وزراي علوم کشورهاي عضوگروه D 8 در آينده نزديک تشکيل جلسه می دهد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، دبیرکل گروه 8D گفت: مهمترین محور این اجلاس تشکیل کمیته علمی و فناوری گروه 8D است.

سید علی محمد موسوی افزود : استفاده از ظرفیت های دانشگاهی می تواند به توسعه اقتصادی کشورهای عضو کمک کند.

این مقام مسئول بیان کرد : حوزه های فعالیت 8D در 20 حوزه تعریف شده که بر اساس نقشه راه کوالالامپور بیشتر بر حوزه تجارت ، کشاورزی ، صنعت ، حمل و نقل و انرژی متمرکز است و با استفاده از ظرفیت های علمی پشتوانه فعالیت بهتر در این حوزه ها است.

وی ادامه داد: در سفر به پایتخت کشورهای عضو با وزرای علوم و برخی از روسای دانشگاههای کشورها برای راههای استفاده از ظرفیت همکاری های علمی در توسعه اقتصادی گفتگو کردیم که نتایج این گفتگوها در اجلاس وزرای علوم اعضای 8D مطرح می شود و در این اجلاس تلاش می کنیم تا برنامه اجرایی برای استفاده از ظرفیت علمی کشورهای عضو آماده شود .

گروه 8D متشکل از ایران ، ترکیه ، مصر ، مالزی ، اندونزی ، بنگلادش ، پاکستان و نیجریه در سال 1376 برای همکاری های اقتصادی تشکیل شد.

معاون پژوهش ‌و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری در شیراز گفت : محور همکاری های گروه 8Dمسایل اقتصادی است و همکاری های علمی و فناوری کشورهای 8D هم باید علمی کاربردی باشد تا زمینه ساز توسعه فناوری در کشورها و در نهایت رونق اقتصادی آنها شود .

محمد مهدی نژاد بیان کرد : در همه جای دنیا نگاه به دانشگاه ، آموزشی نیست بلکه دانشگاهها باید در کنار فعالیت آموزشی کارآفرینی کنند و براساس نگاه اسلامی دانشگاه باید تمدن ساز و پیشرو باشد و باید این نگاه در 8D ترویج شود .

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: باید با انتقال تجارب کمک کنیم که درهمه کشورهای 8D محصول دانشگاهها به بازارعرضه شود و این کشورها از اقتصاد سنتی رهایی یابند.

وی تاکید بر مشترکات را راه حلی برای تقویت روابط بین کشورهای گروه 8D برشمرد و افزود: در شرایطی که استکبار جهانی با هر تشکیل گروهی که در نهایت منافعش را به خطر می اندازد مخالفت می کند باید کشورها به هم اعتماد کرده و با همکاری در مسیر توسعه حرکت کنند.

مهدی نژاد به ظرفیت های علمی و دانشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ما وجود 2 هزار و 700 واحد دانشگاهی ، با چهار میلیون و نیم دانشجو ، 500 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی ، 50 هزار دانشجوی دکترای حرفه ایی و بیش از 70 هزار عضو هیات علمی گنج بزرگی است.

وی از برنامه کلان وزارت علوم برای استفاده از انرژی های نو از جمله خورشیدی و بادی خبر داد و افزود: یکی از این طرح ها طرح ایجاد 5 هزار مگاوات مزرعه بادی در کشور است که گام نخست این طرح با همکاری دانشگاه فردوسی برداشته شده است و قرار است در 5 سال آینده اجرایی شود.

مهدی‌نژاد گفت: اگر از دانش جدید در بحث کشاورزی استفاده کنیم از زمین های کشاورزی کشورمان به راحتی می توانیم نیاز مواد غذایی جمعیت یک میلیاردی کشورهای D8 را در کشور تامین کنیم./س

برچسب ها: تشکیل ، علوم ، آینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.