رییس دانشگاه پیام نور شاهرود گفت :جهاد اقتصادی وظیفه دولت است اما اهتمام و مشارکت مردم را هم می طلبد

 


ˈ ˈبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان ،علی شاهینی ˈ افزود : مردم با حضور حداکثری خود در انتخابات ریاست جمهوری شرکت و یک شخصیت علمی،دانشگاهی،انقلابی باشعار اعتدال و تدبیر را به عنوان رییس جمهور و عالی ترین مقام اجرایی کشور برگزیدند و یک حماسه سیاسی بیادماندنی در صفحه تاریخ انقلاب اسلامی را ثبت کردند.

وی خاطر نشان کرد : اما این پایان ماجرا نیست ،زیرا تحقق حماسه اقتصادی در راه است و رییس جمهور منتخب و دولت آینده به امید خدا آن را عینیت و تحقق خواهند بخشید.

وی تاکیدکرد: البته اجرایی شدن هر طرح و برنامه ملی ،به ویژه تحقق حماسه بزرگ اقتصادی بدون حضور ، مشارکت و حمایت مردم ممکن نیست.

شاهینی گفت :ملت شریف ایران اسلامی همانطوریکه با حضور در انتخابات ریاست جمهوری حماسه سیاسی بزرگی را خلق کردند با حمایت از برنامه های اقتصادی دولت و کمک به آنها بار دیگر در تحقق حماسه اقتصادی به وظیفه خود عمل خواهند کرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت : از آنجاییکه رییس جمهور منتخب از چهره های علمی و دانشگاهی هستند،وظیفه آحاد ملت به ویژه اساتید و فرهیختگان دانشگاهی است که ضمن همراهی با برنامه های دولت یازدهم ،نهایت تلاش و کوشش خود را معطوف به کمک به دولت جدید با استفاده از کلیه ظرفیت های علمی کنند.

شاهینی افزود : یکی از راههای مشارکت و حمایت مردم از دولت یازدهم در تحقق حماسه اقتصادی و نیز کنار زدن تحریم ها، توجه واقعی به بخش خصوصی و خصوصی سازی واقعی در کشور است.

وی ادامه داد : اجرای اصل 44قانون اساسی که در سالهای گذشته مستمرا مورد تاکید مقام معظم رهبری بود،می تواند یکی از محورهای مهم در این خصوص باشد.

رییس دانشگاه پیام نور شاهرود گفت : رییس جمهور منتخب در برنامه های تبلیغاتی خود در خصوص مسائل اقتصادی بر استفاده از دیدگاه های انجمن ها و تشکل های مردمی تاکید داشتند ،بنابراین اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ،اتاق تعاون ،تشکلهای کشاورزی،خانه کارگر، خانه کشاورزی و فعالان بخش صادرات می توانند در عملیاتی ساختن برنامه های مورد نظر دکتر حسن روحانی نقش مناسبی ایفا کنند.

وی گفت : انتخاب مسوولین ،استانداران و فرماندارانی که آشنایی با مسائل اقتصادی دارند می تواند نقش مفیدی در فضاسازی مناسب برای اجرای حماسه اقتصادی داشته باشد.

این استاد دانشگاه افزود : به نظر می رسد آسیب شناسی، دریافت و جمع آوری اطلاعات جامع هر استان و شهرستان از بنگاههای اقتصادی موجود با هدف فعال سازی و تکمیل و بالا بردن ظرفیت های تولید آنها ،می تواند در گام نخست در بهبود وضع اقتصادی جامعه اثرگذار باشد.

وی اضافه کرد : این بنگاههای اقتصادی هم اکنون موجود هستند و فقط با یک بررسی و آسیب شناسی و کمک به آنها می توان به بالا بردن تولید ملی کمک کرد و در کنار آن باید به ایجاد واحدها و بنگاههای جدید اقتصادی فکر کرد.

این استاد حقوق دانشگاه افزود : اجرای هرچه سریعتر قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که رییس جمهور منتخب نیز در برنامه های تبلیغاتی خود برآن تاکید داشتند از ضروری ترین برنامه هایی است که با مشارکت و حمایت بخش خصوصی می تواند منشا خیر و برکات برای نظام اقتصادی کشور و تحقق حماسه اقتصادی باشد.

شاهینی اظهار داشت : نقش شوراهای اسلامی شهر در تحقق حماسه اقتصادی را نباید نادیده گرفت ،زیرا شوراهای اسلامی و شهرداران از آنجائیکه ارتباط مستمر و مستقیمی با آحاد مردم دارند ،اگر طرحهای آنها در سطح شهر همراه و همگام با سیاست های اقتصادی دولت جدید باشد ،می تواند در نوع خود اثرات مفیدی را در جامعه ایجاد کند و موجب رونق کسب و کار شود.

وی تاکید کرد : تعامل بین شوراهای شهر و دولت در قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه مطرح و بیان شده ،علاوه بر آن اعضای شوراهای شهر و شورای عالی استانها با تعامل با مجموعه دولت استانداران،فرمانداران ومسوولین کشوری می توانند یک برنامه استراتژیک در خصوص تحقق حماسه اقتصادی ارائه کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود:تغییر مستمر برنامه ها ، عدم توجه به سیاست خارجی در حوزه های اقتصادی ،اتخاذ تدابیری متفاوت و آنی، عدم کارشناسی طرح ها و پروژه های اقتصادی در بانک ها و ارائه تسهیلات به بنگاه های اقتصادی ،اجرای برخی از طرح ها بدون بررسی کارشناسی در استانها از جمله معضلات و آسیب های است که اکنون در حوزه اقتصادی وجود دارد و می توان به آن اشاره کرد.

شاهینی خاطر نشان کرد : عدم توجه به امکانات مالی و اجرایی متقاضیان سرمایه گذاری ،تعجیل و سرعت بدون برنامه در اجرا ،احداث و بهره برداری از بنگاه های اقتصادی ، عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی دولتی برای در اختیار قرار دادن امکانات لازم به سرمایه گذار در استانها و شهرستانها ،اعمال سلیقه های فردی در اتخاذ فعالیت های اقتصادی از دیگر معظلات کنونی در بخش اقتصاد کشور است.

وی تاکید کرد : از دیگر مشکلات بخش اقتصاد می توان به عدم توجه به زیرساخت های موجود در صدور پروانه و مجوز برای فعالیت های اقتصادی و بنگاههای تولیدی ،عدم توجه به بعد مسافت بین مراکز تولیدی با مراکز تولید مواد اولیه ،عدم توجه به بازار هدف در داخل و خارج کشور در طرح های توجیهی و اقتصادی ذکر کرد.

شاهینی افزود : آمایش سرزمین،حضور بخش های غیردولتی و خصوصی در تصمیم سازی های دولت در شهرستانها و استانها ،استفاده از ظرفیت های بومی ،توجه به توسعه متوازن در مناطق مختلف ،فعال سازی ستاد حمایت از سرمایه گذاری خارجی در استانها ، آنالیز مهمترین ظرفیت ها و امکانات جدید،از جمله عناوینی هستند که در صورت توجه جدی به آنها می توان حداقل در کوتاه مدت به رونق اقتصادی دست یافت.

وی اعلام کرد : مشخص کردن عمده ترین موانع و مشکلات هر بخش و هر منطقه برای سرمایه گذاری،استفاده از ظرفیت هم استانی برای حضور در عرصه های اقتصادی در کشور و منطقه و تعامل سازنده و مفید بین دستگاههای دولتی مرتبط با حوزه های اقتصادی برای کمک به اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد.

وی گفت : در این راستا همکاری دولت با تشکل های بخش خصوصی ،فراهم کردن فرصت و وقت لازم توسط مسوولین برای پیگیری مشکلات و خواسته های فعالان بخش اقتصادی از جمله راهکارهای کوتاه مدت رونق اقتصادی است.

وی افزود : سروسامان دادن به وضعیت تسهیلات بانک ها به مراکز تولیدی و حمایت ویژه از بنگاه های موجود اقتصادی به جای ایجاد بنگاه های جدید،از دیگر راهکارهای کوتاه مدت رونق اقتصادی کشور است/س
برچسب ها: جهاد ، اقتصادی ، مشارکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.