برخی از تاجیکان طی گفتگو با خبرنگاران ایرانی در خصوص انتخابات این دوره از ریاست جمهوری چنین گفته اند:انتخابات ايران واقعا در محيطي شفاف،مطابق معيارهاي دموكراسي وكاملا سالم برگزار ميشود و توانستند كشوري پيشرفته و مقتدر در صحنه سياسي بسازند


 به گزارش باشگاه خبرنگاران، صبح روز جمعه 24 خرداد در نخستین ساعات آغاز به کار حوزه های انتخاباتی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، ایرانیان مقیم " تاجیکستان" هم زمان با هموطنان خود در ایران همیشه سرافراز، برای شرکت در این دوره از انتخابات در پای صندوق‌های اخذ رأی در محل مسجد ولی عصر (عج) واقع در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران حاضر شدند و کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کردند. 
 

دکتر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران در "تاجیکستان" به هنگام حضور در محل حوزه رأی‌گیری و پس از انداختن رای خود در صندوق، تقارن ایام انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری با ایام شریف ماه شعبان و تقارن آن با روز ولادت حضرت اباعبداله الحسین و روز پاسدار و اعیاد شعبانیه را یکی از عوامل مضاعف شدن شور و شوق مردم و انگیزه بیشتر آنان برای حضور هرچه با شکوه تر عنوان کردند و افزودند: مردمان ما همیشه در کنار اینکه شرکت در انتخابات را یک وظیفه برای صیانت از انقلاب می‌دانسته اند یک نوع وظیفه عبادی هم تلقی می‌کردند.

وي ادامه داد : با فرا رسیدن این ایام و تقارن ایام تولد امامان هدایت، امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) همچنین حضرت ابوالفضل(ع) باز این امر رونق بیشتری یافته است و امروز شاهد هستیم که از اولین ساعات صبح حتی قبل از اینکه آغاز به کار صندوق ها را اعلام کنیم جمعیت قابل ملاحظه‌ای برای شرکت در انتخابات حاضر بودند.

شعر‌دوست تصريح كرد:حضور امروز ایرانیان قابل توجه و سپاس و تقدیر است. خدا را شاکریم و از عزیزانی که در این مرحله مهم به وظیفه انقلابی، دینی و تاریخی خود عمل کرده‌اند صمیــمانه تـــشکر می‌کنیم.
 
سفیر کشورمان این فصل از سال را برای میزان حضور ایرانیان در کشور "تاجیکستان"، بواسطه فرا رسیدن آخر سال تحصیلات دانشگاهی و برگزاری امتحانات و از سوی دیگر آماده شدن تعدادی از دانشجویان مقاطع بالای تحصیلی برای دفاع از رساله خود با در نظر گرفتن مشکلات بسته بودن شورای دفاع، زمانی متعادل برای حضور تعداد ایرانیان در" تاجیکستان "ذکر کردند و گفتند: تعداد زیادی از ایرانیان در محل شعبه شماره 1 اخذ رأی در شهر دوشنبه پایتخت "تاجیکستان "واقع در مسجد ولی‌عصر (عج) سفارت ایران برای رأی دادن حضور پیدا کرده اند.

وي ادامه داد: صندوق دیگر ما در محل سنگ توده است که ما حدود 150 الی 200 نفر مهندس، تکنیسین و نیروهای فنی اعزامی از ایران را در آن منطقه داریم که بعضا با خانوادهای خود در آن منطقه سکونت دارند و برای آنکه مجبور به آمدن به دوشنبه نباشند یک صندوق رأی را نیز در آن محل مستقر کرده‌ایم. تا علاوه بر این عزیزان، افرادی که در شهرهای نزدیک به سنگ توده زندگی می‌کنند بتوانند در صندوقی که در سنگ توده هست رأی بدهند.
 
لازم به ذکر است که در این دوره از انتخابات به مانند دوره‌های پیشین، حضور ایرانیان چشمگیر بوده و در این بین نمی توان سهم عمده ایرانیان مقیم خارج از کشور را نادیده گرفت، ایرانیان مقیم" تاجیکستان"از نخستین ساعات صبح روز جمعه تا ساعات پایانی اعلام شده برای تمدید انتخابات از سوی وزارت کشور، برای انداختن رأی خود در دورن صندوق، در محل دو حوزه انتخاباتی تعیین شده حضور پیدا کردند و با رأی خود در تعیین آگاهانه سرنوشت کشور با هم‌میهنان داخل مرز ایران اسلامی همدلی و مشارکت نمودند.

دکتر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران پس از پایان وقت تعیین شده برای رأی گیری از سوی وزارت کشور، از روند کار و نظارت عوامل اجرایی در مدیریت دو شعبه اخذ رأی اظهار رضایت نمودند و حضور فعال ایرانیان مقیم" تاجیکستان" را عاملی موثر در ایجاد شور انتخاباتی مضاعف در این دوره دانستند و گفتند: برای اخذ رای ایرانیان ساکن "تاجیکستان"، در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک شعبه ثابت در محل این سفارت و یک شعبه سیار در محل طرح ایرانی سنگ توده ۲ در استان ختلان "تاجیکستان" استقرار یافته بود که بعد از اتمام زمان رای‌گیری شمارش آرا نیز آغاز گردید و طی یک صورت جلسه نتیجه شمارش آرا به وزارت خارجه در تهران اعلام شد.

گفتنی است که انتخابات یازدهمین دوره از ریاست جمهوری اسلامی ایران بازتاب های خاص خود را نیز در میان تاجیکان و رسانه های کشور" تاجیکستان "داشته است. برخی از تاجیکان طی گفتگو با خبرنگاران ایرانی در خصوص انتخابات این دوره از ریاست جمهوری چنین گفته‌اند:

انتخابات ایران واقعا در محیطی شفاف ، مطابق معیارهای دموکراسی و کاملا سالم برگزار می شود.  مردم ایران، دوست و برادر تاجیکستانی‌ها و معتقد به قرآن و آموزه های اسلامی هستند و در میان ۵۶ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی سربلند بوده اند. ایران بدون توجه به یاوه گویی‌های دشمنان به پیشرفت‌های بزرگی دست یافته است و کشور ما" تاجیکستان "باید به این همه پیشرفت کشور دوست و همزبان خود افتخار کند.

 ایرانی‌ها توانسته‌اند در ۳۴ سال کشوری پیشرفته و نظامی مقتدر را در صحنه سیاسی جهان بسازند. مردم ما در مورد رقابت سیاسی کشور دوست خود چگونه با محبت حرف می‌زنند و همه مردم تاجیک خواستار سربلندی بیشتر ایران هستند چون پیشرفت ایران را پیشرفت و ترقی کشور خود می‌دانند.

معاون امام مسجد امام اعظم شهر دوشنبه در گفت وگو  با خبرنگاران و گزارشگران ایرانی در خصوص انتخابات ایران چنین اظهار داشت : در انتخابات ایران هر کسی پیروز شود ، فرزند ما است و ما همه نامزد های ریاست جمهوری ایران در این رقابت سیاسی را برادر خود می دانیم.

 وی تاکید کرد: هر کسی که به منصب ریاست جمهوری در ایران برسد مطمئنا به تقویت روابط ایران و "تاجیکستان "اهمیت می‌دهد.

"بابا جان حاجی" تاجر و ساکن شهر دوشنبه نیز در گفت‌و‌گوی خود چنین بیان داشت: انتخابات شفاف ایران ، آمریکا را به لرزه می اندازد. شرکت مردم کشور دوست و برادر ما در انتخابات در مقایسه با آمریکا که خود را سردمدار و حامی دموکراسی معرفی می کند ، بسیار بالاتر است. هشت نامزد که دوتایشان انصراف دادند خودش نشانه دموکراسی است و من برای برادران ایرانی از خدا توفیق می خواهم.

سلیم‌جان ساکن شهر دوشنبه هم گفت: کسی که در این معرکه سیاسی پیروز می شود، باید او را پذیرفت و به او تبریک گفت.
 
