مشهور ترین فیلم نیکلاس ری که با نگاهی به مشکلات طبقه ی متوسط آمریکا ساخته شد و درمیان جوانان آن زمان طرفداران زیادی پیدا کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛  با شخصيت هاي مختلف گوشه كنار دنياي سينما آشنا شويم.

**شورش بی دلیل

مشهور ترین فیلم نیکلاس ری که با نگاهی به مشکلات طبقه ی متوسط آمریکا ساخته شد و درمیان جوانان آن زمان طرفداران زیادی پیدا کرد جیمز دین که یکی از محبوب ترین ستاره های مرد سینمای آن دوران بود قبل از اکران فیلم در گذشت و تراژدی مرگ او افراد زیادی را برای تماشای بازی اش در شورش بی دلیل به سینماها کشاند اختلاف نسل ها یکی از مضامین اصلی فیلم است: همین طور انتظارات جوانان از جامعه و خانواده .
 
** بزرگ تر از زندگی
 
 بزرگ تر از زندگی یکی از فیلم های مهجور اما خوب نیکلاس ری است که در زمان خود هم چندان قدر ندید فقط منتقدان فرانسوی عاشقش شدند و گدار آن را یکی از بهترین ده فیلم ناطق تاریخ سینمای آمریکا خواند اعتیاد محور اصلی قصه است که با رویکرد جدیدی نسبت به آن زمان آمریکا روایت می شود جیمز میسون که نقش اول فیلم را بر عهده دارد تهیه کننده و یکی از فیلمنامه نویسان آن هم بوده است.
 
** 55 روز در پکن
 
پر هزینه ترین و جاه طلبانه ترین فیلم نیکلاس ری که با فیلم های نوآر قبلی اش از زمین تا آسمان فرق دارد 55 روز در پکن قصه ای تاریخی وحماسی را تعریف می کند با بازی چارلتون هوستون و اواگاردنر.
هر چند رویکردهای تاریخی فیلم و جانب داری های سیاسی اش هنوز هم بحث برانگیز است اما اهمیتش را در کارنامه ی نیکلاس ری نمی توان انکار کرد 55 روز در پکن با جنجال های آزار دهنده ای در پشت صحنه اش مواجه بود
 
**آنها در شب زندگی می کنند

اولین فیلم نیکلاس ری و یکی از  بهترین های کارنامه اش گفته می شود یکی از منابع الهام آرتور پن در ساخت بانی و کلاید بوده رابرت آلتمن هم در سال 1974 آقتباس دیگری از رمان منبع الهام این فیلم ساخت به نام دزدها مارا دوست دارند آنها در شب زندگی می کنند در دوران رکود اقتصادی آمریکا می گذرد و داستان یک زوج خلاف کار را تعریف می کند که باید از چنگ قانون فرار کنند.
 
** در زمین خطرناک
 
نیکلاس ری کارگردانی چیره دست محسوب می شد و به همین دلیل ژان لوک گدار در موردش گفته بود او خود سینماست در زمین خطرناک یکی از فیلم هایی است که این چیره دستی در آن به وضوح دیده می شود ری برای طبیعی از کار در آمدن برخی از سکانس های فیلم از دوربین روی دست استفاده کرده که در آن زمان اقدامی نامعلول محسوب می شد با این حال هوا رد هیوز او را مجبور کرده ده دقیقه از فیلم را حذف کند.
 
** جانی گیتار
 
یک فیلم وسترن نامتعارف که قهرمان بی رقیبش یک زن سر سخت با بازی جوان کرافورد است فرانسوا تروفو مثل خیلی از منتقدان فرانسوی عاشق فیلم بود و آن را زشت و زیبای ژانهروسترن و یک فیلم وسترن رویایی می نامید جانی گیتار است و در فیلم زنان در آستانه ی فرو پاشی عصبی به آن ارجاع داده است فیلمبرداری رنگی ، موسیقی خاطره انگیز و دیالوگ های به یاد ماندهی هم از خصوصیات مهم فیلم هستند. /ص

منبع ماهنامه دنياي تصوير

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار