ادبيات كودكان و نوجوانان نيازمند حمايت حوزه هنري، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و وزارت ارشاد است.

"سعيد ناظمي"، كارشناس ادبيات فارسي در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران،‌ گفت: خلق نشدن شخصيت جديد در ادبيات به دليل خلاقيت نداشتن نويسنده و اهميت ندادن به ادبيات كودك و نوجوان است، اكنون آموخته ايم به ادبيات كودك و كودكانمان بها دهيم.
وي ادامه داد: ادبيات كودك در گذشته منحصر به يك نمايش عروسكي به نام "مدرسه موشها" و ساخت سريال از داستان "هوشنگ مرادي كرماني" بود، مرحوم "احترامي" شعر كودكان را تحت عنوان "حسني" مطرح كرده و اين آثار مربوط به دوره گذشته است.
وي تأكيد كرد: در دوره هاي بعد با وجود آغاز به كار در اين حوزه بر آن ارج و قرب نگذاشتيم،‌ مرحوم "آذر يزدي" با وجود كارهاي فراوان در حوزه ادبيات كودك و نوجوان ديده نشد،‌ اكنون اهميت بها دادن به ادبيات كودك را دريافته كارهايي در ادبيات مكتوب، تصويري و نمايشي در اين حوزه ايجاد شده و در آينده استعدادها آشكار خواهد شد.
وي ادامه داد: اكنون به سينما، ادبيات و همچنين ورزش كودكان به صورت برنامه ريزي شده اهميت داده و به عنوان قشر خاص در جامعه به آنان توجه مي كنيم و در آينده آثار اين حوزه بهتر خواهد شد، ادبيات كودك نيازمند حمايت حوزه هنري، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و وزارت ارشاد است.
وي افزود: اصلا به ادبيات كودكان و نوجوانان اهميت داده نشده تا نويسندگان به خلق شخصيت جديد بپردازند، "پينوكيو" در ايتاليا به عنوان نماد ملي شناخته شده است،‌ اهميت دادن به ادبيات كودك كار يك نفر نبوده و مستلزم مهيا شدن شرايطي براي آفرينش اثر در اين زمينه است.
وي عنوان كرد: به عنوان مثال "هري پاتر" نوشته "رولينگ" مسايل شرقي در آن مطرح و از مسايل غرب و دنيار آن دور و داراي اثرگذاري جهاني است، به دليل مشكلات فراوان قادر به ايجاد الگو براي نوجوانان توسط عروسك هاي "دارا" و "سارا" به عنوان نماد ملي و به منظور مقابله با عروسك هاي خارجي نبوديم.
وي تصريح كرد: اين حوزه نيازمند اتاق فكر در دستگاه هاي مرتبط به منظور ايجاد داستاني با قهرمان همخوان با شرايط ايراني و اسلامي توسط نويسنده است، اين قهرمان بايد قابل قبول،‌ ملموس،‌ قابل همذات پنداري باشد مطرح كردن ايده توسط يك نفر سبب از بين رفتن آن ايده مي شود، بنابراين نيازمند نهادهاي ذيربط است.
وي عنوان كرد: در حوزه كتاب در نشر كودكان با وجود بهبود روش چاپ بعد از كتاب و صف آرايي كمي از نظر محتوا كارهاي قابل قبولي نداشتيم، آشنا نبودن نويسنده با پيشينه ادبيات ايران به عنوان علت خلق نشدن شخصيت جديد در داستانهاي كودك مطرح است.
وي ادامه داد: حوزه كودك، حوزه تخصصي و داراي منابع غني مانند كارهاي "آذريزدي" است كه منابع قديم را قابل دسترس كرد. كتاب "داستان هاي خوب براي بچه هاي خوب" را مطالعه كردم و اكنون به منابع آن در كتاب هاي "كليله و دمنه" و "شاهنامه فردوسي" پي بردم.
وي خاطر نشان كرد: حوزه ادبيات كودك، تخصصي است به گونه اي كه نويسنده آن به عنوان نويسنده ادبيات كودك و نوجوان مطرح شود شعر، داستان و خرده فرهنگ ها داراي قواعدي است كه با مطالعه در آن قوعد مي توان كارهاي قابل قبولي را ارائه داد./ي2
برچسب ها: ناظمی ، ادبیات ، حوزه هنری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار