با گذشت يک سال از تحريم نفتي ايران، هم اکنون شاهد بازسازي اقتصادي کشور بدون نفت و همچنين تلاش جهت توليد محصولات با ارزش افزوده بالا از طريق فرآوري نفت خام هستيم.

ابراهيم کارخانه عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينکه حدود يک سال از تحريم نفتي ايران مي‌گذرد گفت: غرب تمام راهکارهاي خود و جهت حذف کامل ايران در عرصه صادرات نفت به کار برد اما آنچه که در طي اين يک سال روي داد، پرداخت اقساط وام کشتي ها، جايگزيني کشتي هاي جديد براي صادرات و به طور کلي ترميم اين بخش از درامد کشور بود.

وي با بيان اينکه از سال پيش غرب از طريق منع کشتي هاي نفت کش خارجي و جلوگيري از استفاده پرچم کشورهاي ديگر جهت صادرات نفت، در ناکام گذاشتن ايران جهت صادرات ناموفق بوده است افزود: از سال گذشته با راهکارها و نحوه مديريتي که در وزارت نفت شکل گرفت.

عطا تحريم کنندگان را در برنامه ريزي خود ناکام کرده و در مسير خنثي سازي اين اقدامات قدم برداشته است. کارخانه به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص قطع صادرات نفت خام اشاره و تصريح کرد : از نظر سياست راهبردي نيز ما به دنبال اقتصاد بدون وابستگي به درآمدهاي حاصل از صادرات نفت خام هستيم.

وي ادامه داد: از اين رو ما بايد بتوانيم با فرآوري نفت خام خود، محصولاتي با ارزش افزوده بالا جهت عرضه در بازار داخلي و خارجي توليد کنيم.

عضو کميسيون انرژي مجلس با بيان اينکه در يک سال گذشته تا حدودي نفش درآمد حاصل از صادرات نفت در بودجه دولت کاهش يافته است گفت: نقش صادرات نفت در بودجه دولت که حدود 70 درصد بود به حدود 40 درصد تقليل ياف که اين مسئله نشان مي دهد ما گام هاي موفقي را جهت بازسازي اقتصاد کشور بدون نفت برداشته ايم.

نماينده مردم همدان در مجلس با اشاره به اينکه ايران از نظر مجموع ذخاير نفتي و گازي رتبه اول را در جهان داراست گفت: کشورهاي زيادي هستند که به نفت ايران احتياج دارند از اين رو امکان حذف کامل ايران در صحنه صادرات نفت وجود ندارد و تمام اين گمانه زني ها، بازي هاي سياسي در جهت انحراف افکار عمومي است.

وي در پايان خاطرنشان کرد: از طرفي هم تحريم اقتصادي و نفتي ايران فرصتي است جهت افزايش درامد کشور از طريق اقتصاد بدون نفت که با ارائه راهکارهاي موثر، قطعا موفقيت هاي عظيم تري را در اين راه خواهيم داشت.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصادی ، نفت ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار