ارتش رژیم اسرائیل در حال بازنگری در ساختار خود برای همسو شدن با وضع اقتصادی و نیازهای امنیتی این رژیم در سایه تحولات کنونی در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الحره، موشه یعالون وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرد بر اساس تحولات در منطقه تصمیمی برای اصلاح ساختار ارتش اسرائیل گرفته شد تا امنیت این رژیم را تامین کند.

قرار است تغییرات اصولی در ارتش اسرائیل رخ دهد. این تغییرات ناشی از کسری بودجه است که باعث متوقف شدن فعالیت شماری از واحدهای نظامی به ویژه نیروی هوایی، زمینی و دریایی این رژیم شده است.

در حالی که برخی از سیاستمداران اسرائیل تاکید می کنند تحولات منطقه خاورمیانه تهدیدی علیه این رژیم نیست و زمینه را برای اصلاح ساختار ارتش اسرائیل فراهم می کند ولی عده ای دیگر تاکید می کنند اصلاح در ساختار ارتش اسرائیل مایه نگرانی است. از سوی دیگر هزینه استقرار هنگ ویژه ارتش اسرائیل در بلندهای جولان برای مقابله با حملات احتمالی از جانب سوریه 60 میلیون دلار برآورده شده است.

همچنین کابینه اسرائیل به دنبال اصلاح قانون خدمت نظامی است. بر اساس اصلاح در این قانون باید نیروهای تندروی مذهبی نیز وارد خدمت نظامی شوند. تا کنون این نیروها از خدمت نظامی معاف هستند. تلاش برای اصلاح این بخش از قانون خدمت نظامی بحث و جدل گسترده ای را در اسرائیل ایجاد کرده است تا حدی که برخی از احزاب اسرائیل تهدید کردند دولت را منحل خواهند کرد.

"یائیر لاپید" رئیس حزب آینده این رژیم حضور خود را در کابینه به شرکت کردن افراد مذهبی در خدمت نظامی مشروط کرده بود. از سوی دیگر نیروهای مذهبی در اسرائیل اصلاح قانون خدمت نظامی را توهینی به خود می دانند. نیروهای مذهبی در اسرائیل با شرکت در خدمت نظامی مخالفت می کنند به طوری که با یک نظامی ارتش اسرائیل در یکی از مناطق در قدس درگیر شدند. یعالون این حادثه را زشت توصیف کرد.

"یووال اشتاینیتز" وزیر امور راهبردی و روابط بین الملل کابینه اسرائیل گفت: تنها می توان به ارتش اسرائیل و نهادهای امنیتی وابسته به آن تکیه داشت.

"یائیر لاپید" وزیر امور دارایی و رئیس حزب آینده اسرائیل گفت: خدمت نظامی نیروهای مذهبی در ارتش به سود آنان و جامعه اسرائیل است.

شیمون یک یهودی مذهبی گفت: زمانی که جوان مذهبی که تورات می خواند وارد ارتش می شود به معنای آن است که باید با دختران روابط داشته باشند و در برخی از موارد نیز غذای ارتش حلال نیست و تقدس روز شنبه نگاه داشته نمی شود. بنابراین وضع ارتش همسو با زندگی افراد مذهبی نیست.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار