همایش بین‌المللی حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) شهید اردهال در مشهد اردهال کربلای ایران محل شهادت این امامزاده واجب التعظیم برگزار می شود.

مدیر آستان مقدس حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت: این همایش همراه با پیام مقام معظم رهبری به دبیری سردار مقدم‌فر معاون فرهنگی‌ سپاه پاسداران و سخنرانی رئیس جمهور تا پایان سال جاری برگزار می شود.

حجت‌الاسلام حسن فردوسی دعوت از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام برای شرکت در همایش بین‌المللی حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) را یادآورشد و افزود:شناسایی و معرفی شخصیت علی بن امام محمد باقر(ع) در سطح ملی و بین المللی هدف اصلی برگزاری این همایش بین‌المللی است.

به گفته وی، خروجی این همایش در ابعاد شخصیت این امامزاده واجب التعظیم حداقل در 20 جلد چاپ و منتشر می‌شود.

مدیر آستان مقدس حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در ادامه اجرای ویژه برنامه های فرهنگی تبلیغی ماه مبارک رمضان در این آستان مقدس را یادآورشد و گفت: آئین جزءخوانی روزانه قرآن در ماه مبارک رمضان با حضور قاریان کشوری و ضیافت افطاری از جمله این برنامه‌ها است.

حجت الاسلام فردوسی چاپ اولین نسخه از فصل‌نامه «خورشید اردهال» در تابستان سال جاری را خبر داد و افزود: تعداد 2 هزار جلد از این فصل‌نامه علاوه بر توزیع در منطقه کاشان برای شخصیت‌های فرهیخته و تأثیرگذار کشور ارسال می‌شود.

وی خرید یک دستگاهLED به منظور پخش برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی آستان علی بن امام محمد باقر(ع) برای زائران را یادآورشد و گفت: این دستگاه LED با آماده شدن صحن شهدای اردهال در این صحن نصب می شود.

به گفته وی، ضریح جدید سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) نیز به همت خیّر به سبک و طراحی ضریح امام حسین(ع‌) با هزینه ای بالغ بر 30 میلیارد ریال در حال ساخت است که تا کنون 20 میلیارد ریال آن با هزینه خیر تهیه شده است.

فردوسی‌، انجام طرح مطالعاتی و طراحی ساخت ضریح جدید سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) توسط استاد فرشچیان را یادآورشد و گفت: این ضریح، در کارگاه ساخت ضریح امام حسین(ع) در قم در حال ساخت است.

وی در پایان بقعه سلطان علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال واقع در 42 کیلومتری غرب کاشان را مرکز ثقل مذهبی و گردشگری این شهرستان دانست و گفت: این امامزاده فرزند بلافصل امام پنجم شیعیان حضرت امام محمد باقر(ع) است که بعنوان یکی ازچهار امامزاده واجب‌التعظیم در ایران است.

به گفته وی،آستان امامزاده سلطان علی ابن باقر(ع) بواسطه برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالی شویان در دومین جمعه از مهرماه هر سال توسط اهالی ولایت مدار فین کاشان مورد توجه و ارادات عاشقان اهل بیت و زائران این مضجع شریف از سراسر کشور است.

حضرت سلطان علی بن باقر(ع) امامزاده لازم التعظیم به عنوان فرزند بلافصل و نایب الامامین یعنی امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) به فرمان امام محمد باقر(ع) در سال 113 هجری قمری به مدت سه سال جهت امر تبلیغ دین مبین اسلام و پاسخگویی به احساسات مذهبی مومنان وارد کاشان شدند و به مدت 3 سال در میان عاشقان و دلباختگان اهل البیت به ارشاد مردم ولایتمدار پرداختند تا اینکه حضرت در سال 116 هجری قمری با یاران و اعوانش به جنگ با کفر زمانه می پردازد و پس از رشادتهای فراوان سرانجام در 27 جمادی الثانی در دره ازناوه با یاران باوفایش به شهادت رسید و سر مبارکش را از تن جدا کرده و برای حاکم جور وقت در شهر قزوین ارسال کردند و بدن مطهرش را در مشهد اردهال به خاک سپردند.

درخصوص مقام والای آن حضرت روایتهای متعددی نقل شده است که از جمله آن می توان به حدیث حضرت امام صادق (ع) اشاره کرد که می فرماید: هرکس برادرم حضرت علی بن باقر (ع) را در اردهال زیارت کند مانند کسی است که قبر جدم حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده باشد و هچنین حضرت امام رضا (ع) می فرماید نعم الموضع الاردهال فلزم و تمسک به ، چه خوب مکانی است اردهال پس به آن التزام و تمسک پیدا کنید./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.