مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس گفت: با وجود اين که مرسي به سلفي‌ها و وهابيون نزديک شده بود اکنون اين گروه در کنار ارتش مصر است و به آن کمک مي‌کند.

حسين شيخ الاسلام در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران درباره وقايع اخير کشور مصر اظهار داشت: غربي‌ها و رژيم صهيونيستي نمي‌خواهند نظام مردم سالاري در کشورهاي منطقه شکل گيرد آن‌ها قصد دارند مستبدان و ديکتاتورها بر مردم حکومت کنند.

مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در نظام‌هاي مستبد و ديکتاتوري حقوق مردم ناديده گرفته مي‌شود و از اين رو حاکمان مجبور مي‌شوند به نيروهاي خارجي وابسته شوند تا کدخدا را ببينند و ده را بچاپند.

وي با تاکيد براينکه حکومت مردم سالار بايد به مردم پاسخگو باشد افزود: در نظام مردم سالارانه‌اي که مبتني بر اسلام باشد حقوق مردم مورد توجه است و ديگر در اين نظام خواسته‌هاي غرب و رژيم صهيونيستي اهميتي ندارد.

شيخ الاسلام با اشاره به وضعيت مصر اذعان داشت: مصر تهديد بزرگي براي رژيم صهيونيستي بود لذا اسرائيل و آمريکا مي‌خواهند که کشورهاي بزرگ و اسلامي منطقه با نظام شاهنشاهي و اميري اداره شوند تا از اين طريق همراهي بيشتري با اسرائيل داشته باشند و در مقابل مقاومت بايستند.

مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس گفت: اسرائيل و آمريکا پس از اين که گزينه مورد نظرشان يعني مبارک سرنگون شد و پس از آن که نتوانستند پس از مبارک مصر را اداره کنند به دنبال توطئه در اين کشور حرکت کردند.

وي ادامه داد: اخوان المسلمين براساس قانون اساسي تاييد شده در انتخابات مصر پيروز شد و مردم مصر نيز از طريق اين قانون اساسي بايد رئيس‌جمهور را عوض مي‌کردند لذا روش‌هاي ديگر براي از ميان برداشتن مرسي روشي غير مردم سالارانه است.

شيخ الاسلام با اشاره به کساني که به رئيس‌جمهور موقت مصر تبريک گفتند، تصريح کرد: اولين کساني که پس از روي کار آمدن "عدلي منصور" رئيس‌جمهور موقت مصر به او تبريک گفتند، حكومت‌هاي شاهنشاهي منطقه بودند و اين‌ها کساني هستند که با پول ملت‌شان ارتش مصر را نمک‌گير کرده‌اند.

وي با اشاره به اقدامات اخوان المسلمين اظهار داشت: مرسي بايد براساس قانون اساسي استيضاح مي‌شد و فرصت پاسخ‌گويي مي‌يافت او نبايد با اردو کشي‌هاي خياباني و نفوذ ارتش از قدرت کنار گذاشته مي‌شد از اين رو ثبات به اين زودي به مصر برنمي‌گردد.

مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس افزود: عده‌اي که مي‌خواهند مرسي برگردد راي و نظرشان ناديده گرفته شده مرسي دردوران رياست جمهوري‌اش متفاوت از آن چيزي که از اخوان المسلمين انتظار مي‌رفت با مسئله فلسطين برخورد کرد.

شيخ الاسلام يکي از اصول اساسي اخوان المسلمين را مبارزه با رژيم صهيونيستي اعلام کرد و گفت: تعداد زيادي از اخوان المسلمين در سال  1947 و 1948 در فلسطين شهيد شدند از اين رو حماس الگوي فلسطيني اخوان المسلمين است.

وي با تاکيد براينکه مردم مصر با قرارداد کمپ ديويد احساس حقارت مي‌کنند تصريح کرد: ملت مصر مي‌خواست با حمله به سفارت اسرائيل حقارت پيمان کمپ ديويد را جبران کند آن‌ها حتي بارها لوله گاز منتهي به اسرائيل از مصر را منفجر کردند و هم چنين عمليات مقابله جويانه‌اي در صحراي سينا عليه اسرائيل انجام داده‌اند.

مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس با اشاره به اشتباهات محمد مرسي ادامه داد: محمد مرسي علي‌رغم همه موضع گيري‌هاي اخوان المسلمين درباره اسرائيل رابطه با اين رژيم را قطع نکرد ولي به جاي آن به رابطه با سوريه پايان داد او زمينه جنگ داخلي در سوريه را فراهم کرد و با شرکت در گردهمايي سلفي‌ها شکاف بزرگي در مصر ايجاد کرد.

شيخ الاسلام افزود: علي‌رغم همه اشتباهات مرسي روش ساقط کردن او به هيچ عنوان قابل قبول نيست خلع شدن مرسي از رياست جمهوري به ضرر مردم مصر، منطقه و بيداري اسلامي است.

وي با انتقاد از اين که مرسي شناخت درستي از دوستان و دشمنان خود به دست نياورده بود، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران جزء اولين حاميان انقلاب مصر و اخوان المسلمين بود ولي با اين وجود مرسي اجازه نداد که سفارت ما در اين کشور باز شود.

مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس گفت: با وقوع انقلاب مصر همه متضررشدگان اين انقلاب كه شامل زير دستان مبارک و حاميان وي، اسرائيل، آمريکا و ديکتاتورهاي منطقه بودند با يکديگر متحد شدند مرسي به جاي ايجاد وحدت در مقابل اين همگرايي دشمنان، دوستانش را نيز از خود دور کرد.

شيخ الاسلام خاطر نشان کرد: با وجود اين که مرسي به سلفي‌ها و وهابيون نزديک شده بودند اکنون اين گروه در کنار ارتش مصر است و به آن کمک مي‌کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مصر ، محمد ، مرسی ، اخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار