره برداران در جهت احداث جاده بین مزارع، آبیاری تحت فشار و نهادینه سازی فرهنگ استفاده بهینه از منابع موجود، به خصوص آب مصرفی در بخش کشاورزی به نحو قابل توجهی توسط بخش مدیریتی استفاده وبا توسعه کشت درپایاب سد خداآفرین و دشت گلفرج ، علاوه بر ایجاد اشتغال مولد در بخش کشاورزی، توسعه اقتصادی خداآفرین و جلفا از ضریب مطلوبتری برخوردار خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش سازمان در توسعه تعامل با دستگاه های اجرایی در راستای راهبرد موفق اهداف توسعه بخش کشاورزی استان، افزود: با تکمیل سد خدا‌آفرین و شبکه‌های پایاب آن در آذربایجان‌شرقی، 30 هزار هکتار اراضی مستعد زیر کشت آبی قرار گرفته و در توسعه اقتصاد مبتنی بر کشاورزی منطقه نیز تاثیر بسیار چشمگیری خواهد داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید به این موضوع که مدرن‌ترین طرح آبیاری تحت فشار کشور در اراضی پایاب سد خداآفرین به اجرا درآمده است، اضافه کرد: سد خداآفرین با حجم مخزن یک میلیارد و620 میلیون مترمکعبی، بزرگترین سد شمال غرب کشور به شمار رفته و 12 کیلومتر پایین‌تر از سد مخزنی خداآفرین، سد انحرافی " قیزقلعه سی" احداث و روی هم، شبکه اصلی آبیاری 30 هزار هکتاری اراضی آذربایجان‌شرقی را تشکیل می دهند.

وی ساماندهی وضعیت عشایر و روستاییان کم درآمد منطقه را از مهمترین دستاوردهای طرح توسعه کشت در پایاب این سد عنوان کرد و گفت: بابهره گیری از شبکه آبیاری خداآفرین و توسعه بخش کشاورزی منطقه، 3400 خانوار عشایری ارسباران ساماندهی و در اراضی خود مقیم خواهند شد.

اراضی پایاب سد خداآفرین در آذربایجان شرقی بزرگترین پایاب شمالغرب کشور محسوب می شود که با انتقال آب به مزارع تحول عظیمی در بخش کشاورزی ایجاد و این شهرستان به قطب کشاورزی استان تبدیل خواهدشد./س

برچسب ها: اراضی ، پایاب ، آبیاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.