وی افزود: انتخابات متعدد در ایران برای کشور‌های حوزه خلیج فارس و همه کشورهای عربی یک درس بزرگ است باید آنها این تجربه را برای خود بکار گیرند.

شبکه اول تلویزیون" تاجیکستان" نیز روز جمعه در گزارشی اعلام کرد: در این رقابت سیاسی از دو جناح اصلاح طلب و اصول گرا شخصیت‌های مهمی حضور دارند.

دیگر رسانه های مختلف "تاجیکستان "نیز دیدگاه‌های مختلف کارشناسان درباره میزان شانس قبولی هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران را بررسی کردند.

 این پایگاه‌های خبری با اشاره به اهمیت این رویداد مهم سیاسی برای ایران به تاثیر مثبت آن به تحولات سایر کشورهای منطقه تاکید می‌کنند.
«آسیا پلوس» خبرگزاری مستقل" تاجیکستان "در مطلبی با استناد به گزارش پایگاه‌های خبری ایران از استقبال گرم مردم ایران در نخستین ساعات پس از گشایش مراکز رای گیری خبر داد.

سامانه خبری این پایگاه با ذکر اسامی هر کدام از شش نامزد انتخابات بر محبوبیت و جایگاه برخی از این نامزدهای انتخاباتی اشاره کرد.
بنا به تاکید این پایگاه، انتخابات یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بوده و از نگاه سیاسی یکی از حساس‌ترین این انتخابات‌ها به شمار می‌رود.

«اوستا» یک پایگاه دیگر خبری "تاجیکستان " نیز با انتشار مطلبی در مورد ایران بر حضور پرشور و مشارکت گسترده مردم در اولین ساعات رای‌گیری اشاره کرده است.

این پایگاه خبری همچنین بنا به گزارش مقدماتی چنین گفته است که بیش از 4 هزار افراد واجد رای در "تاجیکستان" در محل سفارت رای خود را برای نامزدهای مورد نظر خود به صندوق انداختند. این پایگاه با اشاره به روابط نیک و برادرانه ایران و "تاجیکستان"، ساخت نیروگاه «سنگ‌توده 1 » را از طرح‌های مهم دولت ایران در دوران هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دانست که تا چند ماه دیگر کرسی ریاست جمهوری را به جانشین خود واگذار خواهد کرد.

 به گفته این منبع، با انتخاب رئیس جمهور جدید در ایران و تشکیل دولت جدید، روابط دو کشور وارد فصلی تازه خواهد شد.

این پایگاه تاکید کرده که ایران به عنوان بزرگترین کشور آسیایی در 135 کشور جهان سفارت داشته و امروز در هر کدام از این نمایندگی‌های سیاسی انتخابات ریاست جمهور آینده در حال برگزاری است.

 رادیو «آواز تاجیک» در برنامه ویژه‌ای با رجوع به تاریخ ایران اسلامی انتخابات روز جمعه را یک رویداد مهم برای جمعیت 70 میلیون نفری ایران عنوان کرد و تاثیر آن را به تحولات سیاسی در بیشتر کشورهای دیگر منطقه نیز مهم دانست.

 در برنامه ویژه این رادیو که با حضور چند کارشناس مسائل سیاسی  برگزار شد، تجربه ایران در زمینه شرکت نامزدهای مختلف و دارای دیدگاه‌های مخالف را یک شیوه مطلوب احترام بر حقوق هر فردی برای شرکت در رویدادهای سیاسی عنوان کرد.

این رادیو همچنین تصریح کرد که مشارکت بی‌سابقه مردم در انتخابات رئیس جمهوری ایران که با شرکت 6 نامزد شناخته شده و با نفوذ برگزار شده‌ است، بیانگر بی‌تاثیر بودن تبلیغات دشمنان ایران و کشورهای مخالف در برابر این رویداد مهم بوده و نشانگر توانمندی ایران برای مقاومت به هر اقدام خصمانه‌ای است.
انتهاي پيام/

منبع:روابط عمومي سفارت جمهوري اسلامي ايران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار