چای به خاطر داشتن کافیئن بالا باعث دفع آب از بدن می‌شود که نیاز است مصرف چای پررنگ از وعده سحری حذف شود.

متخصص تغدیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت:کافیین موجود در چای باعث افزایش ادرار و در نتیجه تشنه ‌شدن فرد در طول روز می‌شود، روزه‌داران بعد از سحر چایی مصرف نکنند و اگر اصرار به مصرف چای وجود دارد برای تحمل تشنگی نیاز است کمرنگ مصرف شود.

ربیعی افزود:می‌توان به جای دو لیوان چای در سحر،شربت کم‌شیرین با لیمو و یا چند قطره لیموترش در چای بخورند که به دیرتر تشنه‌شدن کمک می‌کند.

به گفته وی تفکر عدم احساس گرسنگی با مصرف غذای گوشتی و پرچرب در ماه رمضان اشتباه است و مصرف غذای گوشتی در سحر باعث تشنگی زودهنگام می‌شود.

متخصص تغدیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:غذاهای چرب،شیرین،سرخ کردنی و پر حجم معده را اذیت میکند و مصرف بی‌رویه این مواد غذایی باعث اختلالات گوارشی می‌شود.

ربیعی یکی از روش های مناسب تناول غذا در سحر را بیدار شدن به موقع عنوان کرد وافزود:روزه ‌داران بهتر است حداقل یک ساعت مانده به سحر و اذان بیدار شوند تا وقت کافی برای خوردن غذا داشته باشند.

به گفته وی خوردن سبزی و میوه‌هایی همچون گیلاس،سیب و گلابی به دلیل دارا بودن فیبر بالا و جذب آب بیشتر در بدن، سبب دیر تشنه شدن در طول روز می‌شود.

وی تصریح کرد:مصرف غذاهای شور باعث تشنگی در طول روز می‌شود و نیز مصرف بیش از حد خوراکی‌های شیرین نیز باعث اختلالات گوارشی و افت قند خون می‌شود.

متخصص تغدیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:بیماران دیابتی به دو دسته تقسیم می‌شوند،بیماران دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند و بیماران دیابتی که مصرف قرص در برنامه دارویی آنها قرار دارد.

ربیعی تاکید کرد:روزه‌گرفتن برای بیماران دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند بخاطر افت شدید قند اصلا توصیه نمی‌شود ولی بیماران دیابتی که مصرف قرص در برنامه دارویی آنها قرار دارد لازم است با پزشک معالج مشورت کنند./س

برچسب ها: چای ، کافئین ، سحر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.