سفیر کشور اندونزی در ایران با بیان این که در حال حاضر نبود خط مستقیم ایران- اندونزی یکی از بزرگترین مشکلات در امر توسعه ترانزیت بین دو کشور است، گفت: با راه اندازی این خط میزان مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش خواهد یافت.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دیان ویرانجوریت در دیدار با دیدار با اعضای اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مشهد اظهار داشت: بازار اندونزی مکان بسیار خوبی است تا به جای کالاهای بی کیفیت کره ای و ژاپنی، مکانی برای عرصه کالاهای با کیفیت ایرانی باشد.

وی ادامه داد: نرخ رشد اندونزی در سال 2009، برابر با 5/4 درصد بوده است که در میان کشورهای عضو جی- 20 سومین کشور از لحاظ نرخ بالای رشد اقتصادی می باشد.

سفیر کشور اندونزی در ایران ابراز داشت: علیرغم بالا رفتن نوسانات حدود 75/5 میلیارد دلار که عمداتا گواهی سپرده کوتاه مدت بانکی بوده است، در سال 2009 وارد جریان سرمایه اندونزی شده است.

وی ادامه داد: اندونزی توانسته است در میان گروه جی 20 با کاهش 29 درصدی بدهی های عمومی نسبت به Gdp رتبه اول را در این زمینه کسب کند.

ویرانجوریت عنوان کرد: نرخ رشد اقتصادی اندونزی طی سال های 2007 و 2011 به ترتیب 3/6، 1/6،5/4، 5/6 و 2/6 درصد بوده است.

وی با بیان این که مصرف خصوصی از رشد حدود پنج درصدی در سال برخوردار است تاکید کرد: طی سال های 2007 تا 2011 و همچنین سرمایه گذاری ثابت خالص بین اعداد 9/7 درصد تا 9/11 درصد در نوسان بوده است.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در این نشست اندونزی را جز 16 اقتصاد بزرگ دنیا دانست و بیان داشت: رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در طول چند سال اخیر بیش از 6 درصد بوده است.

وی با تاکید بر این که اندونزی در بحث سرمایه گذاری های خارجی، جز کشورهای بسیار موفق بوده است، ابراز داشت: ایران و اندونزی به دلیل مسلمان بودن ، از ارتباط قابل توجه و تحسین بهره مند هستند.

شافعی تاکید کرد: حجم مبادلات بین دو کشور مسلمان ایران و اندونزی باید حجم بالایی در امر باشد که در حال حاضر این رقم بسیار کم است.

وی با ابراز امیدواری از این که سفر سفیر کشور اندونزی در ایران به خراسان رضوی، مبدا چنین حرکت هایی شود، اظهار داشت: در حال حاضر از خراسان کالاهایی چون زیره، گلیم و گرانیت به اندونزی صادر و از این کشور اقلامی نظیر پودر کاکائو، لاستیک، کاغذ و میوه های حاره ای به کشور ما وارد می شود./س

یوسف زاده

برچسب ها: سفیر ، اندونزی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.